اخبار اخبار فرهنگی

«شور عاشقی» را تحسین می‌کنم

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال به نقل از روابط عمومی فیلم، دکتر دکتر گفت: محمد حسین رجبی دیوانی; این پژوهشگر تاریخ اسلام با تمجید از فیلم «شور عشاقی» که اولین فیلم بلند سینمای ایران با موضوع کاروان اسرای کربلاست، گفت: از آقای یاری برای تهیه کنندگی این فیلم تشکر می کنم. از دیدن فیلمنامه این اثر خوشحال شدم. در ایران فیلمی با این موضوع تولید نشده است.

وی با تاکید بر دشواری های تولید فیلم های معصوم علیهم السلام گفت: تجربه ثابت کرده است که می توان مانند مرحوم مصطفی عقاد که فیلم پیام را بدون نمایش چهره افراد بی گناه کارگردانی کرد، القا کرد. احساس کرامت حضور این بزرگواران در بین مخاطبان و تاثیرگذاری بر آنها البته مرهون هنر کارگردانی است. فیلم محمد مجیدی مجیدی نمونه دیگری از فیلم های موفق در این عرصه است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به کاهش تولید فیلم درباره امام حسین (ع) افزود: فاصله زمانی فیلم سفیر تا روز حادثه زیاد نبوده است و عشقی که نشان می دهد فضای فرهنگی و هنری کشور در حال تغییر است و تمایلی به ایجاد خلاقیت نداشته است. حتی صدا وسیما که در دهه شصت و هفتاد به مناسبت محرم الحرام فیلم ها و سریال های خوبی داشت، به استثنای سریال های الفاخر و سریال های خاصی مثل امام علی (علیه السلام)، ولایت عشق و مختارنما. در این زمینه کوتاهی می کند.

رجبی دیوانی گفت: اگر فیلم ها به درستی تولید شود و مفاهیم دینی به خوبی از طریق این آثار به مردم منتقل شود از صدها کتاب و خطبه تاثیرگذارتر خواهد بود.

وی در خصوص منابع تاریخی در مورد حرکت کاروان اسرای کربلا از کوفه به شام، گفت: منابع تاریخی در این زمینه کم و اندک است و حتی برخی موارد را نمی توان با هم خواند و دقیقا نمی توان گفت کدام مسیر است. این بزرگان از کوفه به شام ​​رفتند. روایات بیانگر سه روش مختلف در این زمینه است.

رجبی دیوانی: تحسین می کنم

این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: من با توجه به تجربیات خود به منابع معتبر مراجعه و به عنوان سند درج می کنم. به عنوان مثال سند معروف اما نادرستی وجود دارد که می گوید تعداد اسیران این کاروان 84 زن و کودک است و وقتی به منابع اصلی و موثق برمی گردیم و اسامی حاضران در این کاروان را جمع آوری می کنیم، بیشتر می شود. بیش از 20 نفر هستند و نیستند، همانطور که آقای یاری در فیلم شور آچاجی به این موضوع اشاره کردند و از رمان معتبر استفاده کردند.

فیلم «شور آچاقی» ساخته بهمن سبز از 22 تیرماه گذشته در سینماهای کشور اکران شده و تاکنون موفق به جذب بیش از 37 هزار بیننده و فروش 1.3 میلیارد تومانی شده است.

در خلاصه داستان فیلم شور عشاقی آمده است: سلما باید صدای قافله اسیران کربلا باشد تا جای حق و دروغ در تاریخ عوض نشود. او باید قبل از شمر و مامورانش وارد خانه های جلوی موکب شود و اجازه ندهد ماموران با گفتن حقیقت مردم را فریب دهند. در حالی که تصمیم او برای همراهی با این کاروان از کوفه تا شام، انتقام خون پدرش است که او را به قتل رساند.

شهره موسوی، پیام احمدی نیا، مهدی زمین پرداز، سیامک صفری، نادر فلاح و علی رضا معلم من است از جمله بازیگران این فیلم هستند. “شور عشق” کارگردانی و تولید شده است داریوش یاریاین فیلم محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی، بنیاد شهید و عمر ایثارگران است که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم گفتگوی ادیان در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال