اخبار اخبار سیاسی

تاکید رئیس قوه قضاییه بر نقش وکلا در رسیدگی‌های قضایی

تبلیغات بنری


به گزارش «توژال» به نقل از مرکز رسانه های قضایی، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اجایی در ادامه سلسله جلسات و نشست های همفکری خود با اعضای دستگاه ها و فراکسیون های شورای اسلامی، امروز ، یکشنبه در چهارم شهریور ماه در اولین ماه های مجلس دوازدهم شورای اسلامی با اعضای کمیته «شریعه و قضائیه» تشکیل جلسه داد.

رئیس قوه قضاییه در این دیدار با اشاره به ارتباط تنگاتنگ و گسترده ای که در سه سال گذشته بین قوه قضائیه و قوه مقننه شکل گرفته است، گفت: 46 سال از انقلاب می گذرد و برای برخی مسائل مناسب نیست. مورد رسیدگی قرار گیرد. مشکلات کشور و مردم بر زمین مانده است. یکی از ملزومات حل این مسائل و مشکلات مزمن، تعامل و هماهنگی نیروهاست.

محسنی آجی ادامه داد: تعامل و هماهنگی از طریق کلام و زبان حاصل نمی شود، بلکه نیازمند سازوکار اجرایی است. بر این اساس، ما پیش‌نویس توافقنامه‌ای را با مجلس نمایندگان تنظیم کرده‌ایم و بر تکمیل و بهبود این موافقت‌نامه همکاری تاکید می‌کنیم.

رئیس قوه قضائیه افزود: تاکید قوی من این است که ما در قوه قضائیه می خواهیم با مجلس و دولت همکاری کنیم و دستیار نمایندگان مجلس و دولت باشیم. البته ممکن است در همه شرایط و موقعیت ها در مسیر رسیدن به این مهم نتوانیم به یک تفاهم مشترک برسیم. اینجاست که نقش و ارزش بالای جلسات همفکر مشخص می شود.

رئیس قوه قضائیه خطاب به نمایندگان شورای اسلامی گفت: ما شما را نمایندگانی وفادار به مردم و نظام می دانیم و معتقدیم شما نمایندگان مجلس هستید که یکی از راه های کسب است. رضایت و رضایت. همکاری مردم. ما معتقدیم شما نمایندگانی هستید که ارتباط بهتر و بیشتری با مردم نسبت به ما دارید و برای مشکلات مردم، مشکلات آنها و راهکارهای حل آنها احترام بیشتری قائل هستید. بر این اساس همواره تاکید می کنم که نمایندگان مجلس از مراجع و مراکز مختلف قضایی بازدید کنند.

محسنی آجی افزود: حتی بر بازدید شما از زندان ها نیز تاکید می کنم. این اعتقاد راسخ من است و اینطور نیست که این را در یک اتاق دربسته بیان کنم و در اینجا متفاوت عمل کنم. من معتقدم نتیجه بازدید نمایندگان از مراکز مختلف قضایی این است که نمایندگان مجلس از حجم و سختی کار در دستگاه قضایی آگاه شوند و دیدگاه ها، مشکلات و مسائل مردم را برای بهبود امور در کشور منتقل کنند. مراکز قضایی

رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع وکالت که از سوی یکی از اعضای کمیته حقوقی و قضایی مجلس نمایندگان مطرح شد، گفت: از ابتدای انقلاب که در سپاه خدمت می کردم، حضور وکلا و نقش موثر آنها در روند رسیدگی به پرونده های قضایی را مورد توجه قرار داده ام و حتی در سال 62 هجری شمسی که بحث نهاد حقوقی در مراجع ذیربط شکل گرفت، این بحث مطرح شد که وکیل می تواند یک دستیار قاضی در استناد به قوانین و مقررات مؤثر در پیشبرد روند رسیدگی به پرونده و کشف حقیقت.

برخی از وکلا پول زیادی می گیرند

رئیس کل دادگستری افزود: البته دبیران و اعضای اتحادیه باید به شأن و ارزش هر صنفی احترام بگذارند. این امر در مورد همه حرفه ها صدق می کند. تنها در یک مورد وکیل مبلغی معادل مجموع حقوق و مزایای دریافتی قاضی مجرب (به نرخ روز) از ابتدای کار خود به عنوان قاضی دریافت کرده است.

محسنی آجی تصریح کرد: به عبارتی قاضی مجربی که بیش از 40 سال سابقه قضاوت داشته باشد، اگر حقوقی معادل آنچه امروز دریافت می کند در تمام این بیش از 40 سال، به اندازه درآمد آن وکیل بود. فقط در یک مورد

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: موضوع دیگری نیز در رابطه با وکلا وجود دارد و آن اینکه در برخی موارد وکیل 20 تا 30 پرونده را همزمان به عهده می گیرد و این امر گاه منجر به تاخیر در رسیدگی قضایی در دادگاه ها می شود. این نیز یکی از دلایل تاخیر در مراحل است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: تأخیر در تشریفات مربوط به موضوع خبرگان در پرونده های قضایی عامل دیگری است که بارها به آن پرداخته ام. اختلافات جدی در برخی کارشناسان، تاخیر در رسیدن نظرات کارشناسی و موارد مشابه. با کمک شما باید برای رفع مشکلات این حوزه اقدامی عاجل انجام دهیم تا روند رویه ها کاهش یابد.

تغییر کاربری دارای قانون مصوب است

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بحث تغییر کاربری ها گفت: قانون مشخصی برای رسیدگی به تغییر کاربری ها وجود دارد که به تصویب مجلس نمایندگان رسیده است. در این جلسه برخی از نمایندگان علت تخریب ساختمانی که در زمین کشاورزی کشاورز ساخته شده است و شاید یکی از الزامات زیستی و عملی وی باشد و یا علت تخریب خانه ای که کشاورز برای فرزندش در زمین کشاورزی خود ساخته است را مطرح کردند. باید بگویم که برای ما مقامات قضایی چنین رویه ای نه پسندیده است و نه مطلوب. اما این قانونی است که به تصویب خود مجلس رسیده است.

محسنی آجی افزود: محصور در اطراف زمین کشاورزی نیز مصداق تغییر کاربری است. با این حال، در بسیاری از موارد، هدف یک کشاورز این است که از آسیب رساندن دام به زمین کشاورزی خود جلوگیری کند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی از دستگاه های حامی به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند و اقدامات مناسبی برای جلوگیری از تعرض به حریم و مسیر رودخانه ها، منابع طبیعی و اراضی ملی در ابتدا انجام نمی دهند. و پس از ساخت و ساز در این زمین ها سعی می کنیم با صرف هزینه های گزاف در برخی موارد آنها را تخریب کنیم. در اینجا نیز مردم قضاوت و عملکرد ما را در این زمینه به سخره می گیرند و به درستی بیان می کنند که چرا در ابتدا جلوی این ساخت و سازهای غیرقانونی گرفته نشد.

لزوم تجهیز مراکز پزشکی قانونی

قاضی همچنین با اشاره به لزوم تجهیز مراکز پزشکی قانونی که از سوی یکی از نمایندگان مطرح شد، گفت: ما معتقدیم افرادی که به پزشکی قانونی مراجعه می کنند اساساً افرادی مضطر، مضطرب و مجروح هستند، بنابراین باید به آنها رسیدگی کنیم. در نظر گرفتن تجهیز مراکز پزشکی قانونی در سراسر کشور مراقب باشیم و اجازه ندهیم مزاحمت ها و مشکلات فیزیکی که خدای ناکرده در جامعه با آن مواجه هستند به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات چند برابر شود. در این مراکز مشکل روانی گریبانگیر این مراجعین محترم نیز می شود.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال