اخبار اخبار فرهنگی

گنبد نمکی کمربند چین‌خورده زاگرس ثبت جهانی شد

تبلیغات بنری


گنبد نمکی کمربند چین خورده زاگرس به عنوان رکورد جهانی ثبت شد

به گزارش مجله توژال؛ جعفر عمرانی معاون زمین شناس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: اتحادیه بین المللی علوم زمین (IUGS) در سی و هفتمین کنگره بین المللی زمین شناسی (IGC) در بوسان جمهوری کره فهرست 100 سایت برتر میراث زمین شناسی جهان را قرار داد. . بر این اساس گنبدهای نمکی و یخچال های طبیعی در تاقدیس و کمربند رانده زاگرس ایران پذیرفته و در فهرست 100 اثری اتحادیه جهانی علوم زمین قرار گرفت.

العمرانی ادامه داد: این اطلاعیه را جان لادن، رئیس اتحادیه بین المللی علوم زمین شناسی، استنلی فینی، دبیرکل اتحادیه بین المللی علوم زمین شناسی و اسیر هیلاریو، رئیس کمیته بین المللی میراث زمین شناسی در ماه اوت اعلام کردند. 27، در رویداد ویژه سی و هفتمین کنگره بین المللی زمین شناسی. تبدیل شود. بیش از 700 کارشناس از 80 کشور و 16 سازمان بین المللی در این همکاری جهانی برای شناسایی و ثبت میراث زمین شناسی توسط اتحادیه بین المللی علوم زمین شناسی شرکت کردند.

به نقل از روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، وی با بیان اینکه اتحادیه بین المللی علوم زمین با رای گیری در بین سایت های معرفی شده، 100 سایت را به عنوان مهمترین و شاخص ترین سایت های زمین شناسی در جهان اعلام کرد. از تمامی کشورهای جهان افزود: در مرحله نهایی و پس از ارائه های اولیه، 174 محوطه از 74 کشور جهان در دومین برنامه 100 پایگاه میراث زمین شناسی نامزد کسب این عنوان شدند.

در منطقه ساختاری زاگرس ایران طیف وسیعی از گنبدهای نمکی کشف شده است که ساختاری منحصر به فرد در جهان دارند و در شرایط زمین شناسی ایجاد شده اند. اهمیت اقتصادی گنبدهای نمکی به دلیل وجود مواد معدنی فلزی و غیرفلزی و ذخایر هیدروکربنی در آنهاست. تمامی گنبدهای نمکی جنوب و جنوب غربی ایران در بخش‌های شرقی و جنوبی واحد ساختاری چین خورده زاگرس که متعلق به سری هرمز پروتروزوییک پسین – کامبرین اولیه است قرار دارند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال