اخبار اخبار سیاسی

احمدیان خواستار سرعت بخشیدن به تشکیل باشگاه کشورهای ضدتحریم شد

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، علی اکبر احمدیان نماینده ولی فقیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست نمایندگان عالی رتبه امنیتی کشورهای بریکس به بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

احمدیان در سخنانی گفت: اجلاس کنونی را در شرایطی آغاز می کنیم که تنش ها و تهدیدها در حال افزایش است. تروریسم، تهدیدات سایبری، تهدید امنیت اطلاعات، هک، جاسوسی، مداخله در امور داخلی، حاکمیت ملی دولت ها از طریق انقلاب های رنگی، جنگ شناختی و ترکیبی، تهدیدات فناوری های جدید هوش مصنوعی، ماهواره های الکترومغناطیسی، تهدیدات کوانتومی، مخفی و ترکیبی. فعالیت‌های بیولوژیکی غیرقانونی، تحریم‌های اقتصادی، جنگ‌های اقلیمی و جنگ کریدور یکی دیگر از تهدیدات رایج دیگری است که هر عضو بریکس به شکلی با آن مواجه است.

یکی از مهم ترین تهدیدات امنیت کشورهای جهان از جمله اعضای بریکس، رشد و گسترش تروریسم در مناطق مختلف به ویژه تحرکات تروریست های تکفیری است. داعش و گروه های وابسته به آن و از سوی دیگر تروریسم دولتی علنی باند جنایتکار که سال هاست بر فلسطین اشغالی حکومت می کنند، با بهره گیری از پیشرفت های فناوری و هوش مصنوعی در جهان، تروریسم سازمان یافته را به یکی از راهبردهای خود تبدیل کرده است. و ترور اسماعیل هنیه در حالی که در یک مراسم رسمی دیپلماتیک حضور داشت، تنها یکی از مصادیق لزوم توقف این رفتار ناروا است که زنگ خطر را برای همه ما و همه جهان به صدا درآورد.

اسناد زیادی در دست است که متأسفانه داعش و برخی گروه های تروریستی دیگر مانند گروه تروریستی المنفقین (مجاهدین خلق) و همچنین تروریسم دولتی علنی رژیم صهیونیستی مورد حمایت آمریکا و متحدان غربی آن هستند. و در این مورد، مانند حقوق بشر، هنجارهای دوگانه غربی حاکم است

در حالی که با استفاده از دستگاه تبلیغاتی خود گوش خود را بر یک حادثه کوچک کر می کنند، از سوی دیگر در مقابل ده ها و صدها ترور، نسل کشی و کشتار کودکان توسط رژیم صهیونیستی سکوت اختیار می کنند.

از سوی دیگر، درهم تنیدگی تروریسم و ​​ارتباط آن با مشکلات مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی، مایه نگرانی است، زیرا قاچاق مواد مخدر یکی از مهم ترین منابع تامین مالی تروریست ها و موضوع مهاجرت غیرقانونی است، همانطور که پرونده تروریسم بستری برای حرکت و انتقال تروریسم که از ریشه با آن برخورد نمی شود، اما باید ادامه یابد، اجازه دهید شاهد رشد گروه های تروریستی باشیم.

یکی از مهم ترین تهدیدات امنیتی معاصر در صحنه بین المللی، امنیت اطلاعات است، به ویژه در فضای سایبری، جایی که ترس زیادی از بهره برداری توسط عناصر و گروه های تروریستی وجود دارد. ما هشدار می دهیم که تروریسم سایبری یکی از خطرناک ترین تهدیدها در آینده خواهد بود برای همه ما و حل آن مستلزم همکاری و مشارکت جمعی اعضای بریکس و سایر کشورها است، به خصوص که جنبه های روانی تروریسم سایبری می تواند مخرب تر از تروریسم در فضای واقعی باشد، زیرا می تواند امنیت فردی و اجتماعی را به طور جدی به خطر بیندازد. امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی و حتی امنیت ملی کشورها.

امروزه تروریست ها از شبکه های اجتماعی همراه با پیام های اطلاعاتی برای جذب نیرو در هماهنگی عملیاتی و میدانی استفاده می کنند و بدون نیاز به حضور فیزیکی در صحنه جرم، نقل و انتقالات مالی آنها از طریق ارزهای دیجیتال و از طریق فناوری بلاک چین تسهیل می شود. اکنون مرزهای میدان جنگ و زندگی عادی شهروندان از بین رفته و دوگانگی بین امنیت جامعه و حفظ حریم خصوصی شکل گرفته است که امنیت شهروندان و امنیت ملی همه ما را پیچیده کرده و نیاز به همکاری جمعی بین اعضای بریکس مضاعف می شود.

در کنار همه این موارد، همه ما با مشکل دیگری نیز روبرو هستیم و آن رویکرد آمریکا و متحدانش برای تضعیف حاکمیت ملی کشورهای مستقل با استفاده از تکنیک های مختلف حمله از طریق فناوری ارتباطات سایبری و شبکه های اجتماعی است.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه فناوری و امنیت سایبری، انحصار اینترنت بر دستگاه‌های حیاتی و برخی سیستم‌ها و پلتفرم‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و اینترنتی غربی به‌ویژه آمریکایی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، جایگزینی اینترنت و دستگاه ها، سیستم ها و بسترهای غیرقابل تحریم آمریکا برای همکاری در زمینه هوش مصنوعی با کشورهای مستقل است که بتوانیم به صورت مشترک و از طریق آن کار را تقویت کنیم. ایجاد کمیته ها بین کشورهای عضو

از سوی دیگر، شکاف دیجیتال و فقدان پیوندهای زیرساختی فناوری بین کشورهای عضو بریکس به مانعی برای همکاری ما تبدیل شده است که دلیل دیگری برای همکاری مشترک برای استانداردسازی پلتفرم‌های مشترک است.

با توجه به موضوع این نشست که مقوله تهدیدات امنیتی و ایمنی است، به دو حوزه مهم امنیتی دیگر، امنیت اقتصادی و امنیت غذایی نیز اشاره می کنم که علی رغم شعارهای تجارت آزاد جهانی در سال های اخیر، تحریم های اقتصادی که به شدت در معرض تهدید آمریکا و متحدانش بود، به عنوان ابزاری سیاسی و تهاجمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

برای مقابله با تسلیحاتی شدن تهدیدات اقتصادی، اقتصادی و قضایی موارد زیر را پیشنهاد می کنم:

ابتدا باید تشکیل باشگاه کشورهای ضد تحریم تسریع شود و سازوکارهای عملی و هماهنگ برای مقابله با تحریم ها دنبال شود.

ثانیاً، اقدامات ایجاد امنیت در حوزه مالی، که توافق کلی نیز برای آن وجود دارد، باید سریعتر و به موقع در دستور کار قرار گیرد، از جمله سه اقدام مهم:

1- شکستن وابستگی نظام مالی بریکس به دلار و انجام معاملات بانکی به ارزهای ملی.

2- ایجاد بسترهای مشترک بانکی و خبرنگاران بین اعضای بریکس در اسرع وقت.

3- ایجاد شبکه بانکی مشترک مبتنی بر فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال.

سوم، ایجاد نهادهای نظارتی مالی و پولشویی مستقل، غیروابسته و غیرسیاسی این اقدامات می تواند پیشروی یک مدل کسب و کار مالی جامع BRICS باشد که شامل زیرساخت ها و سیستم های مشترک مانند سیاست های پولی و مالی می شود. سامانه ارزی، نظام تعرفه تجارت، مناطق ویژه و آزاد تجاری و صندوق سرمایه گذاری و توسعه

اما با توجه به موضوع مهم «تضمین ایمنی و سلامت مواد غذایی» به عنوان یکی از پیشنهادات خاص جمهوری اسلامی ایران، تشکیل کمیته مشترک ایمنی و بهداشت مواد غذایی بین کشورهای عضو است که در مجموع از امکانات بسیاری در این زمینه برخوردار است. به عنوان مثال، این منطقه دارای بیشترین تعداد دام در جهان است که در اختیار کشورهای عضو بریکس است. در خصوص غلات می توان این کشورها را از مهم ترین تولیدکنندگان دانست.

در زمینه سلامت مشترک انسان و حیوان، کشورهای عضو می توانند با مردم همکاری کنند تا مشترکاً واکسن هایی را علیه بیماری های رایجی که دام و طیور را تحت تأثیر قرار می دهند تولید کنند، به خصوص که برخی از این بیماری ها، مانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان، می توانند باعث مرگ و میر بیشتر شوند. از کرونا.

به طور کلی، من پیشنهاد می کنم که یک نقشه راه مشترک در زمینه امنیت اقتصادی و ایمنی غذایی بین کشورهای عضو تهیه و نهایی شود.

در بخش پایانی سخنان خود ابتدا از دولت آفریقای جنوبی و برخی دیگر از کشورهای حاضر در این نشست به دلیل اقدام آنها در طرح پرونده رژیم صهیونیستی در دادگاه های حقوقی بین المللی و اعلام میزان حمایت خود از نهضت اسلامی جمهوری ایران در حال حرکت برای ایجاد امنیت است.

متأسفانه نزدیک به یک سال است که رژیم جنایتکار و تروریست اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی از دولت های غربی، ده ها هزار غیرنظامی را از کودک و زن گرفته تا پیر و جوان را با نادیده گرفتن خواسته های مردم به قتل رسانده است. جامعه بین المللی و صلح و امنیت بین المللی.

در اینجا از همه همکاران و مقامات ارشد امنیتی حاضر در این جلسه تقاضا دارم به هر نحو ممکن برای پایان دادن به این وحشیگری و جنایت رژیم غاصب صهیونیستی کمک کنند.

پیشنهاد صریح من این است که در بیانیه پایانی این نشست به درخواست آتش بس دائمی، خروج کامل نیروهای رژیم غاصب از غزه و کرانه باختری، تبادل اسرا و بازداشت شدگان و تشکیل کمیته اشاره شود. از گروه BRICS او باید مسئول پیگیری آن باشد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال