اخبار اخبار اقتصادی

کارگران چشم انتظار تصمیم دولت درباره مسکن

تبلیغات بنری


ناصر شامینی در گفت وگو با مجله توژال درباره راهکارهای تامین مسکن ارزان برای کارگران گفت: معتقدم کار باید به دولت واگذار شود تا مسکن کارگران را تامین کند، یعنی اگر مسکن توسط جامعه سازان ساخته شود. بخش خصوصی و تعاونی و باید تحت نظارت دولت باشد. در کشورهای توسعه یافته مسکن تحت نظارت دولت است و تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین 1 تا 2 درصد به متقاضی پرداخت می شود.

وی ادامه داد: در کشور ما ساخت و ساز جمعی به متقاضی می گوید 10 درصد بیاور و بعد اعلام می کند که از بانک وام می گیرد و خانه می خرد اما اگر به هر نحوی اقساط بانک به تاخیر بیفتد یا متقاضی با مشکل مواجه شود، آنجا امکان مصادره خانه وجود ندارد، اما در کشورهای توسعه یافته بخش خصوصی به عنوان تولیدکننده ظاهر می شود و می گوید 10 درصد بیاورد و دولت 90 درصد به متقاضی وام می دهد، اما سود وام دریافتی بسیار کم است و بانک. سود و زیان را با متقاضی تقسیم کنید.

مسکن کارگری باید از کانال دولتی پیگیری شود

این فعال کارگری با بیان اینکه مسکن کارگری باید از کانال دولتی پیگیری شود، تصریح کرد: معتقدم با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت بازار مسکن، مصالح ساختمانی و تسهیلات بانکی، دولت باید بر روند ساخت و ساز تا مسکن نظارت داشته باشد. تهیه و تحویل می شود زیرا کلید مسکن کارگران در دست دولت است.

شامانی بر ضرورت برنامه ریزی برای مسکن کارگری در دولت چهاردهم تاکید کرد و گفت: دولت باید با برنامه ریزی های اولیه و مدبرانه و کمک گرفتن از تعداد زیادی از شرکت های مطرح ساختمانی برای حل مشکل مسکن در کشور تلاش کند. ” که سابقه طولانی و موفقی در این زمینه دارند سابقه کار و اجرای پروژه های مسکن با اولویت کارگران و اقشار آسیب پذیر مانند پروژه مسکن مهر بسیاری از پیمانکاران در این پروژه شرکت کردند و برخی از آنها به وعده های خود عمل نکردند و مشکلات و مسائل حقوقی زیادی را برای اعضای تعاونی ها ایجاد کردند. چندین دولت در تکمیل و تحویل این واحدها مشارکت داشتند.

نظارت بر روند ساخت و عرضه مسکن در کشور

وی در خصوص استفاده از وضعیت ماده 149 قانون کار خاطرنشان کرد: در دولت های یازدهم و دوازدهم ماده 149 قانون کار دارای ایرادات و ضعف هایی بود و طی جلساتی که در شورای عالی کار در شورای عالی کار برگزار شد. حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت، آیین نامه تدوین شده و وظایفی که هر سازمانی باید برای اسکان کارگران انجام دهد مانند شهرداری، سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار، وزارت راه. و شهرسازی و کارفرما در آن آیین نامه تعریف شده بودند، اما متأسفانه با پایان یافتن دولت قبل، این طرح بدون تغییر باقی ماند و در مورد ماده 149 قانون کار اقدامی صورت نگرفت.

این کارشناس کارگری گفت: اینکه بگوییم در یک سال یک میلیون واحد مسکونی ساخته نمی شود یا پول و منابعی وجود ندارد قابل قبول نیست. در حال حاضر اقشار کم درآمد، کارگران و بازنشستگان منتظر تصمیم دولت چهاردهم برای تامین مسکن ارزان هستند. در بحث ساخت و ساز مسکن نیز باید نظارت بالایی از سوی دولت صورت گیرد تا قانون به درستی اجرا شود.

انباشت تقاضا برای مسکن به دلیل کامل نبودن واحدهای قبلی

شامانی گفت: اگر واحدهای نیمه تمام مسکن مهر در دولت های گذشته تکمیل و تحویل می شد امروز با تقاضای هنگفت مسکن و تورم در این بخش مواجه نبودیم. متأسفانه دولت‌ها پس از تغییر برنامه‌های دولت قبل را اجرا نمی‌کنند و این مشکل کارگران و متقاضیان مسکن را در دولت‌های بعدی با مشکل مواجه می‌کند، بنابراین انتظار داریم دولت چهاردهم با اولویت تکمیل این واحدها را بسازد و تحویل دهد و تحویل آنها پروژه‌های عمرانی باقی‌مانده از دولت‌های گذشته در مرحله بعد، طرح اساسی برای اجرای پروژه‌های مسکن و کارگری وجود دارد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال