اخبار اخبار تکنولوژی

تست‌های اولیه برای ساخت پیکره‌های بزرگ فضایی با قابلیت مانور مداری ماهواره «چمران ۱»

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال. صبح امروز (شنبه 24 شهریور) ماهواره جماران 1 توسط ماهواره بر قائم 100 با موفقیت به مدار 550 کیلومتری تزریق شد.

حسن سالاریه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی درباره این ماهواره گفت: ماهواره تحقیقاتی «جمران 1» توسط گروه SA وزارت دفاع، گروه شرکت‌های دانش بنیان و هوافضا ساخته شده است. پژوهشکده این ماهواره برای آزمایش عملکرد زیرسیستم های ماهواره ای و کنترل ماهواره در زمینه تنظیم مدار و تغییر مدار استفاده می شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین اقداماتی که برای دستیابی به سامانه های ماهواره ای باید انجام شود، بحث امکان مانور با تغییر فاز ماهواره در مدار و تغییر شیب مدار است که هر دو بسیار مهم هستند. ماهواره جمران 1 یکی از اولین ماهواره های تحقیقاتی است که چنین آزمایشاتی را انجام داده است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: بر اساس آخرین اطلاعاتی که از ماهواره شمران 1 به دست آوردیم، آزمایشات اولیه مربوط به زیرسیستم های مختلف ماهواره در حوزه انرژی و انتقال داده انجام شده و به خوبی کار می کند.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای آینده اقدامات زیر را برای کنترل ماهواره و هدایت آن به سمت زمین انجام خواهیم داد و در صورت مساعد بودن شرایط ماه از آن برای مانورهای مداری استفاده خواهیم کرد.

ادامه مطلب

سالیر گفت: یکی دیگر از مزیت های مانور مداری، شرایط لازم برای ساخت اجسام و سازه های بزرگ در فضا است. سازه های بزرگ هرگز به صورت یکپارچه به فضا پرتاب نمی شوند. یکی از مهم ترین قابلیت هایی که یک سیستم کنترل ماهواره ای باید داشته باشد تنظیم موقعیت جسم فضایی و اجرای آن در مدار با دقت بالا است که به آن مانور دقیق مداری می گویند.

وی تاکید کرد: با ماهواره شمران 1 می توان علاوه بر سیستم های ساخت و ساز، ساخت اجرام فضایی را مرحله به مرحله دنبال کرد.

آزمایشات اولیه برای ساخت اجرام فضایی بزرگ با قابلیت مانور مداری ماهواره

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال