اخبار اخبار تکنولوژی

صرفه جویی چندمیلیون یورویی با بومی‌سازی یخچال سیکل بسته ایرانی

تبلیغات بنری


برای گزارش دادن گروه علوم و معارف اقتصاد ایران از دانشگاه صنعتی شریف، از دهه‌های گذشته تا به امروز، در فیزیک ماده متراکم، اندازه‌گیری در دماهای برودتی چند کلوین و حتی میلی‌کلوین، برای درک مکانیسم انتقال حامل بار در مواد و دستگاه‌های نانومتری مورد توجه ویژه‌ای بوده است. امروزه با ظهور محاسبات کوانتومی که اغلب در دمای قابل کنترل چند میلی‌کلوین یا نهایتاً چند کلوین انجام می‌شود، اهمیت استراتژیک و عملی تنظیم‌کننده‌های برودتی که نمونه را تا این محدوده دما خنک می‌کنند، به‌شدت نشان داده شده است.

بنابراین، هم از منظر عملی و هم از نظر تحقیقات بنیادی، این یخچال ها در زمینه ابررساناها، آشکارسازهای فوق حساس و در نهایت محاسبات کوانتومی اهمیت زیادی دارند. این یخچال های یخچال دار در دو نوع یخچال های هلیوم مایع یا یخچال های سیکل بسته با گاز هلیوم کار می کنند.

از آنجایی که بودجه مورد نیاز برای این سیستم ها حدود چندین میلیون یورو و پشتیبانی فنی خود یخچال است، تامین و خرید هلیوم مایع در کشور چالش بزرگی بود و چرخه بسته ایران پیدا و راه اندازی شد. این سیستم از طریق آزمایش‌های کالیبراسیون دقیق و یک دستگاه خارجی مشابه و اندازه‌گیری انتقال ابررسانا (دمای انتقال 9 ± 0.5 K با عرض انتقال کمتر از نیم کلوین) از یک نمونه لایه نازک نیوبیم تأیید شد.

صرفه جویی میلیون ها یورو با بومی سازی یخچال های سیکل بسته در ایران

این سامانه آماده ارائه خدمات به محققین آزمایشگاه حمل و نقل کوانتومی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف از طریق سامانه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه جهت اندازه گیری خواص الکتریکی و در آینده نزدیک انجماد است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال