اخبار اخبار سیاسی

طرح کاشت یک میلیارد درخت در انتظار تخصیص اعتبار

تبلیغات بنری


به گزارش سایت ایرانیان اکونومیست شهریورماه سال گذشته طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به دستور شهید آیت الله رئیسی کلید خورد و در اسفندماه سال گذشته پس از کاشت سه اصله، مقام معظم رهبری فرمودند اگر هر ایرانی سه اصله نهال بکارد دولت سود می برد. از آن طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال از سال 1402 هجری شمسی و ظرف مدت چهار سال تکمیل می شود. با تهیه طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله از 20 آذرماه سال جاری در کشور آغاز شد.

هاشم موسوی نژاد در گفت و گو با یک اقتصاددان ایرانی وی در خصوص آخرین تحولات اجرای این طرح گفت: کاشت نهال از سال زراعی سال قبل آغاز و تا پایان شهریور ماه سال بعد ادامه دارد. بهترین دوره برای انجام این کار از فوریه تا آوریل است. بر اساس این جمع بندی، تاکنون 65 میلیون اصله نهال در بخش دولتی و حدود 76 میلیون اصله در بخش خصوصی در قالب طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت کاشته شده است.

وی درباره کاشت نهال های کاشته شده گفت: فصل کاشت از اواسط آبان ماه به بعد شروع می شود. این کار با اولین بارندگی با هدف استفاده حداکثری از مواهب طبیعی آغاز می شود.

رئیس مرکز جنگل های شمال سازمان منابع طبیعی تصریح کرد: عملکرد بخش خصوصی بر اساس بخشنامه استانداری ها خوب است و بیشتر نهال های تولید شده در این بخش کاشته شده است. بیشتر آنها جنگلی و در این مناطق کشت می شوند.

وی با بیان اینکه برای حفظ و نگهداری نهال ها پس از کاشت به بودجه نیاز داریم، گفت: بودجه سال اول اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله 237.5 میلیارد تومان بوده که محقق نشده و 5.7 میلیارد تومان نیز نقدی بوده است. و 44.3 میلیارد تومان از محل اسناد خزانه با پرداخت یک دوره 30 ساله پرداخت شد و در مجموع 50 میلیارد تومان محقق شد که رقم بسیار ناچیزی است.

رئیس مرکز جنگل های شمال سازمان منابع طبیعی افزود: در حال پیگیری اعتبارات از چندین دستگاه از جمله صندوق توسعه ملی، اعتبارات ملی و محلی، اعتبارات مسئولیت جمعی، اعتبارات و کمک های بین المللی و صندوق توسعه کشاورزی هستیم. و ما از تمام توانمندی ها استفاده می کنیم تا این طرح به هدف خود برسد.

موسوی نژاد با ابراز امیدواری نسبت به نظر مثبت برای دولت چهاردهم، بر اعتبارات طرح میلیاردی درختکاری تاکید کرد: اگر به نهال های کاشته شده رسیدگی نکنیم، کاهش می یابد و به منابع طبیعی آسیب می رساند. در این صورت بهتر است آن را نکارید. بنابراین در این زمینه با احتیاط پیش می رویم.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال