اخبار اخبار تکنولوژی

۱۰ فناوری‌ خط‌شکن سال ۲۰۲۴ از نگاه نشریه مؤسسه مشهور جهانی

تبلیغات بنری


10 فناوری پیشرو برای سال 2024 از دیدگاه انتشارات موسسه مشهور جهانی

به گزارش مجله توژال؛ MIT Institute Press که در سال 1899 در مؤسسه فناوری ماساچوست تأسیس شد، یک شرکت رسانه ای مستقل مشهور جهانی است که تجزیه و تحلیل، بررسی، مصاحبه و رویدادهای زنده در مورد فناوری های پیشرفته و تأثیرات تجاری، اجتماعی و سیاسی آنها را ارائه می دهد. بررسی فناوری MIT قدرت خود را از ارتباط خود با مؤسسه فناوری پیشرو در جهان و دانش فنی عمیق مشارکت کنندگان آن، توانایی مشاهده فناوری ها در زمینه گسترده تر آنها و دسترسی بی نظیر به مبتکران و محققان برجسته به دست می آورد.

به گزارش بنیاد ملی علوم ایران، گزارش‌های عمیق این مؤسسه نشان می‌دهد که در حال حاضر چه اتفاقی می‌افتد تا جهان را برای اتفاقات بعدی آماده کند. این موسسه هر سال به دنبال فناوری‌های امیدوارکننده‌ای می‌گردد که می‌توانند تأثیر واقعی بر جهان داشته باشند و در آخرین گزارش خود، پیشرفت‌هایی را که معتقد است در حال حاضر مهم‌ترین هستند را فهرست کرده است که به شرح زیر است:

1. هوش مصنوعی در همه چیز

ما اکنون در عصر هوش مصنوعی زندگی می کنیم. صدها میلیون نفر مستقیماً با ابزارهای تولیدی مانند JPT Chat که متن، تصویر، ویدیو و موارد دیگر را از درخواست‌ها تولید می‌کند، تعامل داشته‌اند. محبوبیت آن صنعت فناوری را متحول کرده است، و Open AI را به یک نام آشنا تبدیل کرده و گوگل، متا و مایکروسافت را بر آن داشته تا سرمایه گذاری هنگفتی روی این فناوری کنند.

2. سلول های خورشیدی بسیار کارآمد

انرژی خورشیدی به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است و یکی از اجزای اصلی تلاش های جهانی برای کاهش انتشار کربن است. اما بیشتر نور خورشید که امروزه به پانل ها می رسد به برق تبدیل نمی شود. افزودن لایه ای از کریستال های ریز می تواند پنل های خورشیدی را کارآمدتر کند.

3. اپل ویژن پرو

اپل اولین هدست واقعیت ترکیبی خود با نام Vision Pro را امسال عرضه خواهد کرد. دارای بالاترین وضوح صفحه نمایشی است که تاکنون برای چنین دستگاهی ساخته شده است.

4. داروهای کاهش وزن

سازمان جهانی بهداشت افزایش جهانی چاقی را یک بیماری همه گیر توصیف کرده است. داروهایی مانند Mounjaro و Wegovy اکنون یکی از قدرتمندترین ابزارهای موجود در دسترس بیماران و پزشکیان برای درمان آن هستند. شواهد نشان می دهد که آنها می توانند در برابر حملات قلبی و سکته نیز محافظت کنند.

5. سیستم های زمین گرمایی پیشرفته

انرژی زمین گرمایی پاک، همیشه در دسترس و تقریبا نامحدود است. با این حال، به دلیل چالش های مهندسی، به ندرت به این سطح می رسیم. تکنیک‌های جدید حفاری که عمیق‌تر هستند و در مکان‌هایی که قبلاً امکان حفاری وجود نداشت، گرمای بیشتری از زمین برای تولید انرژی پاک آزاد می‌کند.

6. تراشه های الکترونیکی

کوچکتر کردن ترانزیستورها به طور فزاینده ای دشوار می شود، فرآیندی که قانون مور را تعریف می کند و برای چندین دهه باعث پیشرفت در محاسبات شده است. مهندسان اکنون باید راه‌های جدیدی برای سریع‌تر و کارآمد کردن رایانه‌ها بیابند. چیپت ها تراشه های کوچک و تخصصی هستند که می توانند برای انجام هر کاری که یک تراشه معمولی انجام می دهد و غیره به یکدیگر متصل شوند.

7. اولین درمان ویرایش ژن

درمان‌های جدید مبتنی بر چرخه‌های متقارن کوتاه و منظم برای سال‌ها ایجاد شده‌اند. در هفته های پایانی سال 2023، Vertex به دلیل پتانسیل خود برای درمان بیماری سلول داسی شکل، یک وضعیت تهدید کننده زندگی، تأییدیه نظارتی را دریافت کرد.

8. کامپیوترهای بزرگ

سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان اکنون می‌توانند بیش از یک محاسبات exaflop (یعنی 1 و 18 صفر) را انجام دهند. ماشین‌های جدیدی که قادر به پردازش داده‌های علمی با این سرعت هستند، دانشمندان را قادر می‌سازد تا شبیه‌سازی‌های پیچیده‌تری از آب و هوا، شکافت هسته‌ای، آشفتگی و موارد دیگر را اجرا کنند.

9. پمپ های حرارتی

پمپ‌های حرارتی دستگاه‌های الکتریکی هستند که می‌توانند ساختمان‌ها را خنک و گرم کنند و استفاده گسترده‌تر از آن‌ها می‌تواند به میزان قابل توجهی انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد. فروش آنها در سراسر جهان افزایش یافته است.

10. قاتلان توییتر

ایلان ماسک سایتی را که اکنون با نام X شناخته می شود در سال 2022 خریداری کرد و تقریباً هیچ چیز از آن زمان به بعد مثل قبل نبوده است. او اکثر کارمندان را اخراج کرد، تعدیل محتوا را متوقف کرد و تبلیغ کنندگان و کاربران را تهدید کرد. اکنون که جایگزین هایی مانند Bluesky، Threads و دیگران در حال محبوبیت هستند، میدان مرکزی جای خود را به اتاق های خصوصی داده است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال