اخبار اخبار سیاسی

بریکس برای مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه گام بردارد

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، امین حسین رحیمی ابراز امیدواری کرد تقویت هر چه بیشتر گروه بریکس ابزاری موثر برای محدود کردن استفاده قوی و نادرست از هژمونی آمریکا بر این کشور باشد.
وی خاطرنشان کرد: اعمال تحریم های اقتصادی یکجانبه علیه کشورهای آزاد و مستقل جهان نقض آشکار اصول شناخته شده حقوق بین الملل از جمله برابری حاکمیتی و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها است.

وزیر دادگستری تصریح کرد: این تحریم‌های غیرقانونی آثار مخربی بر روابط بین‌الملل دارد، کشورها را از دسترسی به منابع مالی خود باز می‌دارد و نقش مؤثر کشورها را در فرآیندهای مبتنی بر همکاری‌های بین‌المللی از جمله مقابله با آثار زیان‌بار تغییرات اقلیمی و تامین منابع مالی محدود می‌کند. کمک های بشردوستانه
رحیمی گفت: در سال‌های اخیر نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل و دیوان بین‌المللی دادگستری غیرقانونی بودن اقدامات قهری یک‌جانبه و اعمال تحریم‌های یکجانبه برای دسترسی کشورها به مواد بشردوستانه را تأیید کرده‌اند.
وی ادامه داد: کشورهای بریکس می توانند ضمن مقابله با این اقدامات غیرقانونی به برقراری حاکمیت قانون در عرصه بین المللی کمک کنند.

وزیر دادگستری: برجام باید برای مقابله با تحریم های یکجانبه گام بردارد

وزیر دادگستری همچنین دستورالعمل‌های عملی روش‌ها و ابزارهای پیشگیری، رفع، کاهش و جبران آثار اقدامات قهری یکجانبه را که سال گذشته به امضای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همتای روس وی رسید، یادآور شد. وی گفت: این بیانیه مشترک می تواند زمینه ای برای مذاکرات بیشتر در سطح بریکس برای تعیین دستورالعمل های عملی برای مقابله با تحریم های یکجانبه و جبران آثار منفی آن ایجاد کند.
وی افزود: ایجاد نهادهای دائمی و پایدار می تواند به موفقیت گروه بریکس و استقرار نظام عدالت محور در صحنه بین المللی کمک کند. جمهوری اسلامی ایران با درک این واقعیت از ایجاد یک شبکه پایدار – ارتباط بین مقامات ارشد وزارتخانه های دادگستری کشورهای عضو استقبال می کند.

وزیر دادگستری: برجام باید برای مقابله با تحریم های یکجانبه گام بردارد

تشکیل بریکس گام مهمی در جهت دستیابی به جهانی کثرت گرا است
وزیر دادگستری همچنین در ابتدای سخنان خود، ابتکار تشکیل گروه بریکس را گامی مهم در مسیر دستیابی به جهانی کثرت گرا، رهایی از نظام هژمونی و یکجانبه گرایی و گامی موثر در مسیر دستیابی به جهان کثرت گرا دانست. تقویت کثرت گرایی و گوش دادن به صداهای مختلف در عرصه بین المللی.
وی به پیوستن اعضای جدید از جمله جمهوری اسلامی ایران به گروه بریکس اشاره کرد و گفت: گسترش این گروه باعث افزایش اثرگذاری این گروه در مجامع بین المللی شده و زمینه نقش آفرینی بیشتر آن را فراهم کرده است. . نقش در امور بین الملل.
رحیمی گفت: اصول برجام شامل احترام به برابری حاکمیتی، ایجاد فرصت های برابر برای توسعه کشورها، درک متقابل منافع یکدیگر، گشایش و اساس اجماع در تصمیم گیری ها و از همه مهمتر دستیابی به تجارت عادلانه و سیستم مالی کثرت گرا برای جهان و پیگیری. راه‌حل‌های جمعی برای چالش‌های عصر حاضر برگرفته از اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است که باید در تمامی تصمیمات این گروه مورد توجه قرار گیرد.

فلسفه حضور ایرانیان در گروه بریکس
وزیر دادگستری در بخشی دیگر از سخنان خود، مشارکت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس را بر اساس سه اصل عزت، صداقت و منفعت و منطبق بر برقراری عدالت، اخلاق و صلح پایدار در جهان دانست. بر این اساس، ایران آماده ایفای نقش موثر و قوی در زمینه های مختلف همکاری های سیاسی، اقتصادی، مالی، امنیتی، حقوقی، فرهنگی و مردمی در این گردهمایی است و این رویکرد مورد تایید بالاترین مقامات نیز قرار گرفته است. از کشور ما

رویکرد دولت چهاردهم به برجام
رحیمی ادامه داد: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مانند دولت گذشته تصمیم گرفته است در برجام نقش فعال، سازنده و موثر ایفا کند و به همین دلیل علیرغم تشکیل دولت اخیر، هیئت ها در بالاترین سطح ممکن قرار دارند.

استقبال از پیشنهاد ایجاد مرکز داوری BRICS
رحیمی با اشاره به پیشنهاد فدراسیون روسیه برای ایجاد مرکز داوری برجام گفت: وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران این پیشنهاد را پیشنهادی به موقع می داند که شایسته بررسی همه جانبه کشورهای عضو بریکس است.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق عدالت قضایی در سطح بین‌المللی از هرگونه ابتکار جدید و استفاده از سازوکارهای موجود برای ردیابی و استرداد اموال ناشی از فساد از جمله از طریق ایجاد شبکه‌های ردیابی دارایی در بین اعضا استقبال می‌کند. از طرف گروه بریکس آمادگی هرگونه همکاری فعال و موثر با نهادهای ذیربط دولت های عضو این گروه را دارد.

ضرورت نقش بریکس در بحران غزه
وزیر دادگستری در بخشی دیگر از سخنان خود به حوادث تلخ غزه اشاره کرد و گفت: ادامه نسل کشی و مهاجرت اجباری مردم مظلوم فلسطین به غزه توسط رژیم صهیونیستی یکی از مصادیق بارز آن است. و نادیده گرفتن حقوق اولیه بشر.
وی یادآور شد: نظام سلطه سرمایه داری و یکجانبه گرایی برخی کشورها، تحقق عدالت را در جهان دشوار کرده است و حوادثی مانند نسل کشی مردم بی دفاع فلسطین در غزه بیش از هر چیز موید این واقعیت است که جهان امروز تشنه عدالت است
وی تصریح کرد: گروه بریکس که به دنبال ایجاد نظم نوین جهانی مبتنی بر عدالت و دموکراسی است، نباید و نمی تواند در این مورد سکوت کند و باید در حل معضل به شیوه مناسب پیشقدم شود.
وزیر دادگستری همچنین از دولت آفریقای جنوبی به دلیل برداشتن گام‌های مهم حقوقی برای حمایت از مردم بی‌دفاع غزه در مجامع بین‌المللی بویژه در دیوان بین‌المللی دادگستری قدردانی کرد.

ادامه مطلب

نشست وزرای دادگستری کشورهای بریکس در روز چهارشنبه 28 سپتامبر 1403 هجری قمری در مسکو برگزار شد. وزیر دادگستری علاوه بر سخنرانی خود در جلسه عمومی، به طور جداگانه با وزرای دادگستری روسیه و برخی دیگر از کشورهای عضو بریکس دیدار و مذاکره کرد.

درباره گروه BRICS
مخفف BRIC (BRIC) – متشکل از حروف اول اسامی برزیل، روسیه، هند و چین – توسط یک تحلیلگر غربی در سال 2001 پیشنهاد شد. وی پس از مطالعه پتانسیل اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به این نتیجه رسید که چهار کشور مسیر اقتصاد و سیاست جهانی را در قرن بیست و یکم تعیین خواهند کرد. در واقع، این تحلیلگر غربی انتظار ایجاد بریکس را داشت.
این عبارات بخشی از سخنانی است که یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای درباره تاریخچه برجام گفت. به گفته این مقام روسی، پنج سال بعد – در سال 2006 در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزرای خارجه روسیه، برزیل، چین و وزیر دفاع هند نشست ویژه جداگانه ای برای توافق برگزار کردند. برای بحث در مورد توسعه همکاری های متنوع در چارچوب چهار.
در سال 2009، اولین اجلاس سران چهار کشور BRIC در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد، جایی که آنها در بیانیه مشترک نهایی توافق کردند که گفتگو و همکاری منسجم، فعال، عملی، باز و شفاف نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور خواهد بود. بلکه برای توسعه یک سیستم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می کند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال 2011، حرف “S” (حرف اول نام آفریقای جنوبی) به کلمه “آجر” اضافه شد.
در اجلاس بریکس که در تابستان 1402 در آفریقای جنوبی برگزار شد، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) از آرژانتین تصمیم گرفتند، مصر، اتیوپی و ایران، پادشاهی عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به عضویت کامل بریکس دعوت کنند.
سپس رئیس جمهور جدید آرژانتین اعلام کرد که کشورش به این گروه نخواهد پیوست. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست گروه بریکس را بر عهده دارد، در پاسخ به سوالی در این باره گفت: ما دعوت به آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی است. ما خواهیم دید که توسعه بیشتر برجام چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما در مورد این موضوع چه نتیجه ای خواهند گرفت.
روسیه به عنوان رئیس دوره ای بریکس در سال 2024 حدود 250 رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس بریکس است که از اول تا سوم نوامبر 1403 در کازان روسیه برگزار می شود.
در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس حداقل بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف، نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی حضور در گروه بریکس است.

تبلیغات بنری