اخبار اخبار تکنولوژی

تحویل پیش‌نویس سند ساماندهی رمزارزها به مرکز ملی فضای مجازی

تبلیغات بنری


به گزارش توژال، جلسه قانونگذاری دارایی های رمزنگاری شده و بلاک چین با حضور محمدامین آقامیری – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور – حسین افشین – معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری – و جمعی برگزار شد. از فعالان و کارشناسان این حوزه در مرکز ملی فضای مجازی.

در این نشست فعالان این حوزه به بررسی مسائل قانونی و چالش های نظارتی در این زمینه پرداختند و خواستار تنظیم آن با توجه به اهمیت این فناوری در آینده جهان شدند. به گفته کارشناسان این حوزه، ایران از نظر فناوری ارزهای رمزپایه و بلاک چین یکی از کشورهای فعال و پیشرو است و مشکلات این صنعت تنها ناشی از موضوع قانون گذاری و مقررات بود. به گفته کارشناسان حوزه بلاک چین، تمامی نهادهای ذیربط جوانب مختلف این حوزه را بررسی و تاییدیه های لازم را صادر کرده اند.

در همین رابطه سید محمد امین اغمیری – رئیس مرکز ملی فضای مجازی – صبح امروز در این جلسه گفت: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم این است که اگر در گذشته شاهد تقابل بخش خصوصی و دولتی بودیم، در بخش خدمات فضای مجازی ما با بخش خصوصی سنتی و مدرن با آن روبرو هستیم، اعم از ارزهای دیجیتال، فروشگاه های آنلاین و غیره.

وی به اظهارات یک کارشناس مبنی بر تفکیک قوه مجریه از رگولاتوری در حوزه بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده اشاره کرد و گفت: تلاش می کنیم این موضوع را در سامانه جامع نظارتی مدیریت کنیم زیرا موضوعی جدی است. ما صنایعی داریم که رگولاتوری با قوه مجریه یکی شده و در کشور روال شده است. تغییر این مسیر مستلزم قانون مجلس و سیاست های عمومی است که اجرا را از مقررات جدا می کند. به طور کلی تفکیک قوه مجریه از نهاد نظارتی یک اصل است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای حل مشکلات حوزه ارزهای دیجیتال به کار خواهیم بست و موضوعاتی را که در حیطه اختیارات خود است، پیگیری خواهیم کرد سامانه‌ها و ارزهای رمزپایه‌ای که وزارت اقتصاد وظیفه تهیه آن‌ها را بر عهده داشت، به مرکز تحویل داده شده و فضای مجازی ملی شده است. در صورتی که این سند پس از طی مراحل قانونی و انجام اصلاحات لازم به تصویب برسد، مجلس باید آن را قانون گذاری کند، بنابراین در چارچوب این سیاست ها، با ایجاد چارچوب و معماری کلی حوزه ارزهای دیجیتال بر اساس این سند، یک قانون اساسی خواهیم داشت. زیرساخت های قوی که از طریق آن بتوانیم فعالیت ها را بر اساس آن انجام دهیم.

وی به موضوع خودتنظیمی اشاره کرد و این اقدام را بدیع دانست و گفت: تاکنون در هیچ زمینه ای خودتنظیمی نداشته ایم و امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد و این مسیر در یک مسیر باز شود. راه گسترده تر ما به یک حرکت اصلاحی گام به گام نیاز داریم، زیرا حرکت از نقطه تنظیم دولت فقط به سمت خود تنظیمی مسیر سختی است، اما امیدواریم هر چه سریعتر این امر محقق شود.

اقمری با اشاره به انتقاد یکی از فعالان حوزه دارایی های رمزنگاری شده مبنی بر ابلاغ برخی دستورالعمل ها و مصوبات از سوی مراجع نظارتی، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هشتاد و یکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی، مراجع نظارتی باید این تصمیم یا دستورالعمل ها را به مرکز ملی فضایی ارسال کند تا با سیاست های عمومی تطبیق داده شود و پس از آن رگولاتور باید مجوز صادر کند، بنابراین آنها نیاز به تایید مرکز ملی دارند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پایان از حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این جلسه تشکر کرد و گفت: با توجه به انتصاب دکتر افشین به اتفاقات پیش رو بسیار خوشبین هستم. . در آینده زیرا او عزم لازم برای حل مشکل را دارد. آنها مشکلاتی دارند و ما قطعا در سیاست گذاری و تنظیم مقررات به آنها کمک خواهیم کرد.

تلاش می کنیم با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی یک گره ارزهای دیجیتال باز کنیم

همچنین در این جلسه حسین افشین – معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور – اظهار داشت: فناوری های نوین همیشه در کنار برخی معایب دارای مزایای فراوانی هستند، اما متاسفانه در کشور ما که معایب برجسته می شود و صداها معایب را بیان می کنند. طول آنها منجر به … سود به حاشیه می رود.

وی با بیان اینکه نمایندگی فناوری های نوظهور در دولت و حمایت و هماهنگی بین نهادهای مختلف را وظیفه خود می داند، گفت: پدیده های نوظهور که متعلق به حوزه پولی و مالی کشور است دارای حساسیت هایی است از جمله اینکه مدیریت پولی کشور باید به رسمیت شناخته شود این امر مستلزم تعامل ما با وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سایر نهادهای ذیربط است.

افشین به حمایت های مورد نیاز در این حوزه اشاره کرد و افزود: مرکز ملی فضای مجازی به عنوان یک دستگاه اداری می تواند این حمایت ها را انجام دهد و تسهیل گر باشد. دکتر العگامیری رئیس مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه چشم انداز بزرگی دارد و فناوری و نوآوری هستند و این به حل مشکلات کمک می کند.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه ما نیاز به تعامل دوجانبه داریم و روایت ارزهای دیجیتال باید روایت جدیدی باشد، تاکید کرد: ما خود را مسئول این کار می دانیم. همچنین باید به بانک مرکزی این فرصت را بدهیم که به دغدغه‌های آن‌ها گوش داده و اقدامات لازم را برای حل مشکل از هر دو طرف انجام دهد و قول می‌دهم رایزنی‌ها را در سطح بالایی انجام دهم.

وی ادامه داد: موضوع حل مشکلات حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال در مجلس شورای اسلامی بررسی می شود و با نهادهای مختلف رایزنی می کنیم و از طرف شما در دولت همدلی ایجاد می کنیم. مسلم است که این کار نیاز به قانون دارد و لایحه قانونی تهیه و بین دوستان توافق شده است و اگر در این زمینه قانون گذاری شود بسیاری از مشکلات حل می شود چون چارچوب های فعالیت مشخص شده است.

افشین با اشاره به اینکه محوریت مقام معظم رهبری بر نداشتن نگاه منفی به پدیده های نوظهور است، گفت: تلاش ما بر این است که با برگزاری جلسات متعدد در دفتر مشاور علمی و ستاد اقتصاد دیجیتال به یک نتیجه و مفهوم مشترک برسیم. این قول من است با تلاش هایی که برای حل مشکل انجام می دهیم، احساس تغییر در دوره جدید را به شما می دهد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی در تلاش هستیم گره ارز دیجیتال را باز کنیم، تصریح کرد: از جناب آقای دکتر آقامیری ریاست محترم مرکز ملی فضای مجازی تشکر می کنیم و باعث افتخار است ما می دانیم که ارتباط فعالان حوزه ارزهای رمزنگاری شده با نماینده علمی میانجی است و میانجیگری مرکز ملی ایجاد شد که اتفاق بسیار مبارکی خواهد بود.

بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، فعالان حوزه بلاک چین و دارایی های رمزنگاری شده در این جلسه اعلام کردند که دولت و مجلس پیش از این وارد این حوزه شده بودند اما فعالیت قانونی در این زمینه هنوز مشخص نشده و موازی و منزوی است. فعالیت در حوزه مقررات، حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین در کشور قطعی نیست.

در پایان پس از بررسی وضعیت نظارتی این حوزه در جهان، فعالان این حوزه تایید کردند که شورای عالی فضای مجازی به عنوان عالی ترین نهاد در راستای قانون مداری در این زمینه و حوزه بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده مطابق عمل کرده است. با سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی.

تبلیغات بنری