اخبار اخبار اقتصادی

اولین آیین‌نامه‌ قانون الزام به ثبت معاملات ۲۵ شهریور ابلاغ خواهد شد

تبلیغات بنری


صفدر کاشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت و گو با توژال با بیان اینکه اولین آیین نامه قانون الزام ثبت معاملات اموال غیرمنقول از چهارم شهریورماه جاری صادر می شود، گفت: در حال حاضر این قانون شامل 14 مورد است. که 6 آئین نامه به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده و 8 آیین نامه دیگر در دست بررسی و تصویب هیأت وزیران می باشد. برخی از این مقررات مهلت سه ماهه و شش ماهه دارند و باید به سرعت اجرا شوند. ماده 3 آیین نامه بلافاصله ابلاغ شده و شنبه هفته آینده ابلاغ خواهد شد. پیش نویس آیین نامه دیگری نیز توسط سازمان ثبت تهیه و به معاونت اول محترم قوه قضائیه ارسال شد که مراحل اداری آن را پیگیری می کند.

چالش پیاده سازی ثبت تراکنش چیست؟

وی همچنین در پاسخ به چالش های موجود ثبت معاملات که قرار بود وضعیت آن پس از ابلاغ کنترل های آنها مشخص شود، گفت: با توجه به راه اندازی پلتفرم الکترونیکی «کاتب» برای بنگاه های معاملات ملکی در سراسر کشور، امکان پذیر است. امکان استفاده از این بستر از 24 شهریور برای آنها وجود دارد، اما جزئیات عملکرد جدید املاک پس از ابلاغ آیین نامه که در انتظار جلسه استراتژی مشترک است، با جزئیات بیشتری توضیح داده خواهد شد. شورا با معاونت حقوقی و قوه قضائیه.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: روز شنبه هفته آینده یکی از مهم ترین آیین نامه ها که فهرست مواد سه، هفت و دهم است، به تصویب نهایی می رسد. این آیین نامه مربوط به انتقال اسناد مالکیت بوده و در حال حاضر در مراحل نهایی بررسی می باشد.

امکان ثبت معامله پس از ابلاغ آیین نامه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت

کشاورز همچنین به مشکلات مردم در ثبت املاک خود که قرار بود از طریق ابلاغ آیین نامه مشخص شود اشاره کرد و افزود: در این صورت سازمان ثبت یک سامانه الکترونیکی ارائه می دهد تا اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند مستقیماً املاک خود را به ثبت برسانند. قانونگذار فرصت یکساله را در اختیار نهاد ثبت قرار داده است تا این بستر الکترونیکی را ارائه کند. در نظر داریم این سامانه الکترونیکی را از یک سال قبل برای استفاده در دسترس عموم قرار دهیم و حتی در خصوص استعلام آنلاین نیز اقداماتی انجام شده است که منوط به ابلاغ مقررات مربوط در ماده 3 می باشد. پس از ابلاغ این آیین نامه استعلام آنلاین در اولین فرصت توسط ایمیل سازمان ثبت در اختیار متقاضیان محترم قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است نهادهای دیگری مانند وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و تامین اجتماعی نیز در این زمینه وظایفی دارند که با تکمیل آن ثبت نام کامل و دقیق انجام می شود.

کمک به مشاوران املاک در ثبت معاملات

وی تاکید کرد: اجرای موفق این قانون مستلزم همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف است و می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی منجر شود و معمولاً منجر به کاهش مطالبات ملکی در کشور می شود.

کسورز همچنین به انتشار پرونده های الکترونیکی قراردادها اشاره کرد و گفت: این پرونده ها با ثبت اسناد مکتوب به معاونت حقوقی ارسال شد که پس از بررسی توسط معاونت حقوقی قوه قضائیه در آینده نزدیک منتشر خواهد شد و اطلاع رسانی خواهد شد. بخش حقوقی این در هر زمان، و ما آن را برای استفاده عمومی در دسترس قرار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: این پرونده ها می تواند به مشاوران املاک کمک کند تا معاملات را ثبت کنند، گردش کار خود را بهبود بخشند و رویه هایی را ارائه دهند که منجر به کاهش مطالبات ملکی شود.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال