اخبار اخبار عمومی

فاصله دلار نیما و بازار آزاد و تاثیرات آن بر بورس

تبلیغات بنری


فاصله دلار برکت با بازار آزاد و تاثیرات آن بر بورس

به گزارش مجله توژال؛ یکی از عوامل موثر بر بازار سرمایه در ایران نرخ ارز است. تفاوت نرخ ارز اسمی و آزاد همواره مشکلاتی را برای صنایع و سهام مختلف ایجاد کرده است.

اقتصاددانان بر این باورند که نیم دلار تاثیر بسزایی بر صنایع بورس دارد. زیرا این نرخ در هنگام فروش محصولات شرکت ها در بازارهای داخلی و خارجی موثر است.

اگرچه نرخ دلار آزاد نیز بر ارزش دارایی های شرکت های بورسی تأثیر می گذارد. اما آنچه سرنوشت صنایع بورسی را رقم می زند، قیمتی است که در معاملات آنها استفاده می شود، یعنی نیم بها.

کاهش شکاف بین نرخ ارز

بانک مرکزی طی 3 ماه گذشته با ارسال تلگرامی سیاست خود را برای کاهش شکاف نیمایی با دلار تغییر داده است.

افزایش بیش از 10 درصدی قیمت دلار در مرکز مبادلات طلا و ارز و همچنین ثبات قیمت دلار در بازار غیرسمی در کانال های 58 و 59 هزار تومانی منجر به افزایش قیمت دلار شد. کاهش فاصله بین این دو نرخ

بررسی ها حاکی از آن است که شکاف بین دلار و نرخ بازار در سال گذشته 60 درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت دلار برای بورس یک امتیاز است

قیمت دلار ویتنام با مصوبه ای تعیین می شود و در دست دولت است معمولاً قیمت ارز ویتنام با تغییرات زیادی روبرو نیست و تحت نظارت دولت است و این به واقعیت پایبند نیست. موضوع اقتصاد و نرخ تعادل بازار باعث ضرر شرکت های بورسی می شود.

این در حالی است که دولت پیشرو در سیاست های خود به اصلاحات اقتصادی اشاره کرده است و فعالان بازار سرمایه امیدوارند اصلاحات اقتصادی به ویژه تک نرخی شدن ارز و جلوگیری از رانت خواری و در نتیجه فساد به بازار سرمایه کمک کند.

مسلم است که با منطقی شدن تصمیمات اقتصادی، بازار سهام دوباره رونق خواهد گرفت و این تاثیر مثبت در شاخص های عملکرد بازار سهام تا حد زیادی منعکس خواهد شد.

قیمت یک دلار به شرکت ها انگیزه سودآوری می دهد

مجتبی دانشی کارشناس بازار مالی گفت: قیمت های گران و متنوع ارز نشان دهنده وجود تلاطم در اقتصاد است. هر شخص یا شرکتی که به نرخ ارز کمتری دسترسی داشته باشد می تواند اجاره بها را دریافت کند.

این کارشناس بورس ادامه داد: دلار باید به سمت قیمت یکپارچه حرکت کند. زیرا می تواند بسیاری از اجاره های موجود را از بین ببرد. در چنین شرایطی واردکنندگان، صادرکنندگان و حتی فردی که به هر دلیلی به ارز نیاز دارد، آن را با یک قیمت دریافت می کند.

وی افزود: کاهش شکاف بین قیمت نما و دلار آزاد باعث می شود شرکت ها ارزهای خارجی خود را با قیمت بالاتری مبادله کنند و در نتیجه به سودآوری بیشتری دست پیدا کنند و انگیزه بیشتری برای کسب ارز کسب کنند.

تاثیر دومینوی ارز تک نرخی بر بازار سرمایه

علی عبیدی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: پس از سه سال فرسایش، بازار به بازاری غیرقابل پیش بینی تبدیل شده و ریسک های سرمایه گذاری افزایش یافته است.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: این تغییرات منفی و ایجاد بی اعتمادی از سوی سیاستگذاران باعث شده تا اخبار مثبت کمتر اثرگذار باشد و تحلیلگران نتوانند ارزیابی درستی از رویدادها و اخبار احتمالی داشته باشند.

وی افزود: فعالان بازار سرمایه منتظر اقدامات عملیاتی هستند به عنوان مثال اعلام رویکرد اصلاحی در خصوص نرخ خوراک گاز پتروشیمی و صنعتی تاثیر چندانی بر بازار سرمایه نداشت و اثربخشی معاملات گروه های مربوطه تنها دوام داشت. به مدت یک سال روز در حالی که انتظار می رفت ارزش و حجم معاملات به رکورد بالایی برسد و تاثیر آن تا چند روز دیگر ادامه داشته باشد.

العبیدی تاکید کرد: در کنار بحث اخبار مثبت، بازار نیازمند اقدامات عملیاتی است که موثرترین آن کاهش اختلاف نرخ دلار با بازار آزاد و در نهایت یکسان سازی قیمت ارز است که علاوه بر مثبت بودن آن. تاثیر بر بازار سرمایه و اقتصاد کشور، می تواند به ایجاد اعتماد و ابراز حسن نیت کمک کند. دولت جدید نیز موثر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت های صادرات محور مجبور هستند محصولات خود را با قیمتی کمتر از بازار آزاد و نرخ واقعی ارز به فروش برسانند که طبیعتا سودآوری و برنامه های تولیدی آینده و استراتژیک آنها را تحت الشعاع قرار می دهد.

این کارشناس تصریح کرد: به میزانی که فاصله قیمت نیمه آزاد با قیمت آزاد کاهش یابد، این امر دومینویی مثبت بر تولید، بازار سرمایه و اقتصاد خواهد داشت.

با دنبال کردن صفحه اقتصادی خبرگزاری فارس از آخرین تحولات اقتصادی ایران و جهان مطلع خواهید شد. /

تبلیغات بنری