اخبار اخبار فرهنگی

آئین بزرگداشت حکیم «اخوینی بخاری» برگزار شد

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، این آیین به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با همکاری بنیاد پرچم ایران، سازمان نظام پزشکی کشور و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود. دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و موسسه توسعه فرهنگ و هنر با حضور گسترده جامعه پزشکی، اساتید و پژوهشگران زبان فارسی و متون کهن و شخصیت های بین المللی از جمله سفیر. مجلس پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری تاجیکستان در ایران برگزار شد.

رئیس انجمن اشیای عتیقه و ممتازان فرهنگی در ابتدای این آئین ها گفت: در آستانه روز پزشک و داروساز هستیم. اولین روز از شهریور ماه به مناسبت سالروز ولادت حکیم «ابن سینا» به عنوان «روز پزشک» و پنجمین روز از شهریور ماه به مناسبت سالروز ولادت آن حضرت ثبت شده است. حکیم زکریای رازی به عنوان «روز داروساز» در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

محمود شلاوی افزود: اگرچه روز پزشک و داروساز به نام ابن سینا و زکریای رازی گره خورده است، اما شیوخ زیادی در این زمینه به مردم خدمت کردند، از جمله حکیم «اخاوینی بخاری» که یکی از آنهاست. از علما از قرن چهارم هجری در زمینه طب قدیم به ویژه جراحی فعالیت های فراوانی داشته است.

مشاور وزیر فرهنگ با اشاره به کتاب تحف العلماء فی الطب از برادران بخاری گفت: برادران بخاری کتاب تحف علمای طب را به زبان فارسی نوشته اند. در نوع خود بی نظیر است در حالی که این اثر ارزشمند به زبان فارسی نوشته شده است، اکثر آثار قبل و بعد از آن به زبان عربی نوشته شده است.

شلاوی گفت: نزدیک به یک قرن از انجمن عتیقه جات و مفاخر فرهنگی می گذرد. انجمن طی سال های گذشته از پزشکیان بسیاری از جمله حکیم ابن سینا، زکریای رازی و مرحوم دکتر منوچهر دعایی تجلیل کرده است. همچنین در چارچوب نشست یادبود برادران بخاری قصد داریم از دو پزشک برجسته معاصر آقایان تقی نجابت و علی رضا زالی تجلیل کنیم. دکتر نجابت در دوران جنگ تحمیلی خدمات زیادی به آسیب دیدگان ارائه کرد و دکتر زالی با حضور در ستاد ملی مبارزه با کرونا در زمان شیوع کرونا فداکاری های زیادی برای رفع این بیماری انجام داد.

مراسم یادبود الحکیم برگزار شد

اهمیت کتاب هدایات متعلمین فی الطب اثر الاخاوینی البخاری.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز گفت: ایران دارای تمدن علمی و فرهنگی کهن و کهن است. قبل از ورود اسلام به ایران، دانشگاه جندی‌ساپور محل تربیت علما به‌ویژه پزشکیان بود و پس از ظهور اسلام، این سنت علمی گسترش یافت و بزرگانی از کشور ما به‌ویژه در زمینه پزشکی ظهور کردند که جهان نیز هستند. معروف

غلامعلی حدادال ادامه داد: در مقطعی از اروپا پس از اختراع چاپخانه، اگر کتاب مقدس را کنار بگذاریم، کتابی مانند «قانون» ابن سینا تجدید چاپ نشد. او حکیم و پزشک ایرانی است. پیش از ابن سینا، محمد بن زکریای رازی، نویسنده کتاب «الحاوی» رئیس زنجیره ای از پزشکیان مسلمان ایرانی بود.

وی با اشاره به کتاب ارشاد المعلمین فی الطب تألیف اخوینی البخاری، گفت: اهمیت بخاری اخوینی در این است که وی نخستین کسی بود که کتابی در علم طب به زبان فارسی نوشت. او بود که این کتاب را حدود پنجاه سال قبل از نوشتن شاهنامه نوشت. کتاب او اثری مفصل و مشتمل بر صدها فصل است و در قرن چهارم به فارسی نوشته شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: اخوینی بخاری تأیید می کند که شاگرد دکتری بوده که شاگرد زکریای رازی بوده است. لذا شاگرد زکریای رازی است.

حداد عادل تصریح کرد: اهمیت کتاب «راهنمای فراگیران در پزشکی» نیز از دو بعد برمی‌آید: یکی تاریخ پزشکی ایران و دیگری از منظر زبان فارسی. این کتاب پس از کتاب «ابن عدویه» دومین چاپ فارسی باستان پزشکی است.

مراسم یادبود الحکیم برگزار شد

همکاری ویژه شورای عالی امور ایران در خارج از کشور با نخبگان ایرانی
در بخشی دیگر از این آئین ها، شاعر و پژوهشگر علوم اسلامی جناب آقای عبدالله حسینی شعری در تجلیل از جایگاه فرهنگی و علمی پزشک و جراح برجسته ایرانی تقی نجابت و در ادامه عبدالله سهرابی دبیرکل سازمان ملل ایراد کردند. وزارت امور خارجه گزارشی از شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور از تحرکات دولت آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی در ساماندهی امور ایرانیان خارج از کشور و نحوه همکاری و کمک به نخبگان معیشتی این شورا ارائه کرد. در خارج از کشور، تقی نجابت، جراح برجسته ایرانی مقیم آلمان، برای سهولت در بیان نکاتی درباره فعالیت های فرهنگی و خیریه خود در ایران است.

در ادامه این مراسم یادبود با اجرای کنسرت قصاب با اجرای زمان خیری مدرس و قصاب نواز همراه بود.

گسترش مهربانی جهانی پس از پایان کرونا
علی رضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست به این موضوع پرداخت و گفت: پزشکیان ایرانی در بالاترین سطح ممکن به تحقیقات و تحقیقات کاربردی خود اهمیت می دهند و این نتیجه این تحقیقات در سال های اخیر به منصه ظهور رسیده است. نبرد پیچیده با ویروس کرونا

وی تصریح کرد: بدون شک پس از پایان اپیدمی کرونا شاهد نوعی مهربانی و عطوفت جهانی هستیم. زیرا در این دوران مردم از لحاظ عاطفی بیشتر به یکدیگر نزدیک شده اند و جامعه پزشکی جهانی به ویژه پزشکیان بزرگوار ایران با فعالیت های پیگیر به بهترین نحو ممکن به ملت شریف ایران خدمت کرده اند.

تحقیقات مختلف در مورد نسخه های موجود کتاب الاخافینی بخاری
در بخش پایانی این سمپوزیوم، علی عموشاهی، پزشک و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، به بیان سرفصل های مربوط به «جراحی» در کتاب «هدیه فراگیران در پزشکی» با عضویت محمد صدر پرداخت. دکتر فرهنگستان علوم پزشکی ایران به بیان نسخ خطی موجود کتاب «فرهیختگان در پزشکی» در کتابخانه های ایران و جهان پرداخت و توضیحاتی را برای حضار ارائه کرد.

تقی نجابت پزشک و جراح برجسته ایرانی مقیم آلمان نیز دقایقی درباره جایگاه و اهمیت جایگاه پزشک در ایران و جهان صحبت کرد و توضیحاتی در خصوص فعالیت های عام المنفعه پزشکیان ایرانی مقیم خارج از کشور ارائه کرد.

پس از سخنرانی اساتید حاضر در جلسه، با حضور رئیس انجمن آثار باستانی و مفاخر فرهنگی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سفرای کشورهای خارجی و جمعی از مقامات ارشد کشور در جمهوری. وزارتخانه های بهداشت و امور خارجه از سوی سازمان علمی و فرهنگی «تقی نجابت» و «علی رضا زالی» به عنوان دو پزشک و جراح برجسته ایرانی با اهدای لوح زرین، نشان انجمن آثار باستانی فرهنگی، تجلیل و تجلیل شدند. هدایایی از سوی برخی از فرهنگیان، موسسات و موسسات پزشکی کشور.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال