ناگفتههای از چگونگی تثبیت پلتفرمها تا حال امروز سینمای ایران
به گزارش سایت توژال، سرتپه سال هاست در عرصه تولید، پخش و فیلمبرداری فعال بوده و چندین سال است که مدیریت پلتفرم فیلم نت را در حوزه شبکه تلویزیونی خانگی بر عهده دارد. به لطف تجربه طولانی خود در صنعت فیلم، او در دو دوره گذشته به عنوان رئیس انجمن صنفی شرکت های پخش آنلاین ویدیو انتخاب شد.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه در حین کار صنفی باید با گروه باشد و دیدگاه فردی نداشته باشد، نقطه نظرات حوزه صنفی را مشخص کرد. رئیس انجمن در گفتوگویی به بررسی فعالیتهای انجمن صنفی شرکتهای ویدئویی آنلاین، جایگاه بسترها در جامعه و شرایط کنونی سینما پرداخت.
چگونه پلتفرم ها در سیستم قرار می گیرند؟
رئیس دانشگاه درباره ضرب المثل «سعی کردیم برای نظام بسترسازی کنیم» که در مجمع عمومی انجمن مطرح شد و چگونگی تحقق آن توضیح داد: این موضوع با قاطعیت، ممارست و مماشات به وجود آمد در حال حاضر حضور من، آقایان میرتاوسی، شکوری، اصغرپور و صراف در هیئت مدیره انجمن VOD بر اساس گذشته ای است که ما در آن کار کرده ایم سالیان دراز بود و اینطور نبود که ناگهان از آسمان به زمین بیفتیم و بخواهیم کاری انجام دهیم و حضور این ترکیب مردم از یک طرف موثر باشد.
وی قسمت دیگر این ماجرا را اینگونه توصیف کرد: «رابطه مردم با صدا و سیما در این سال ها دیگر شبیه اتفاقات بعد از انقلاب بین مردم و صداوسیما نبود، زیرا در نتیجه این مسئله بسیار بزرگ بود در این میان جمعیتی بودند که علاقه ای به رادیو و تلویزیون نداشتند، شرایط برای سرگرمی آنها بسیار خطرناک بود و VOD ها در این وسط ایجاد می شد و شرایط اجازه نمی داد که عظام را جذب کنند جمعیت ماهواره ها و ما می دانیم که بدترین کارها روی سکوها انجام می شود. این بهترین کاری است که در ماهواره ها دیده می شود محیطی را تشکیل داد که در آن سیستم به این نتیجه رسید که طبقات سرگردان موجود باید غذا داشته باشند و همه به این نتیجه رسیدند که پالت ها می توانند در تهیه این غذا مفید باشند.
این تهیه کننده سینما گفت: در روزهای ابتدایی تشکیل تریبون ها باید بگوییم که ما ضد انقلاب نیستیم، ما مردمی نیستیم که فقط به فکر اقتصاد باشیم و یا قصد و هدف ما تخریب دولت نیست. گفت. فرهنگ ایران و اسلام; ما افرادی هستیم که به خاطر کارمان و خودمان شناخته شدهایم و دوست داریم کارهایی انجام دهیم که برای عموم سرگرم کننده باشد و اقتصاد را در ذهن داشته باشیم، زیرا ما از بخش خصوصی هستیم. این گروه ماست و ما به دنبال اظهار نظر علیه نظام، کشور یا عقاید خاص سیاسی و مسائلی از این دست نیستیم. به همین دلیل است که ما با دیدن خروجی کارمان از دوستان، جلسات و گفتگوهای بسیار بسیار به ثبات و پذیرش نسبی دست یافته ایم.
نقش انجمن در حمایت از اعضا
رئیس هیئت مدیره انجمن در تشریح نقش انجمن در حمایت از اعضای خود گفت: انجمن ویژه است زیرا حضور من و آقای اصغرپور که در فضای انجمن فرهنگی و سینمایی شناخته شده هستیم ما افراد دارای چارچوبی هستیم و می خواهیم در این چارچوب کار کنیم و از موضع بخش خصوصی می خواهیم جلوی نظراتی را بگیریم که مانع هستند این مورد این است که ناظر در واقع رقیب شماست و این یک مشکل است و هنوز این پارادوکس حل نشده است، اما ما به عنوان انجمن تمام تلاش خود را کرده ایم تا شرایط دیدگاه های مختلف را توضیح دهیم ما با رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، وزیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دادستان کشور و شورای اسلامی صحبت کردیم احساس میکنیم که انجمن به ما هویت داده است، شاید هر کدام از ما به طور مستقل کاری انجام دادهایم، اما اینکه دوستان ما حرفهای ما را پذیرفتند، به این دلیل بود که آن صدا را از جایی میدانستند که نظرات تعدادی از افرادی که در این صنعت کار میکنند، میآید. و حداقل فعال ترین افراد این صنعت در جهان جزو این گروه هستند.
وی در ادامه صحبت های خود درباره اهمیت تداوم و بقای انجمن اینگونه گفت: «نقش انجمن در شرایط خاصی است، یعنی شاید اگر تصور کنیم فردا هیچ ارتباطی وجود ندارد، خلأ اولیه را احساس نکنیم. اما در عرض دو ماه که با مشکل جدی مواجه می شویم، عدم ارتباط بسیار محسوس و آزاردهنده خواهد بود، در مورد مشکلات و مسائل داخلی که خودمان با آن مواجه هستیم و همانطور که در سخنرانی خود در مجمع عمومی نیز گفتم انجمن، ما در حال حاضر مسائل زیادی داریم که اتفاقاً با ثبات تریبون ها و انجمن، اکنون باید بر روی آن موضوعات تمرکز کنیم، از جمله رابطه ما با سازمان دهندگان و قدرت ما میتوانیم رابطهمان با هدف و شرایط تولید را برای آنها فراهم کنیم تا بتوانیم تا آنجا که ممکن است برای منافع مشترک با هم همکاری کنیم.
رئیس دانشگاه در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از همه اعضای انجمن که البته همگی بازار کار یکسانی ندارند و از یک طیف نیستند، حمایت یکسان کرد، گفت: حقیقت این است که در دو مورد اخیر سالهاست که این فضایی که اشاره کردم فراهم نمیشود، زیرا درگیر مسائل رادیکالی مانند حضور و غیاب تریبونها یا زیر سوال بردن موجودیت جامعه بودهایم که در این سالها به اولویتهای کاری متفاوتی منجر شد انجمن در شرایطی بود که رقیبی برای آن ایجاد شده بود، اما اکنون باید اعتقادات خود را، شورای مرکزی و انجمن را بر اساس کار برای کودکان و پوشش دادن همه طیف ها بسازیم، علاوه بر این که در این ها ما دو سال است که نتوانستیم کاری برای اعضای خود در سطح کلان انجام دهیم و از آنها کار زیادی نخواستیم، باید ارتباط دو طرفه برقرار کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که بتوانیم برای همه کار کنیم و تاثیرگذار باشیم.
دسته VOD و کارایی آن
رئیس انجمن که سالها در فعالیتهای صنعت سینما فعالیت میکند، عملکرد انجمن VOD را از دیدگاه یک کارشناس امور صنعت تحلیل کرد: نکتهای که در مورد صنعت سینما وجود دارد این است که سالها از آن زمان میگذرد. شروع فعالیت آنها است و من شخصاً باید رئیس انجمن صدا و سیما شوم، ده دوازده سال است که به صورت اتحادیه فعالیت می کند و نمایندگان آن به اندازه نمایندگان انجمن فعال هستند. انجمن کارگردانان و تهیه کنندگان که جریان اکران سینما را تنظیم می کند از زمان مدیریت مرحوم سیف الله داد در سال های 1377 و 1378 این رویه در سینما یک نقطه ثابت است و در حال حاضر خود سینما به عنوان یک نهاد صنفی قانونی شناخته شده است. اما در زمینه ویدیوی درخواستی چنین چیزی وجود نداشت و این سؤالات مطرح شد که چه کسی با ما راه میرود و صحبتها و مسائلی از این دست را میپذیرد در نتیجه این وضعیت انجمن به عضویت سینما درآمد از طرفی او در وزارت کار یا اتاق بازرگانی جای گرفت و همه اینها با این هدف بود که بتوانیم در وضعیت حاکمیتی بیشتر تاثیرگذار باشیم.
پلتفرم ها را با ساترا وصل کنید
سرتپه در مورد وضعیت کنونی تعامل بین پلتفرم ها و ساترا گفت: اکنون وضعیت تعامل بین پلتفرم ها و ساترا نسبت به گذشته بسیار متفاوت است. اما اکنون دیگر چنین نیست و حضور این گروهها را در آنجا پذیرفتهاند در نتیجه این تغییر، اکنون به خوبی کار می کنیم و در یکی دو سال گذشته با مشکل جدی مواجه نشده ایم.»
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکراتی بین انجمن و سیترا صورت گرفت و در نتیجه رویه ها تغییر کرد، گفت: مردم، اعضا و رفتار ما در این زمینه نقش داشت یک انجمن و حالا شاید موضوع رسمی نبود، اما ما رفتیم و به طور غیررسمی صحبت کردیم.»
سینما چطوره؟
این تهیه کننده با سابقه سینما با بیان تحلیل خود از وضعیت این روزهای سینما گفت: وضعیت فعلی سینما را بیماری می دانیم که نمی دانیم در آینده چه بر سرش می آید شاید به طور کلی نسبت به دو یا سه سال قبل در وضعیت بهتری قرار داریم، اما حقیقت این است که مردم با برخی از فیلم های کمدی ارتباط برقرار می کنند و از آنها استقبال می کنند اما ما نمی دانیم که آیا مردم همان فیلم ها را در سال آینده دوست خواهند داشت؟ هزینه های ساخت و نگهداری سینماها به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
سینما یا پلتفرم؟
این ریاست که در حوزه سینما و مدیریت پلتفرم فعالیت می کند در پاسخ به این سوال که کدام یک از این دو رشته مفیدتر و مناسب تر است، گفت: هر کدام مشکلات خاص خود را دارند و حقیقت این است که وضعیت در هیچ زمینه ای نیست. وضعیت فرهنگ، سینما و تولید اصلاً خوب نیست، اما ما فقط امیدواریم که اتفاقات خوب بیفتد و بتوانیم کاری بسازیم که با گروه وسیع تری ارتباط برقرار کند در خارج از کشور ما می دانیم که سینما یک سرگرمی ارزان برای مردم است و ما امیدواریم که مردم به سالن ها بیایند و فیلم ببینند به دلیل کرونا خیلی بد بود، اما از سال گذشته تعادل برقرار شده است، هرچند نه در حدی که بتوانیم بگوییم “خوب” است، اکنون فقط می گوییم “خوب است که روند نزولی نداریم و حداقل ما ثابت مانده ایم.”
اهمیت کار صنفی و فعالیت صنفی
سرتپه در پاسخ به این سوال و از این نظر که انرژی و انرژی زیادی صرف فعالیت صنفی می شود، گفت: از سال 67 در انجمن تهیه کنندگان فیلم عضویت دارم و از اواخر دهه 70 یا عضو شورای مرکزی یا رئیس اتحادیههایی که من در آن عضویت داشتم، کار گروهی و گروهی و فکر میکردم اگر میخواهید سینما حال و هوای خوبی داشته باشد، با هم بودن لازم است. باید میز را بزرگتر کنید تا افراد بیشتری بتوانند سر آن میز بنشینند، اگر فقط به خودتان فکر کنید، جایی می افتید و نمی توانید به کار خود ادامه دهید اتحادیه و طرف مقابل، دولت و نهادهای دولتی، اما اگر این صداقت در شما ظاهر شود که در اتحادیه فعالیت می کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. اتحادیه صدا و سیما، که در آن چندین دوره به اتفاق آرا عضو هیئت مدیره بودهام، بیشتر به این دلیل که فقط دیدگاه خودم را در مورد مسائل صنفی دنبال نمیکنم و سعی میکنم همه را در نظر بگیرم.»
khabarfarsi به نقل از توژال