اخبار اخبار فرهنگی

«پایتخت» زنده شد اما خشایار الوند نه!

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، امروز ۲۳ مردادماه مصادف با زادروز خشایار وند است. او که به «نویسنده قلم خوشبخت» شهرت داشت، شش سال پیش در روزهای پایانی سال و در حالی که مشغول نوشتن سریال پایتخت بود، این گروه، سازندگان و طرفدارانش را برای همیشه ترک کرد. در نوروز 99 برای دومین بار سریال «پایتخت» بدون الوند روی آنتن می رود.

پیش از این «پایتخت ۲» بدون خشایار الوند و با نویسندگانی چون کوروش نریمانی و حسن فراسته تولید شده بود، اما از او پرسیدند کجایی و کجایی؟ یک غیبت از خود وجود داشت که به هر دلیلی شکل گرفت و من در اینجا دردناک و اجتناب ناپذیر بودم.

خبر درگذشت ناگهانی خشاایر الوند در 18 اسفند 1396 به سرعت در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد و شوک بزرگی را به سیل هواداران پایتخت وارد کرد. هیچ کس این خبر را باور نکرد یا شاید هم نخواست.

اما متاسفانه این بار درست بود. خشیار الوند بامداد 18 اسفند بر اثر سکته قلبی درگذشت و پس از چند ساعت این خبر به پربازدیدترین و در عین حال تلخ ترین خبر رسانه ها تبدیل شد.

با درگذشت خشایر الوند، «پایتخت» برای یک سال (۱۳۹۷) متوقف شد و پس از آن آرش عباسی و محسن تنابندی مسئولیت نگارش فیلمنامه «پایتخت ۶» را بر عهده گرفتند. گروهی که البته با حواشی زیادی همراه بود و عده ای این فصل را با سریال های قبلی مقایسه کردند و کمبودها را ناشی از عدم حضور خشاایر الوند دانستند.

این موضوع حتی در آن زمان واکنش وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برانگیخت که تا این روزها گزینه پیشنهادی برای این سمت در دولت چهاردهم باقی مانده است. آقای عباس صالحی در توییتر خود نوشت خشایر الوند کسی بود که به پایتخت جان بخشید.

البته سیروس مقدم بعدها در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت که بر نقش تاثیرگذار خشایر الوند تاکید کرد و برای حضور او در سریال پایتخت ارزش قائل شد برگردید به محسن تنبنده و مرحوم خشایر الوند در برخی از فصل ها و قسمت های این سریال از جمله نیمه اول پایتخت 1، پایتخت 2 به طور کامل و چند قسمت اول پایتخت 5 اصلا وجود نداشت. .

اما همان طور که خود مقدم توضیح داد، خچیار الوند 10 سال با سریال پایتخت و داستان ها و شخصیت های این سریال درگیر بود و در عین حال رسانه تلویزیون را از درون می شناخت. ویژگی ای که دستیابی به آن در «پایتخت 6» زمان برد.

بر این اساس، همان طور که کارگردان «پایتخت» نیز اذعان داشت، نمی توان از نقش مهمی که خشایر الوند در موفقیت این سریال کمدی ایفا کرد، چشم پوشی کرد، هرچند که ویروس کرونا سختی ساخت «پایتخت 6» را افزایش داد. به این ترتیب قسمت های پایانی این سریال ناتمام ماند و در عین حال سازندگان قول دادند که با بهتر شدن شرایط قسمت های پایانی را بسازند. وعده ای که سرانجام محقق شد و فصل ششم سریال پایتخت که اولین قسمت آن در تاریخ 10 فروردین 1398 پخش شد، در 9 اسفند 1397 به پایان رسید.

«پایتخت 6» در 15 قسمت پخش شد اما «کرونا» فیلمبرداری خود را نیمه کاره رها کرد تا پایان آن باز باشد و به این ترتیب با وجود اینکه از ابتدای سال 99 شروع شد، فریم پایانی آن در پایان سال بسته شد.

پس از درگذشت خشایر الوند، آرش عباسی فیلمنامه نویس سریال «پایتخت» شد این نویسنده و نمایشنامه نویس در پایان قسمت پانزدهم «پایتخت 6» را ترک کرد.

اما بالاخره پس از یک سال، دوباره الهام غفوری (تهیه کننده)، سیروس مقدم (کارگردان)، محسن تنابنده (طراح، ناظر فیلمنامه، کارگردان و مشاور بازیگران)، محمد تنابنده (نویسنده)، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین فر، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، هومن حاج عبدالله، ابوالفضل رجبی و… (بازیگران) در غیاب سارا و نیکا فرگانی، در ابتدا دو قسمت آخر این فصل را ساختند تا در آخرین روزهای سال 99، قسمت هایی که پخش در غیاب الفند آثار جانبی بسیاری داشت.

حالا در غیاب خشایر الوند، «پایتخت» پس از مدت ها دوری از شبکه تلویزیونی با سرپرستی محسن تنابندی در این فصل با گروه نویسندگان، احیا و تولید می شود. هنوز خبری رسمی از این سریال اعلام نشده است. هر چه هست، محدود به موضع گیری کوتاه مدیران تلویزیون در مورد تمایل برخی عوامل به ایجاد و انتشار هر از چندگاهی است. پایتخت 7 در حال حاضر سکوت خبری را تجربه می کند و قضاوت در مورد کیفیت آن را باید به فردایی دیگر موکول کرد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال