اخبار اخبار فرهنگی

خاطرات دیپلمات آمریکایی از ملی‌ شدن نفت تا کودتا ۲۸ مرداد!

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، این کتاب با ترجمه فریدون فریار در 114 صفحه در شمارگان 330 نسخه و قیمت 130000 تومان است.

در کتیبه پشت جلد کتاب آمده است: «دوره ملی شدن صنعت نفت (8 اسفند 1329 تا 7 مرداد 1332) دوره ای از مبارزات درخور توجه مردم ایران به رهبری دکتر دکتر است. با ملی شدن صنایعی که در اواخر حکومت قاجار به تصرف انگلیسی ها درآمده بود، میادین نفتی در جنوب کشورمان ایجاد و پالایش شد.

در این کتاب، خاطرات آسان‌خوان جان استاتزمن، کارشناس ارشد تاریخ دانشگاه پرینستون و دیپلمات آمریکایی در دوران ملی شدن نفت در تهران، در اختیار خوانندگان ایرانی و فارسی‌زبان قرار گرفته است. همچنین در پایان کتاب، سفارت و سفرای آمریکا در ایران و در این دوره معرفی شده است.

در بخشی از کتاب درباره این دیپلمات آمریکایی می خوانیم: «من خیلی به او علاقه داشتم و او هم کم و بیش مانند رابطه پدربزرگ و نوه اش را دوست داشت که او می تواند از طریق من بر سیاست آمریکا یا گریدی تأثیر بگذارد، برعکس، من همیشه احساس می کردم که ما یک ارتباط شخصی داریم و او همیشه از ملاقات با من خوشحال می شود، به محض اینکه دعوت به ناهار را در مهمان سفارت پذیرفت، با یک گفتگوی دوستانه کوتاه همراه بود. این قدردانی بزرگی از سوی او بود و به یاد دارم مصدق گفت به شرطی که من به عنوان مترجم حضور داشته باشم و ترجمه را مدیریت کنم که برای سفیر انگلیس شوک بزرگی بود و من مجبور شدم ترجمه کنم. سخنان مصدق به زبان فرانسه، در حالی که سفیر انگلیس زبان فرانسه را می‌دانست و همه چیزهایی که گفته می‌شد را خوب می‌فهمید (خنده) و سفیر انگلیس پاسخ آن را به فرانسه می‌داد، اما مصدق از من انتظار داشت که این را ترجمه کنم .

-نظر دیگری درباره مصدق به عنوان یک شخص دارید؟

اشتوتزمن: او پیرمردی بود. خدایا، یعنی فکر نمی‌کردم کسی بداند دقیقا چند سال دارد. اما او پیر بود. او سخنران بسیار موفقی بود و می دانست چگونه احساسات شنوندگان خود را برانگیزد. فکر نمی کنم او کوچکترین تمایلی به معامله با انگلیسی ها داشته باشد. فکر می‌کنم او در درازمدت معتقد بود که آمریکایی‌ها می‌خواهند جای خود را با انگلیسی‌ها مبادله کنند و بنابراین، انگلیس را با شرایط خودشان جایگزین کنند. فکر می‌کنم اگر بفهمد آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در حال توطئه و کمک به یکدیگر هستند، واقعاً شوکه می‌شود.

ضمن اینکه معتقدم مصدق مردی بود که هیچ برنامه سازنده ای نداشت. او تنها یک نقشه برای اخراج انگلیسی ها داشت. اما من فکر می‌کنم که او ایده روشنی از اتفاقات بعدی نداشت.»

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال