اخبار اخبار سیاسی

سهم گردشگری و صنایع دستی در رشد دیپلماسی فرهنگی برای من مهم است

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در مراسم تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن تبریک هفته وحدت گفت: راز پیگیری بالا: انقلاب وحدت بود و رمز پیشرفت جمهوری اسلامی ایران اتحاد همه است.

وی ضمن تقدیر از زحمات و فعالیت های عزت الله ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزیر جدید را یکی از چهره های برجسته فرهنگی کشور برشمرد و افزود: میراث فرهنگی نماد تمدن غنی ایران و کشور است. این امانتی است که در دست این نسل است که ترمیم خواهد شد و باید بازسازی آن را به نسل بعدی سپرد.

عارف با اشاره به اینکه میراث فرهنگی یک افتخار ملی و یکی از شاخص های برجسته فرهنگی کشور است، ادامه داد: میراث فرهنگی در داخل و خارج از ایران همواره مورد احترام بوده و این امر مرهون کار ارزشمندی است که کشورمان در این زمینه انجام می دهد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کارهایی که تاکنون در وزارت میراث فرهنگی انجام شده ارزشمند است، گفت: پس از آن باید بیماری ها را مد نظر قرار داد و راهبردی عمیق داشت چرا که همچنان در برخی موارد با چالش های اساسی مواجه هستیم. .

وی با بیان اینکه تدوین راهبردها و سیاست های این بخش در ابتدای برنامه هفتم توسعه فرصتی است که باید از آن بهره برداری کرد، گفت: در حوزه صنایع دستی و گردشگری باید مدیریت دولتی کاهش یابد و اقدامات دولت انجام شود تسهیلات و مساعدت‌ها باید بر دوش بخش خصوصی باشد. تحلیل دو دهه پیش، گردشگرانی که به ایران می آیند، گردشگران فرهنگی هستند.

معاون اول رئیس جمهور افرود: اگر کمترین توجه را به حوزه گردشگری می‌کردیم، می‌توانستیم سالانه 100 هزار فرصت شغلی پایدار به دست بیاوریم و رسالت مجلس کمتر از این تعداد است.

وی گفت: ذهنیت ترس از ایران را ایجاد کردند و این درست نیست. اگر دو روز در ایران بمانند و مهمان نوازی و امکانات و آرامش را ببینند دلشان برای ایران تنگ خواهد شد و ذهنیتشان عوض می شود.

عارف گفت: واقعیت این است که در زمینه زیرساخت ها با مشکل جدی مواجه هستیم چرا که در جاده ها توقفگاهی وجود ندارد. این نقاط در فاصله 50 کیلومتری قابل مشاهده هستند. اونوقت میخوایم توریست بپذیریم؟ شروع کار دولت مصادف با شروع برنامه بود. این چیز خوبی است. رویکرد ما ایجاد اشتغال است، سهم گردشگری و صنایع دستی در رشد دیپلماسی فرهنگی برای من مهم است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی از اولویت های دیپلماسی در منطقه است، شاید خیلی جاها نتوانیم از این ابزار برای نزدیک شدن به کشورها استفاده کنیم، اما صنایع دستی از افتخارات ایران است.

او افزود: “تجارت جهانی ضبط روند خوبی دارد و ده اثر دیگر باید در چهار سال آینده اضافه شود.” گزارشی از حفاری های غیرقانونی دریافت می کنیم. عدم علاقه به میراث فرهنگی برخی را وسوسه می کند که کنجکاوی را به معنای اقتصادی تبدیل کنند، و سپس می دانیم چه اتفاقی می افتد. طبق برنامه سالانه 950 اثر غیر منقول باید تعمیر و مرمت شود.

وی خطاب به صالحی العامری گفت: در حوزه حکومت داری جز با کمک دولت نمی توان کار کرد بلکه باید از بخش خصوصی نیز کمک گرفت. بخش خصوصی از ما انتظار دارد که دولت مانع کار نشود و اگر مفاد یا مشاهداتی مانع کار است باید اصلاح شود.

تبلیغات بنری