اخبار اخبار اقتصادی

کارفرمایان زیربار افزایش دستمزد کارگران می‌روند؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، طی ماه های گذشته طرح افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم بر اساس ابهام در اصل 41 قانون اساسی در میز کمیسیون اقتصادی و اجتماعی مجلس مطرح شد. قانون کار در خصوص تعیین دستمزد متناسب با تورم حل می شود.

میچم ظهوریان – طراح نماینده این پروژه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به ابهام قانونی در افزایش حقوق کارگران به تناسب تورم، چندی پیش طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در مجلس ابلاغ شد و به کمیسیون تخصصی ارجاع شد. ، یعنی کمیته اجتماعی برای بررسی هدف از این طرح افزایش … حقوق متناسب با تورم است.

وی همچنین گفت: بر اساس ماده 41 قانون کار «حقوق ها باید بر اساس نرخ تورم افزایش یابد» اما کلمه «بر اساس» مبهم است به همین دلیل در سال های گذشته به ویژه از سال 1396 تا کنون و به استثنای سال 1401 حقوق ها در واقع افزایش یافته و از نرخ تورم کمتر بوده است، مثلاً افزایش حقوق کارگران در سال گذشته 22 درصد بوده است و نرخ تورم دولت 45 درصد بوده است. توضیح این است که از کلمه. «غرامت» در قانون گنجانده شده است و الزامی نیست، بنابراین سعی کردیم این ابهام را در قانون رفع کنیم، ماده 41 قانون کار را اصلاح کنیم و حداقل به صورت تورمی حقوق ها را افزایش دهیم.

ظاهریان معتقد است با تصویب این قانون به دلیل اینکه قرار است نرخ تورم 45 درصد باشد، حقوق کارگران نیز باید 45 درصد افزایش یابد و می گوید: برای رفع ابهام در اصل 41 اصلاحیه را پیشنهاد کردیم که تغییر کند. عنوان نرخ تورم بر اساس نرخ تورم و شورای عالی متعهد است نرخ تورم را در افزایش مصوب شورای عالی کار هر سال لحاظ کند.

بدون حضور نمایندگان کارگری برای جامعه کارگری تصمیم بگیرید!

اما طرح اصلاح ماده 41 قانون کار در روزهای اخیر در رسانه ها بازتاب داشت و در کمیسیون اقتصادی و اجتماعی مجلس نیز در حال پیگیری است که نمایندگان تشکل های کارگری نسبت به آن ابراز بی اطلاعی و گلایه از عدم دعوت از کارگران کردند. سازمان ها آن را تدوین کنند.

محسن باقری – عضو مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران وی در گفت و گو با مجله توژال اظهار داشت: بر اساس قانون بهبود محیط کسب و کار، نظرات تشکل های کارگری اعم از کارگر و کارفرما باید در فرآیند تدوین و اصلاح ضوابط و مقررات داخلی و نظرات تشکل های کارگری لحاظ شود. کارکنان آنها باید ذی نفعان اصلاح هر قانون و بخشنامه ای گرفته می شد و با توجه به قانون کار، البته نظر شورای اسلامی کار که نماینده رسمی کارگران در شورای عالی کار است، جویا می شد. که جای تاسف دارد چنین طرحی اتفاق نیفتاد و بدون مشورت آنها تنظیم شد.

وی بیان کرد: ما معتقدیم اگر تصمیمی به نفع جامعه کارگری گرفته شود، حتی اگر آن تصمیم به نفع کارگران و دستمزد آنها باشد، باید برای دعوت از نمایندگان کارگران و شنیدن نظرات آنها و قانون مدنظر قرار گیرد. باید و نباید به صورت یک جانبه بدون همراهی سازمان ها اصلاح شود.

این مسئول کارگری تصریح کرد: نه تنها ما، بلکه هیچ یک از تشکل های کارگری در جریان اصلاح ماده 41 و چگونگی آن نیستیم و به همین دلیل مورد قبول گروه های کارگری نیست.

باقری همچنان در مورد این پیشنهاد صحبت می کند عبارت افزایش حقوق با توجه به نرخ تورم را به تغییر دهید افزایش حقوق با توجه به تورم وی در ماده 41 قانون کار گفت: سوال این است که آیا با تغییر این عبارت و جایگزینی اسم به جای نرخ تورم وضعیت حقوق و دستمزد کارگران بهبود می یابد؟با فرض افزایش حقوق کارگران به میزان تورم اعلامی بانک مرکزی؛ آیا کارفرمایان آن را می پذیرند و در صورت عدم پذیرش، تکلیف قانون در آن زمان چیست؟

ارائه ضمانت اجرای طرح اصلاح ماده 41 و نظارت بر آن توسط مجلس نمایندگان.

وی ادامه داد: متأسفانه نظارتی بر این گونه قوانین وجود ندارد در حالی که مجلس می تواند از ابزار نظارتی خود استفاده کند، ما در چند سال گذشته از کمیسیون های مجلس خواسته ایم که به بحث نظارت بر قوانین کار بپردازند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. ” حتی از برخی نمایندگان خواستیم در جلسات شورای عالی کار شرکت کنند و از نزدیک با روند مذاکرات روبرو شوند، اما متاسفانه در جلسات تعیین دستمزد، نظرات کارشناسان درباره میزان کالری مورد نیاز و هزینه سبد معیشت شرکت نکردند. این تغییر عنوان به درد جامعه کارگری نمی پردازد و باید هزینه های سبد معیشت و قیمت آن در بازار کاهش یابد.

باقری در بحث تعیین دستمزد عراق و ترکیه را مثال زد و گفت: در عراق حداقل دستمزد دو یا سه برابر دستمزد ما است و می بینیم که در عراق و حتی ترکیه حقوق به دلار، ریال و هزینه است. به دلار هستند. به همین دلیل، هر گونه تعیین و تصویب دستمزد سال‌ها پیش، تأخیر در زندگی کارگران را جبران نمی‌کند.

عضو مرکز هماهنگی شوراهای اقدام اسلامی استان تهران در پایان به این موضوع اشاره کرد در همه کشورهای جهان نرخ برابری دستمزد و تورم اعمال می شودوی گفت: در ترکیه که مانند ما درآمد نفتی ندارد، دستمزدها در سال دو تا سه بار افزایش می یابد.همه کشورها از استانداردهای جهانی برای هزینه های زندگی و دستمزد پیروی می کنند اما هنوز به این استاندارد نرسیده ایم.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال