اخبار اخبار فرهنگی

کشف سکه‌های طلا ۱۵۰۰ ساله در یک خانه

تبلیغات بنری



به گزارش مجله توژال؛ باستان شناسان در حال حفاری در بلغارستان بقایای یک خانه قرون وسطایی را کشف کردند که حاوی مجموعه ای از سکه های طلا قدیمی تر از خود خانه است.

به گزارش اسنا، باستان شناسان در منطقه ای در بلغارستان پنج سکه طلا کشف کردند که مربوط به دوران ژوستینیانوس اول (ح. 527 تا 565 میلادی) است.

«لایو ساینس» نوشته است که اگرچه کشف یک سکه تاریخی در حین کاوش غیرعادی نیست، اما آنچه در این کشف قابل توجه است این است که این سکه ها در کف خانه متعلق به قرن دهم پیدا شده است که می تواند نشان دهنده این باشد که ساکنان این خانه قرون وسطایی از سکه استفاده می کرد زیرا میراث اجدادی یا آثار تاریخی را حفظ می کرد.

این سکه ها در آگوست گذشته در جریان کاوش های باستان شناسی در روستای “دبینوو” واقع در شمال بلغارستان کشف شد. کاوش‌ها در دیبنوو و قلعه مجاور که در اوایل قرن پنجم ساخته شده است، در سال 2019 آغاز شد و باستان‌شناسان تاکنون بقایای مهمی را از قرن چهارم تا سوم پیش از میلاد و همچنین شواهدی از سکونت در قرن‌های چهارم تا ششم پس از میلاد کشف کرده‌اند. این منطقه بخشی از امپراتوری بیزانس است.

در حفاری های اخیر، باستان شناسان خانه ای قرون وسطایی را در دیپنوو کشف کردند که در اثر آتش سوزی به شدت آسیب دید. به نظر می رسد ساکنان این خانه پس از آتش سوزی در قرن دهم این خانه را ترک کرده اند.

باستان شناسان بقایای ابزار آهنی، ظروف سرامیکی و سه حلقه برنزی به همراه پنج سکه طلا را کشف کردند که 400 سال از خانه قدیمی تر است.

این سکه ها در زمان سلطنت ژوستینیانوس یکم ضرب شدند که سلطنت او امپراتوری بیزانس را در اواسط قرن ششم پس از سقوط امپراتوری روم غربی به بزرگترین گسترش جغرافیایی خود رساند.

هر پنج سکه از یک نوع هستند. نوعی سکه به نام ترمز وجود دارد، یک سکه طلای کوچک به ارزش یک سوم سولدوس که در یک طرف امپراتور را با تاجی از مروارید نشان می دهد. دو سکه دیگر که احتمالاً در آتش سوزی خانه سوخته بودند به هم چسبیده بودند.

اگرچه دیبنوو هرگز یک شهرک بزرگ نبود، اما تاریخ عمیقی دارد. زیرا باستان شناسان شواهدی از سازه ها، مقبره ها و آثار باستانی پیدا کرده اند که قدمت آنها به پنج هزار سال قبل از میلاد می رسد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال