اخبار اخبار فرهنگی

هرگز از من و فرزندانم کار نازل نشنیده‌اید

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال، در این مراسم جمعی از اهالی فرهنگ، هنر، اقتصاد، سیاست و ورزش از جمله رویا نونهالی (بازیگر)، رامین حیدری فاروقی (کارگردان)، حمید استلی (فوتبالیست سابق) و … حضور دارند. بهداد سلیمی (وزن زن). بهرام دبیری (نقاش)، سهراب پورناظیری (آهنگساز)، آرش گوران (رهبر ارکستر)، بهنام ابوالقاسم (آهنگساز)، آزاد میرزاپور (نوازنده تار)، همایون نصیری (نوازنده سازهای کوبه ای)، داود گنجی (نوازنده ویولن)، محمدجواد ظریف. (سیاستمدار)، علی ربیعی (سیاستمدار)، محمدعلی ابطحی (سیاستمدار)، عادل فردوسی پور و سفیران سوئیس و پادشاهی عربستان سعودی حضور داشتند.

آوا مشکاتیان اجرای این برنامه را بر عهده داشت و در ابتدا از محسن سیفی (مدیرعامل صادرات بانک ایران و حامی آلبوم) برای سخنرانی دعوت کرد.

کی خسرو پورناظری: از من و فرزندانم چیزی نشنیده اید/ رونمایی از آلبوم جدید شجریان

سیفی گفت: پیوند همکاری بانک صادرات با همایون شجریان و استاد کیخسرو پورنزاری، گرایش به نوسازی با وفاداری به مبدأ است و تصمیم داریم از طریق آلبوم «شمس» بستر جدیدی را راه اندازی کنیم که در همین راستا شنیده می شود. پلت فرم این یک گام نوسازی است که امروز به عنوان یک اقدام اجرایی با حضور آقایان کیخسرو پورنزاری و همایون شجریان انجام شد. از این عزیزان تشکر می کنم که پذیرفتند بانک صادرات در کنارشان باشد و امیدوارم موضوع برگزاری کنسرت این آلبوم جنبه کاربردی هم داشته باشد و بانک صادرات ایران در این مسیر در کنار هنرمندان باشد.

کی خسرو پورناظری: از من و فرزندانم چیزی نشنیده اید/ رونمایی از آلبوم جدید شجریان

سرزمین ما سرزمین شعر است

رامین حیدری فاروکی نویسنده و کارگردان وی اولین سخنران بخش فرهنگ و هنر این برنامه بود که گفت: هستی شگفت انگیز است. طبیعت شگفت انگیز است. طلوع و غروب خورشید شگفت انگیز است، اما بشریت در غیرمنتظره ترین لحظه زندگی خود دریافته است که انسانیت شگفت انگیزترین نقطه وجود است. زیرا او موفق شد با آنچه هست و نیست یک جریان پیوسته هستی ایجاد کند. در میان هنرها و داستان ها، چیزی که امروز در آستانه آن هستیم و فراتر خواهیم رفت، موسیقی است. داستان گفتیم، فلسفه ساختیم و به شعر بازگشتیم. سرزمین ما سرزمین شعر است. عجیب است که وقتی می خواهیم چیزی را اتفاقی بدانیم می گوییم شعر است و وقتی می خواهیم بگوییم چیزی ناب و فاخر و بی نظیر است می گوییم شعر است و شعر را در آستانه قرار داده ایم. مرحله ای از مدرنیته محل نشان دادن شمس و مولانا.

وی ادامه داد: یکی از فیلسوفان مهم قرن بیستم می گوید: «انسان کسی است که همیشه در میان سایر موجودات حضور دارد». شعر و موسیقی ما را به آنجا می برد و از میان همه هنرها، موسیقی از آستانه می گذرد و به جایی می رسد که آن نقطه نزدیک ماست و شگفت انگیز است که از اصل بر می آید. منشأ چیزی گریزان است. اصل اساسی این است که با گذشت زمان شکوه خود را از دست ندهد. به عنوان شاهدی بر این اثر که خواهیم شنید و ما را شگفت زده خواهد کرد. حضور مستمر علاقه مندان به این شگفتی، این ارتباط و پیوند را تا امروز برقرار کرده است. به نظر می رسد یکی از نسل امروز از راه دور آمده است.

درد دل زیاد است اما زمان کم است

کی خسرو پورنزاری خالق اثر در بخشی دیگر از این برنامه گفت: درد شدیدی احساس می کنم اما زمان محدود است. آقا بزرگوارم می فرمایند: نوا صدای خداست که از زخم ماشین و آواز خلق خدایان به گوش پاک دلان زمین می رسد. دانشمندان غربی با دستگاه هایی که اختراع کرده اند توانسته اند صداهای کهکشان و کیهان را ضبط کنند. این موسیقی همان قدر هماهنگ است که صداهای کشش و آواز دشت به گوش ما می رسد. حضرت مولانا اشعار خود را با بصیرت سروده است و ما وارث این لحن ها و آواهایی هستیم که انسان های اولیه و ماقبل تاریخ تکرار می کردند و خورشید. در کرمانشاه هنوز هم این خورشید خوانی به نام حرا وجود دارد. حتی در منطقه اورامانات با موسیقی به نام سیاهشمانا مواجه هستیم که با دوران کشاورزی انسان مرتبط است. این صداها هنوز در کرمانشاه وجود دارد که در این روزگار به ریتم می رسیم و بعد به سازهای بادی می رسیم که این موسیقی را به طبل منتقل می کنند. به گواه مجسمه های بیرون آمده از این خاک اسرارآمیز، تنبور چند هزار ساله است و آوازهای آن از سینه به سینه رسیده است.

وی ادامه داد: موسیقی دستگاهی و امثال آن در دوران بعد از اسلام متوقف شد تا اینکه در دوره تیموریان دوباره مورد استفاده قرار گرفت و افرادی مانند عبدالقادر مراغی در این زمینه تحقیقات زیادی کردند. روندی که دوستان بزرگی چون محمدرضا درویشی و همایون شجریان آن را جمع آوری کردند و با بهترین کیفیت ممکن در آلبوم شوق نامه اجرا کردند. گروه «شمس» نیز مفتخر است که ساز تنبور را آبرومندانه عرضه می کند و با آهنگ های این گروه که سعی در حفظ این شأن داشتند آشنا هستید. موسیقی گروه «شمس» موسیقی هنرمندانه ای است که سعی شده با آثار بزرگان در سطح کیفی بالایی قرار گیرد. این موسیقی را باید از رسانه هایی مثل اس دی و سیما شنید اما این سازمان اصلا از موسیقی پراید حمایت نمی کند. چرا وزارت ارشاد در صدور مجوز برای ترانه ها و برخی شعرها سخت گیری می کند؟ ما گلایه های زیادی داریم اما به مردم وابسته هستیم. اینها افرادی هستند که از هنر حمایت می کنند و در هر شرایطی از ما حمایت می کنند.

این هنرمند تصریح کرد: در خانواده ای فرهنگی بزرگ شدم. پدرم انسان آزاده ای بود و من راه او را ادامه دادم و به خودم قول دادم که فقط کار فرهنگی انجام دهم. چون هر گروهی که می روید محدود کننده و محدود کننده است و من هم همین توصیه را به بچه هایم کردم. شما هرگز در مورد کار با کیفیت پایین تر از ما نشنیده اید، و ما همیشه کار با کیفیت بالا تولید کرده ایم. چون سعی کردیم ارتباط خود را با مردم و موسیقی اصیل حفظ کنیم.

کی خسرو پورناظری: از من و فرزندانم چیزی نشنیده اید/ رونمایی از آلبوم جدید شجریان

تولید این آلبوم 6 سال طول کشید

همچنین همایون شجریان وی در خصوص خواننده آلبوم SHMS در سخنانی کوتاه گفت: شروع این آلبوم از 6 سال پیش آغاز شد و بعد از کنسرت هایی که در این زمینه برگزار کردیم کارهای هنری زیادی روی این آلبوم انجام شد. پس از طی مسیری که در حوزه فنی طی کردیم، به این فصل رسیدیم و امروز بسیار خوشحالم که بانک صادرات با نگاهی قلبی در محل کار حاضر شد و بی دریغ عشق خود را به این پروژه اضافه کرد. بانک صادرات ایران با نگاهی فنی و دلسوزانه در کنار این گروه ایستاد که در ابتدا باور نکردم اما بعداً حمایت واقعی آنها را دیدم. آقای برنزاری تک تک قطعات این آلبوم را به گونه ای ساخته اند که هر کدام با دیگری متفاوت است. خدا را شکر توانستم این آلبوم را بخوانم. از سال آینده کنسرت ها در داخل ایران آغاز می شود و ما با افتخار در خدمت شما خواهیم بود.

کی خسرو پورناظری: از من و فرزندانم چیزی نشنیده اید/ رونمایی از آلبوم جدید شجریان

پس از صحبت های همایون شجریان، قطعه ای از آثار تولید شده در آلبوم «شمس» با نوازندگی کی خسرو پورنذری و خوانندگی همایون شجریان تقدیم حاضران شد.

کی خسرو پورناظری: از من و فرزندانم چیزی نشنیده اید/ رونمایی از آلبوم جدید شجریان

در این بخش می توانید ویدئویی از اجرای نهایی این برنامه را مشاهده کنید:

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال