اخبار اخبار اقتصادی

بی‌پولی پاشنه آشیل خانه‌سازی

تبلیغات بنری


به گزارش توژال، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برای دولت چهاردهم قول داد به تعهدات دولت در قبال متقاضیان واقعی طرح نهضت ملی مسکن عمل کند.

فرزانه صدیق مالفگرد تسریع در اجرای ماده 1 قانون جهش تولید مسکن از طریق تهیه و تصویب مطالعات طرح جامع مسکن کشور و بررسی آن در قالب طرح های جامع مسکن نواحی و تعهد دولت به وظیفه دولت در قبال. متقاضیان موثر طرح های تولید مسکن، اجرای طرح حمایتی مسکن، نظارت مستمر بازار اجاره و فروش مسکن با تدوین سازوکارهای قانونی و نهادی و هدایت منابع، اولویت های برنامه ای خود را اعلام کرد.

بر اساس ماده یک طرح جهشی تولید و عرضه مسکن، دولت موظف است در چهار سال اول اجرای این قانون حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور تولید و به متقاضیان واجد شرایط عرضه کند.

تحویل 600 هزار واحد مسکونی ملی طی سه سال گذشته

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در ماه گذشته، بیش از 600 هزار واحد از 2 میلیون و 600 هزار واحد متعلق به نهضت ملی مسکن تحویل شده که 130 هزار واحد مسکن مهریه است. میانگین پیشرفت در طرح ملی تحرک مسکن 30 درصد است، اما این پروژه دائماً در چارچوب پروژه است. به عنوان مثال، افزایش ناگهانی 100000 واحدی که میانگین کلی پیشرفت را کاهش می دهد. بنابراین، میانگین ممکن است همیشه در 30٪ باقی بماند.

در بخش مشارکت نهضت ملی مسکن طبق آمار به دست آمده از 26 بانک از ابتدای تصویب قانون جهش تولید و عرضه مسکن در مرداد 1400 هجری قمری تا پایان فروردین 1403 ه. 18، 1403 ق. 26 بانک برای طرح های تعاونی تسهیلات پرداخت نکردند.

تجربه سه سال گذشته در طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی نشان می دهد که مهمترین نقطه ضعف این طرح کمبود منابع است که دولت در هر سه بخش با چالش مواجه بود. از جمله سیستم بانکی، جذب متقاضیان و پرداخت اقساط ماهانه.

سیستم بانکی در بازپرداخت تسهیلات بخش مسکن ناکام ماند زیرا این بخش با کمبود منابع مواجه بود. البته همانطور که مدیران بانک ها و صاحبان صنعت می گویند، بانک ها با کمبود منابع مواجه هستند، اما اعتبارات موجود را به بخش هایی غیر از مسکن نیز سوق می دهند.

در شرایطی که نظام بانکی از ابتدای نهضت ملی مسکن باید حدود 1500 میلیارد تومان به حوزه مسکن تخصیص می داد، آمارها نشان می دهد که تا پایان فروردین ماه امسال تنها 13 درصد به تعهد خود عمل کرده است.

نظام بانکی در سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن یعنی از شهریور 1400 تا شهریور 1401 باید 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن اختصاص می داد و در سال دوم از شهریور 1401 تا شهریور 1402 مجبور به پرداخت 485 هزار میلیارد تومان برای بخش مسکن شد. در سال سوم شهریور 1402 تا شهریور 1403 هجری شمسی تقریباً 650 هزار میلیارد تومان باید به این پروژه اختصاص یابد، یعنی جمعاً 1495 میلیون. اما آنچه در واقع تا پایان فروردین ماه امسال پرداخت شد 197 هزار میلیارد تومان بود.

بی پولی پاشنه آشیل خانه سازی است

بر اساس بند 10 بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 و ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، بانک ها مکلف به پرداخت تسهیلات در شش بخش از جمله تسهیلات ساخت و ساز خود مالکانه، مشارکت در نهضت ملی مسکن، تسهیلات مسکن شهری هستند. ، مسکن و سپرده روستایی وقایع مسکونی و فاجعه آمیز تکلیف است.

در اداره مشارکت نهضت ملی مسکن، طبق آمار به دست آمده از 26 بانک از ابتدای تصویب قانون افزایش تولید و عرضه مسکن در مرداد 1400 هجری قمری تا پایان فروردین 1403 هجری قمری، از بین 26 بانک، 18 بانک برای طرح های تعاونی تسهیلات پرداخت نکرده و تنها 8 بانک به تعهدات خود عمل کرده اند. در مجموع طی سه سال گذشته 65 میلیارد و 759 میلیون تومان از محل وام های مشارکت در نهضت ملی مسکن پرداخت شده است.

در بخش مسکن روستایی 17 بانک هیچ وجهی پرداخت نکردند و 9 بانک به بخشی از تعهدات خود عمل کردند. کل پرداختی ها به تسهیلات مسکن روستایی بالغ بر 38 هزار و 951 میلیارد تومان بوده است.

در وام سپرده مسکن که سقف آن در سال جاری به 200 میلیون تومان رسید، 20 بانک از 26 بانک وام به ارزش کل 32 میلیارد و 899 میلیون تومان بازپرداخت کردند. در این حوزه شش بانک هیچ وامی در بخش اجاره بازپرداخت نکردند.

بیشترین عملکرد در بازپرداخت وام اجاره به بانک ملی تعلق دارد که 8 هزار و 224 میلیارد تومان تسهیلات سپرده پرداخت کرد. بانک ملت با 6694 میلیارد تومان رتبه دوم و بانک تجارت با 4262 میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفتند.

در بین بانک های خصوصی، بانک آینده یک هزار و 36 میلیارد تومان معادل 14 هزار و 537 فقره تسهیلات سپرده مسکونی پرداخت کرد. رتبه دوم به بانک پارسیان می رسد که 682 میلیارد تومان معادل 14 هزار و 995 فقره تسهیلات سپرده پرداخت کرد. رتبه بعدی مربوط به بانک پاسارگاد است که 12157 فقره تسهیلات سپرده مسکونی به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده است. البته گفته می شود که اکنون بانک پارسیان از رتبه دوم به رتبه اول ارتقا یافته است.

در مجموع از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان فروردین ماه سال جاری 197 هزار و 811 میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت شد که بانک ها تنها حدود 13 درصد از تسهیلات بدهی خود را به 1495 هزار و 495 تومان پرداخت کردند تعهدات

طبق قانون بانک ها موظفند سالانه 20 درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، اما به دلیل تاخیر در پرداخت اقساط این تسهیلات، اکثر بانک ها از وام مسکن اجتناب می کنند. استدلال بانک ها این است که با توجه به نرخ تورم 30 تا 40 درصد، نباید تسهیلات بلندمدت 20 ساله با نرخ سود 18 درصدی پرداخت کنند. البته این را هم باید در نظر گرفت که بانک‌ها در حال حاضر با کمبود منابع مواجه هستند، اما اعتبارات موجود را عمدتاً به بخش‌های غیرمولد مانند بخش خدمات اختصاص می‌دهند.

وزارت راه و شهرسازی برای پرداخت تسهیلات مسکونی همواره با بانک ها رایزنی می کند. مذاکراتی که آمار نشان می دهد سود چندانی نداشت.

بی پولی پاشنه آشیل خانه سازی است

دهک های اول تا چهارم از جمله طبقاتی هستند که برای تامین مسکن نیاز به حمایت دولت دارند. از این رو ماه گذشته اعلام شد که نرخ سود وام مسکن چهار قسط مذکور از 23 درصد به 18 درصد کاهش می یابد. چند روز پیش هادی عباسی، معاون وزیر راه و شهرسازی از احتمال کاهش مجدد نرخ سود پروژه های مسکن مهر دولت به زودی خبر داد.

از سوی دیگر مبلغ تسهیلات عمرانی نهضت ملی مسکن که پیش از این 550 میلیون تومان بود به 800 میلیون تومان افزایش یافت. صرف نظر از عدم تمایل بانک ها به پرداخت این نوع وام ها، افزایش تسهیلات می تواند منجر به جابجایی پروژه ها شود، اما سود چندانی برای متقاضیان نخواهد داشت. زیرا تنها منجر به افزایش اقساط ماهانه می شود.

اقساط وام ماهانه 550 میلیون تومان با نرخ سود 18 درصدی به روش پلکانی بود که در سال اول با افزایش وام به 800 میلیون تومان رسید 10 میلیون و 800 هزار تومان برآورد شده است، مبلغی که بیش از ظرفیت بسیاری از متقاضیان است. این طرح واقعی جنبش ملی مسکن خواهد بود.

با توجه به ضعف توانمندی متقاضیان در تامین درآمد اولیه، سازندگان و سازندگان به دولت پیشنهاد کرده اند که آمادگی دارند پروژه های نهضت ملی مسکن را با منابع خود تکمیل و 50 درصد آن را به دولت تحویل دهند. متقاضیان واجد شرایط سازندگان می گویند دولت پیشنهاد بلوک سازندگان را در جلسات تخصصی با آنها می پذیرد اما در اجرای این طرح نتیجه نمی دهد. طبیعتا این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بازپرداخت اقساط وام در نهایت بر عهده مشتری نهایی است که توانایی چندانی برای پرداخت اقساط 10.8 میلیون تومانی ندارد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال