اخبار اخبار عمومی

یک پیش‌بینی عجیب درباره نرخ تورم تا 1404

تبلیغات بنری


پیش بینی های عجیب از نرخ تورم تا سال 1404

به گزارش مجله توژال؛ رئیس کل بانک مرکزی به نقدینگی و ثبات ارز در بازار ارز اشاره کرد و گفت: هر دو برای ما مهم است. هدف اصلی ما کنترل تورم است. همین مسیر را ادامه خواهیم داد و امسال به هدف تورم 30 درصدی در کانال و 20 درصدی نقطه به نقطه در کانال خواهیم رسید. ما به کانال مورد انتظار رسیده ایم.

رئیس کل بانک مرکزی به نقدینگی و ثبات ارز در بازار ارز اشاره کرد و گفت: هر دو برای ما مهم است. هدف اصلی ما کنترل تورم است. همین مسیر را ادامه خواهیم داد و امسال به هدف تورم 30 درصدی در کانال و 20 درصدی نقطه به نقطه در کانال خواهیم رسید. ما به کانال مورد انتظار رسیده ایم.

محمدرضا فرزین در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی گزارشی از وضعیت پولی و بانکی کشور ارائه کرد و گفت: در قانون جدید بانک مرکزی به جای خدمات بانکی بدون ربا از خدمات بانکداری اسلامی استفاده شد به امید اجرای قانون جدید بانک مرکزی قانون درست است. این قانون وظایف مشخصی را برای بانک مرکزی مشخص کرده است که وظیفه اصلی آن کاهش تورم و حفظ ارزش پول ملی است، اما علاوه بر آن رشد و تحقق عدالت اجتماعی است.

وی به نقش این بانک در رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تا کنون با شوک های سیاسی و امنیتی مواجه بوده ایم اما خوشبختانه با رهبری مدبر در کشور، همکاری مردم و وحدت ملی در حال حاضر هستیم. با تکانه‌هایی که با آن مواجه شدیم، توانسته‌ایم وضعیت ثابتی داشته باشیم، اما همچنان نگرانی‌هایی داریم.

فرزین افزود: تولید ناخالص داخلی در بهار به 4.2 درصد رسید. ترکیب رشد نشان می دهد که در کشاورزی وضعیت بهتری داریم، در نفت رشد خوبی داشته ایم و تولید نفت 5 ماهه خوب بوده است. ما با کاهش رشد در صنایع معدنی و خدماتی مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه در برخی بخش ها مانند خودرو وضعیت خوبی نداشتیم، تصریح کرد: آخرین آمار گمرک حاکی از آن است که صادرات 5 حصیر 21.9 میلیارد و واردات 26.3 میلیارد با رشد 5.5 درصدی بوده است. تا پایان سال 3.7 درصد رشد خواهیم داشت و بر اساس اهداف قانون، نرخ رشد راضی کننده نیست.

پیش بینی های عجیب از نرخ تورم تا سال 1404

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تا پایان سال تولید نفت و کشاورزی به وضعیت خوبی خواهد رسید، اما دغدغه اصلی ما در زمینه رشد صنعت خواهد بود. ما دو مشکل اساسی با همکاری دولت داریم. اختلاف نظر (بودجه و بانک ها) یک موضوع و تامین مالی پایدار حوزه رشد موضوع دیگری است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید برای تامین مالی پایدار رشد فکری اساسی داشته باشیم گفت: نرخ رشد پول در مردادماه به 23 درصد رسید. پول های تقلبی به 29 درصد رسید و نرخ رشد نقدینگی به 27.5 درصد رسید که امیدواریم با سیاست هایی که تعریف می کنیم به هدفمان نزدیک شویم.

وی به نقدینگی و ثبات ارز در بازار ارز اشاره کرد و توضیح داد: هر دو برای ما مهم است. هدف اصلی ما کنترل تورم است. همین مسیر را ادامه خواهیم داد و امسال به هدف تورم 30 درصدی در کانال و 20 درصدی نقطه به نقطه در کانال خواهیم رسید. ما به کانال مورد انتظار رسیده ایم.

فرزین به اصلاحات در نظام بانکی اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای هشت بانک برنامه اصلاحی ارائه کردیم. ما ماهانه این برنامه را رصد می کنیم. در جلسه دیشب با مدیران بانک ها بار دیگر بر این موضوع تاکید کردیم.

وی افزود: بخشی از نارضایتی ها به دولت و مجلس برمی گردد. قانون برنامه در این خصوص باید کاهش یابد، سرمایه در بانک ها افزایش یابد و بانک هایی که ماهیت شرکتی ندارند باید از شرکت ها خارج شوند.

رئیس کل بانک مرکزی به نقش تسهیلات اعتباری در تامین مالی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات وام ازدواج است. موضوع اصلی که باعث نارضایتی جامعه شده است این است که انتظارات از سیستم بانکی بسیار بیشتر از منابع مالی موجود در بانک ها است. برای این مهم باید فکر جدیدی داشته باشیم.

وی افزود: ازدواج و زایمان، در مجموع امسال 200 همسه باید پرداخت کنیم، وام ازدواج 227 هزار نفر بازپرداخت شده و 355 هزار نفر هم اکنون در نوبت هستند و ماه گذشته در مورد نحوه رفع مشکلات صحبت کردیم. دیروز نامه ای به اصل 90 نوشتم تا با همکاری مجلس موضوع حل شود.

فرزین به اجرای قانون بانک مرکزی اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه اجرا این قانون دارای نقاط ضعف و قوتی است. برای نقاط ضعف، در حال ارتباط با مجلس نمایندگان هستیم تا مشکلات را حل کنیم. در این قانون قوانین مربوط به ارزهای رمزنگاری شده تدوین شده، مطالعات زیادی انجام شده و سند اولیه تهیه شده است، از کارشناسان خواسته ایم نظر خود را اعلام کنند و باید به یک جمع بندی سیاستی در این زمینه برسیم. می تواند به ما در مدیریت تحریم ها کمک کند، اما مشکلاتی هم دارد.

وی گفت: سیاست گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال چند وجهی است و وزارت اقتصاد و سایر حوزه ها باید در آن مشارکت داشته باشند. ما باید دید جامع و واحدی در مورد ارزهای دیجیتال داشته باشیم. / اعتماد می کند

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال