اخبار اخبار سیاسی

واشنگتن برای حفظ آبرو نظامیان خود را از افغانستان خارج کرد

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، در یادداشتی که یک رسانه آمریکایی منتشر کرد، آمده است که به هرج و مرج خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان جنبه سیاسی داده است، اما جمهوری خواهان و دموکرات ها چندین دهه است که یکدیگر را مقصر می دانند.

در این یادداشت که در پایگاه خبری و تحلیلی دیپلماتیک منتشر شده، آمده است: «مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ 9 سپتامبر (11 شهریور) گزارش تحقیقات انجام شده توسط این مجلس را ارائه کرد. کمیته خروج عجولانه و بی‌نظم نیروهای آمریکایی از افغانستان در دوران حکومت بایدن که در تابستان 2021 منتشر شد. در این گزارش که تحت عنوان «خود کوری» منتشر شده است، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا خروج بی‌نظم آمریکا از افغانستان را مقصر دانسته‌اند. بی ثباتی بعدی ایالات متحده در آن کشور برای بیش از سه سال به عهده ایالات متحده است.

در این گزارش 200 صفحه‌ای، او توضیح می‌دهد که عقب‌نشینی نظامی آمریکا شامل تخلیه تدریجی و طولانی‌مدت ارتش است که با دستور بایدن برای «صفر» در 21 آوریل 2021 آغاز شد و به تخلیه غیرنظامیان منجر شد. عملیات در 15 اوت 2021. اما این خروج با عملیات تروریستی “دروازه صومعه” در 26 آگوست 2021 انجام شد که در آن 13 سرباز آمریکایی کشته و 45 نفر دیگر زخمی شدند. این عملیات منجر به کشته شدن 170 نفر و زخمی شدن تعداد بیشماری از غیرنظامیان افغان شد.

جمهوری خواهان و دموکرات ها این بازی را مقصر می دانند

عقب نشینی آمریکا در 30 اوت 2021 با خروج آخرین هواپیمای نظامی از افغانستان و تحویل این کشور به طالبان که دو دهه پیش در جریان حمله آمریکا به افغانستان سرنگون شد، رسماً پایان یافت.

رسانه آمریکایی: واشنگتن نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد تا از وجهه خود محافظت کندعملیات نظامی آمریکا در سال 2011 برای دستگیری یکی از رهبران طالبان در افغانستان بود

این مقاله ادامه می دهد: جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان ایالات متحده، دولت بایدن را به دلیل اولویت ندادن به امنیت سربازان و شهروندان آمریکایی و همچنین دارندگان «گرین کارت» و متحدان افغان سرزنش می کنند. در این گزارش همچنین آمده است که با وجود فرصت و اطلاعات موجود، دولت تدابیر لازم را برای جلوگیری از سقوط حکومت در افغانستان انجام نداده است. از این رو آمریکا مجبور شد بدون محاسبه و بدون تعداد سرباز و تجهیزات و امکانات لازم را ترک کند که اعتبار آمریکا را خدشه دار کرد و دشمنانش را جسورتر کرد.

گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، دولت بایدن را مسئول خروج عجولانه و سازماندهی نشده نیروهای آمریکایی از افغانستان می داند. اما اشاره ای نمی کند که این دولت دونالد ترامپ بود که بدون اطلاع دولت افغانستان “توافق دوحه” را با طالبان امضا کرد.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که دولت ترامپ 2500 سرباز آمریکایی را به دلیل ناتوانی طالبان در اجرای تعهدات خود در چارچوب این توافق نامه در افغانستان نگه داشته است که پایین ترین سطح حضور نظامی ایالات متحده در این کشور از زمان آغاز “جنگ با افغانستان” است. ” تروریسم» در سال 2001. در عین حال، این گزارش اشاره ای نمی کند که این توافقنامه دوحه بود که باعث تسریع سقوط کابل شد تا ماه مه 2021 به خروج کامل و نهایی برسد.

رسانه آمریکایی: واشنگتن نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد تا از وجهه خود محافظت کندامضای توافقنامه «دوحه» میان آمریکا و طالبان

این یادداشت می افزاید: از این سرزنش بازی که بگذریم، نکته جالب توجه زمانی است که این گزارش دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد. اگرچه مک کال گفت که این گزارش برای او سیاسی نیست و ترجیح می‌داد زودتر آن را منتشر کند، اما این واقعیت که گزارش فوق به طور مداوم به «دولت بایدن هریس» اشاره می‌کند نشان می‌دهد که گزارش رئیس‌جمهور ایالات متحده «کامالا هرتز» را هدف قرار داده است. معاون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، در حالی که این گزارش از ترامپ که مجدداً توسط حزب دموکرات برای انتخابات آمریکا نامزد شده بود، یادی از مایک پنس، معاون اول او در آن دوره نشده است.

در حالی که این گزارش به بررسی اظهارات بایدن در دوره ای که معاون اول رئیس جمهور سابق آمریکا باراک اوباما بود، به ویژه یکی از اظهارات وی در مورد حقوق زنان در افغانستان می پردازد که وی نادیده گرفته شده است.

در این گزارش، ریچارد هولدبروک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان در آن زمان به نقل از بایدن گفت: «این چیزی نیست که سربازان آمریکایی در آنجا حضور دارند و مهم نیست که حمایت از حقوق زنان در این مورد نیست». با وجود سابقه نقض حقوق بشر توسط این گروه در دوران حکومتش بر افغانستان بین سالهای 1996 و 2001، در توافقنامه دوحه با طالبان ذکر شده است. در مجموع، این گزارش برخلاف واقعیت ها و شواهدی که به آن اشاره می کند، اشتباهات دولت ترامپ به ویژه در رابطه با توافق دوحه را نادیده گرفته است.

رسانه آمریکایی: واشنگتن نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد تا از وجهه خود محافظت کندآموزش دید برای سربازان افغان در پایتخت تحت نظارت ارتش آمریکا

ترک افغانستان، “خود کوری؟”

شرح زیر توضیحی از این یادداشت است: عنوان این گزارش “خود کوری” به این معنی است که دولت بایدن عمداً و بدون در نظر گرفتن هرج و مرجی که ممکن است در نتیجه خروج نیروها از افغانستان و ایالات متحده رخ دهد تصمیم گرفت. تصمیم به عقب نشینی گرفت، اما در این گزارش به «خود کوری» که توسط دولت های آمریکا اعمال شده بود، به ویژه دولت ترامپ اشاره ای نشد.

در بخشی دیگر از یادداشت خبری پایگاه دیپلمات آمده است: آمریکا در کتاب «طالبان: داستان جنگ سالاران افغان» نوشته «احمد رشید» متعهد شده است که با افغان‌ها علیه جمهوری شورا بجنگد. اتحاد جماهیر شوروی، آنها همچنان پابرجا خواهند ماند، زیرا با خروج اتحاد جماهیر شوروی رها شده اند. واشنگتن هیچ کاری برای کمک به مردم گرسنه افغانستان یا ایجاد صلح در آنجا انجام نداد. این یک خلاء ایجاد کرده است که قدرت های منطقه ای می توانند آن را پر کنند. در نتیجه عقب نشینی واشنگتن، افغان ها نسبت به ایالات متحده که علیه آن جنگیده بودند احساس بدی پیدا کردند. این وضعیت مشابه خروج آمریکا در سال 2021 است.

رشید در سال 2001 در این کتاب اشاره کرد که آمریکا از تجربه قبلی خود درس نگرفته است. به دلیل سیاست های خودخواهانه واشنگتن، افغانستان برای پنج دهه در هرج و مرج و هرج و مرج فرو رفت. این تاریخ به وضوح نشان می دهد که دهه ها «خود کوری» در سیاست ایالات متحده در قبال افغانستان به دولت بایدن محدود نمی شود.

در قسمت آخر این مقاله آمده است: علیرغم انتقادهایی که به خروج آمریکا از افغانستان وارد شد، این اقدام واشنگتن به حفظ عزت نزدیکتر بود. پس از چندین دهه جنگ در افغانستان، سلطه طالبان، دشمنی که آمریکا با آن می جنگید، افزایش یافت. بنابراین، تنها گزینه واشنگتن خروج از افغانستان برای محافظت از خود بود.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال