اخبار اخبار تکنولوژی

حوزه دانش‌بنیان‌ به مباحث کلان اقتصادی ورود کرده است

تبلیغات بنری


به گزارش گروه اقتصادی علم و آموزش ایران. عماد احمدوند در یکصد و هفتاد و هشتمین نشست علمی تخصصی مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری با عنوان: سیاست های توسعه فناوری های استراتژیک در ایران وی با اشاره به موضوع این نشست گفت: طی دو دهه گذشته موضوع فناوری و نوآوری به طور جدی در کشور مطرح شده است.

وی افزود: طی دو دهه گذشته فرآیندی رخ داد که آغاز آن این بود که آیا دانشگاه باید روی علم متمرکز شود یا فناوری؟ کم کم در سال های گذشته موضوع فناوری قوام پیدا کرد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که شرکت های علم و فناوری در کشور شکل گرفته و در حال رشد هستند.

احمدوند که مدیریت علمی این نشست را بر عهده دارد، افزود: در سال های اخیر موضوع کسب و کار دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد توجه ویژه قرار گرفته است تا جایی که به این موضوع رسیده ایم. قانون جهش های تولید مبتنی بر دانش

وی همچنین گفت: امروزه در کشور ادبیات فناوری و نوآوری دانش بنیان وارد بحث های کلان اقتصادی در سطح شرکت ها شده است و بازیگران اصلی این حوزه در تلاش هستند تا از شرکت های دانش بنیان نوآور و فناوری محور استفاده کنند. حوزه های مختلف صنعتی در کشور

احمدوند: حوزه دانش بنیان وارد مباحث کلان اقتصادی شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیر تحقیقات بنیاد علم ایران نیز در این نشست سخنان خود را با طرح چند سوال مهم در حوزه نوآوری و فناوری آغاز کرد و گفت: باید از خود بپرسیم که آیا توسعه فناوری در سطح ایالت رخ داده است آیا می توان به … به مکان مناسبی در جهان رسید یا خیر؟

ملک نادر وی افزود: سوال اصلی این است که با این سرعتی که دنیا در تولید فناوری و نوآوری شاهد آن است، آیا با مدل های ثابت می توان به آن دست یافت یا خیر؟ سوال بعدی این است که چه کسانی یا چه نهادهایی می توانند بهترین نقش را در این مدل از تولید و نوآوری فناوری ایفا کنند؟

وی ادامه داد: از نظر من کشور ثروتمندی نیستیم و شاید منابع و ذخایر زیادی داریم. اما ما کشور ثروتمندی نیستیم. اما باید توجه داشت که آیا این سیستم توزیع منابع در حوزه فناوری و نوآوری در کشور ما به درستی اجرا می شود و آیا می تواند به اهداف ما در این زمینه برسد یا خیر؟

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: باید به یاد داشته باشیم که از رشد فناوری های روز دنیا عقب نمانیم و در این راستا باید به فکر افرادی باشیم که نیازهای آینده کشور را می بینند. باید کارشناسان مربوطه را به گونه ای تقسیم کنیم که عده ای روی مسائل و نیازهای روز کشور کار کنند و عده ای دیگر که علاقه مند به حوزه پژوهشی مرتبط با آینده ایران هستند به توسعه و پیشرفت آینده کشور توجه کنند. .

در ادامه این نشست یکی از اعضای بدنه علمی پژوهشکده مطالعات فناوری نیز گفت: در سیاست گذاری فناوری و نوآوری همواره بین سیاست های عرضه و تقاضا بحث وجود دارد. اما سوال اصلی این است که چگونه می توان بین سیاست های عرضه و تقاضا در حوزه علم و فناوری هماهنگی ایجاد کرد؟

روح الله ابوالجعفری وی افزود: پس از جنگ جهانی دوم کشورهای پیشرفته دنیا که چشم به راه توسعه سلامت، امنیت، اقتصاد و … بودند به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به اهداف خود در سایر زمینه ها ابتدا باید در زمینه های مختلف سرمایه گذاری کنند. علم و تلاش برای توسعه علم.

وی ادامه داد: اگر برای پیشرفت علم سرمایه گذاری کنیم این علم تبدیل به فناوری می شود و فناوری باعث توسعه صنعت می شود که باعث توسعه اقتصاد می شود.

ابوجعفری تاکید کرد: باید بدانیم در توسعه اقتصادی چه رویکردی را دنبال می کنیم یا در تعاملات اقتصادی جهانی چه رویکردی را دنبال می کنیم تا بتوانیم فناوری های راهبردی را توسعه دهیم. اما همه موارد فوق بستگی به این دارد که چگونه در موضوع توسعه علم و فناوری سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: البته این سرمایه گذاری نباید خیلی محدودکننده و سختگیرانه باشد و همچنین نباید بدون سیاست گذاری و برنامه ریزی انجام شود. در این صورت باید تعادلی بین نحوه سرمایه گذاری موسسه علمی وجود داشته باشد.

وی افزود: برای پیشبرد فناوری و توسعه اقتصادی باید موضوعات را در سه لایه بررسی کنیم که شامل تعاملات اقتصادی، سند کاربری اراضی و سند سیاست صنعتی است. با تعریف این سه لایه، مواردی مانند تکنیک های استراتژیک و مکانیسم های تامین مالی نیز مشخص خواهند شد.

بر اساس آنچه روز شنبه از سوی ستاد نانو و خرد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اعلام شد، در ادامه این نشست کارشناسان و کارشناسان حاضر به بیان نقطه نظرات و طرح سوالات خود پرداختند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال