اخبار اخبار سیاسی

بیانیه نشست شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

تبلیغات بنری


به گزارش سایت «توژال»، وزرای خارجه اعضای این شورا در ابتدای بیانیه به تحولات غزه اشاره کردند و گفتند: تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و هدف قرار دادن غزه را محکوم می کنیم. غیرنظامیان فلسطینی و شهروندان آنها. جابجایی اجباری

وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید کردند که در جریان تحولات جاری در نوار غزه و اطراف آن، ما در کنار کشور خواهر فلسطین هستیم و خواستار تحقیقات فوری و آتش بس دائمی در غزه هستیم.

شورای وزیران همچنین بر اهمیت تهیه طرحی واحد برای بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه پس از پایان جنگ و مخالفت با جدایی غزه از کرانه باختری تاکید کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما هرگونه ترور سیاسی، خشونت سیاسی، جنایاتی که اشغالگران اسرائیل علیه مردم فلسطین مرتکب شوند یا تضعیف تلاش‌های صلح را محکوم می‌کنیم.

شورای وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس و همچنین تجاوزات مستمر اسرائیل به شهر رفح، تهاجم نیروهای اشغالگر به گذرگاه زمینی، بسته شدن کمک های بشردوستانه به ساکنان غزه و تخریب مداوم غزه. شهر رفح، محله های مسکونی، بیمارستان ها، مدارس، دانشگاه ها، مساجد، کلیساها و زیرساخت ها در نوار غزه را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پیروزی مسعود بدیشیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و برای وی و ملت ایران موفقیت، پیشرفت و توسعه آرزو کرد.

هیات وزیران همچنین بر مواضع و تصمیمات قاطع خود در رابطه با روابط با ایران و لزوم پایبندی به اصول اساسی مبتنی بر منشور سازمان ملل متحد و کنوانسیون های حقوق بین الملل و اصول حسن همجواری، حاکمیت دولت و عدم مداخله تاکید کرد. آنها در امور داخلی بر حل مسالمت آمیز اختلافات، عدم استفاده و تهدید زور و نفی فرقه گرایی تاکید داشتند.

هیات وزیران نگرانی عمیق خود را از تحولات اخیر و تشدید تنش نظامی در منطقه خاورمیانه و تاثیر منفی آن بر امنیت و ثبات منطقه و اهمیت کاهش فوری تنش ها برای حفظ امنیت و ثبات منطقه ابراز کرد. . منطقه و لزوم تلاش مشترک همه طرف ها و اتخاذ رویکرد دیپلماتیک برای حل آن، با تاکید بر اینکه وسیله ای موثر برای حل مناقشات و اعمال حداکثری خویشتن داری است.

هیات وزیران از تفاهمات حاصل شده در چارچوب میانجیگری عمان بین ایران و فرانسه که منجر به آزادی این شهروند فرانسوی شد، استقبال کرد.

وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با ابراز نگرانی کشورهای عضو این شورا از تحولات پرونده هسته‌ای ایران، بر اهمیت تسریع در دستیابی به تفاهمات سازنده بین ایران و کشورهای ذی‌ربط در خصوص پرونده هسته‌ای تاکید کردند. برای حفظ امنیت و ثبات منطقه.

در این بیانیه آمده است: ما شورای همکاری برای همکاری و برخورد موثر با پرونده هسته ای ایران و شرکت در تمامی مذاکرات، گفت وگوها و نشست های منطقه ای و بین المللی در این زمینه هستیم. علاوه بر برنامه هسته‌ای ایران، این مذاکرات باید شامل همه موضوعات از جمله مسائل امنیتی و نگرانی‌های کشورهای عربی خلیج فارس مانند موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین و ایمنی ناوبری بین‌المللی و تاسیسات نفتی باشد.

شورای وزیران بر اهمیت تعهد ایران به عدم تجاوز به میزان غنی سازی اورانیوم مورد نیاز برای مصارف صلح آمیز و لزوم انجام تعهدات خود و همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت حفظ امنیت دریایی و آبراه ها در منطقه و مقابله با فعالیت هایی که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند، از جمله هدف قرار دادن کشتی های تجاری و تهدید خطوط کشتیرانی دریایی، تجارت بین المللی و دریایی تاکید کردند. حمل و نقل تاسیسات نفتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر همکاری خلیج فارس تاکید کرد.

وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ادامه بیانیه خود در خصوص تحولات یمن اعلام کردند: ما به شدت نگران تحولات دریای سرخ و خلیج عدن هستیم و برای حفظ امنیت و ثبات خواستار کاهش تنش هستیم. دریای سرخ و خلیج عدن و حق دریانوردی طبق مقررات و ما تایید می کنیم حقوق بین الملل و کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریا در سال 1982.

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز با تاکید بر مواضع قبلی خود در خصوص جزایر سه گانه (تنب بیگ، تنب کوک و ابوموسی) مدعی شدند که امارات متحده عربی بر جزایر سه گانه تنب بیگ و تنب حق حاکمیت دارد. کوک و ابوموسی و آبهای ما از زمین، حریم هوایی، فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی جزایر سه گانه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو امارات حمایت می کنیم!

در ادامه ادعاهای شورای همکاری در خصوص جزایر سه گانه ایرانی آمده است: هرگونه تصمیم یا اقدام ایران در خصوص جزایر سه گانه فاقد اعتبار بوده و هیچ یک از واقعیت های تاریخی و حقوقی در مورد حاکمیت (مدعی) امارات را تغییر نمی دهد. بر فراز این سه جزیره

در این بیانیه همچنین آمده است: ما از ایران می‌خواهیم که به تلاش‌های امارات برای حل این موضوع از طریق مذاکره مستقیم یا شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخ دهد.

هیأت وزیران به کار ساخت و ساز مسکونی دولت ایران برای اسکان ایرانیان در جزایر سه گانه و مواضع و اقدامات سختگیرانه مقامات ایرانی از جمله بیانیه های صادر شده از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی ارسلان المالکی ادامه داد. و اظهارات رئیس جمهور فقید ایران (آیت الله رئیسی) در 23 بهمن 1393 در جلسه هیئت دولت در خصوص تلاش های صنعتی ایران در جزایر سه گانه، علاوه بر اظهارات محمد مخبر – معاون اول رئیس جمهور ایران در 20 دی. 2024 در خصوص تکمیل سند توسعه سه جزیره شامل ایجاد تأسیسات و پروژه های مسکونی در جزایر سه گانه اماراتی.

هیأت وزیران همچنین اتهامات و اتهامات مربوط به جزایر سه گانه ایرانی، مانور نظامی ایران در تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی و آب های سرزمینی، حریم هوایی، فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی این سه جزیره را محکوم کرد.

وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین مدعی شدند که کل میدان آرش در مناطق دریایی کشور کویت قرار دارد و مالکیت منابع طبیعی منطقه تقسیم شده توسط زیردریایی در مجاورت این منطقه است. بین پادشاهی عربستان سعودی و کویت تقسیم شده است و آنها به تنهایی حق بهره برداری از منابع طبیعی در آن منطقه را دارند که کاملاً بر اساس مفاد حقوق بین الملل و بر اساس توافقات منعقد شده است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال