اخبار اخبار تکنولوژی

درمان پرخوری عصبی با تحریک الکتریکی مغز در این کشور به ثبت رسید

تبلیغات بنری


درمان پرخوری عصبی از طریق تحریک الکتریکی مغز

به گزارش مجله توژال؛ تحقیق و توسعه فناوری نورومدولاسیون برای درمان و مدیریت سندرم متابولیک توسط یک گروه تحقیقاتی از موسسه تحقیقات الکتروتکنولوژی کره جنوبی (KERI) انجام می شود.

سندرم متابولیک گروهی از اختلالات متابولیک متعدد از جمله چاقی، فشار خون بالا و تری گلیسیرید بالا است که اغلب به دلیل رژیم غذایی نامناسب و عدم ورزش ایجاد می شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر هشت نفر در جهان یک نفر از اضافه وزن رنج می‌برد و همین موضوع، درمان چاقی را به یکی از برجسته‌ترین مسائل بازار دارویی کنونی تبدیل کرده است.

انواع مختلفی از درمان‌های چاقی از جمله تزریق دارو وجود دارد، اما این درمان‌های شیمی‌درمانی معمولاً در صورت استفاده طولانی‌مدت با عوارض جانبی احتمالی همراه هستند. بر این اساس، محققان موسسه تحقیقات الکتروتکنولوژی در کره جنوبی به سرپرستی دکتر کی یونگ شین، روش جدیدی را ارائه کرده اند که با تحریک الکتریکی قشر مغز از طریق پوست سر، اشتها را سرکوب می کند.

نام رسمی روش تحریک الکتریکی “تحریک تصادفی ترانس کرانیال” (tRNS) است. طی سال‌ها تحقیق، شن و تیمش پتانسیل تحریک الکتریکی غیرتهاجمی قشر مغز را با استفاده از تحریک تصادفی ترانس کرانیال برای سرکوب اشتها شناسایی کردند.

سه تکنیک اصلی برای چنین مطالعاتی مورد نیاز است.

1. فناوری که می تواند دقیقاً تحریک الکتریکی مناسب را در ناحیه مورد نظر خاص اعمال کند.

2. یک الکترود می تواند به فضای بین موها نفوذ کند و با پوست سر تماس پیدا کند.

3. یک فناوری نظارتی که می تواند تأیید کند که تحریک الکتریکی به نقطه مطلوب رسیده است و باعث تغییر در فعالیت مغز شده است.

تمامی این فناوری ها در حال حاضر توسط گروه دکتر شن در حال توسعه هستند و به سطح پیشرفته ای از فناوری رسیده اند.

موسسه تحقیقات الکتروتکنولوژی کره جنوبی یک کارآزمایی بالینی را با همکاری گروه پروفسور هیونگ جین چوی از بیمارستان دانشگاه ملی سئول (SNUH) برای بررسی کاربرد بالینی تحریک تصادفی ترانس کرانیال با استفاده از محرک های الکتریکی موجود در بازار انجام داد. هدف از این کارآزمایی نشان دادن این بود که تحریک تصادفی ترانس کرانیال در کاهش اشتها موثر است.

این کارآزمایی شامل 60 داوطلب، 30 نفر در گروه تحریک ترانس کرانیال تصادفی و 30 نفر در گروه دارونما بود. این آزمایش شامل شش جلسه تحریک الکتریکی به فاصله دو تا سه روز به مدت دو هفته بود. تحریک الکتریکی از جریان 2 میلی آمپر به مدت 20 دقیقه در هر جلسه استفاده می کرد.

نتایج نشان داد که درمان تحریک ترانس کرانیال در کاهش اشتها، میل به خوردن و گرسنگی با نتایج گروه دارونما قابل مقایسه است. این کارآزمایی بالینی همچنین نشان داد که تحریک تصادفی ترانس کرانیال می تواند به درمان پرخوری عصبی کمک کند. این بدان معناست که میل به خوردن در پاسخ به احساساتی مانند استرس، افسردگی، اضطراب و شادی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. از آنجایی که این کارآزمایی تنها به مدت دو هفته انجام شد، اثرات کاهش وزن طولانی مدت تایید نشده است، اما شرکت کنندگان سرکوب قابل توجهی اشتها را گزارش کردند.

اگرچه این فناوری هنوز کامل نیست و نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارد، اگر تجهیزات تحریک الکتریکی با عوارض جانبی بسیار کمتر نسبت به درمان‌های کنونی چاقی قابل تجاری‌سازی و استفاده در خانه به جای بیمارستان‌ها باشد، راه آسانی برای سرکوب اشتها فراهم می‌کند. به صورت روزانه به خصوص زمانی که افراد تحت تاثیر استرس یا مشکلات دیگر از پرخوری عصبی رنج می برند، اگر فناوری مراقبت سلامت دیجیتال متشکل از تحریک الکتریکی و ورزش درمانی معرفی شود، اثرات کاهش وزن را افزایش می دهد و به بهبود وضعیت سلامتی افراد تحت درمان کمک می کند. خود را موثرتر مدیریت کنید.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال