اخبار اخبار اقتصادی

از دل جراحی اقتصادی بنزین بیرون زد

تبلیغات بنری


بنزین از دل جراحی اقتصادی بیرون آمد

به گزارش مجله توژال؛ محمدرضا بوهنر، نماینده مجلس در مورد جراحی اقتصادی و قیمت بنزین صحبت کرد.

ما الان در بحث انرژی کشور بسیار نامتعادل هستیم. مدتی است که تولید نفت و گاز در کشور متوقف شده است و مصرف انرژی ما هر سال 6 تا 8 درصد رشد می کند. برخی از کشورهای پیشرفته جهان در صورتی که مصرف انرژی آنها سالانه یک درصد افزایش یابد، وضعیت اضطراری اعلام می کنند. الان در زمستان نه گاز داریم و نه در تابستان برق.

در حالی که ما بزرگترین منابع نفت و گاز جهان را داریم. کشوری که در نفت سوم و چهارم و در گاز دوم و سوم هستیم اما در کل دنیا اول هستیم. این عدم تعادل انرژی باید حل شود. باید در تولید و مصرف شکل بگیرد.

برای کنترل مصرف باید از ابزار مدیریت و قیمت استفاده کنیم. در ایام انتخابات شایعه شده بود که اگر آقای پزشکیان بیاید قیمت بنزین به 30 هزار تومان می رسد. اتفاقاً می‌خواهم بگویم وقتی بنزین 50 هزار تومان می‌شود، ممکن است این کار لازم باشد. اما باید هوای معیشت مصرف کننده را داشته باشید.

در این تحقیق مشخص شد که با رسیدن قیمت نفت به هشتاد دلار، امروز 240 میلیارد دلار انرژی در کشور می سوزانیم، 240 میلیارد دلار! ببینید در دنیای خلقت، به اصطلاح، انرژی رسالت دیگری ندارد، آن هم رفاه. انرژی اگر مصرف شود باید رفاه ایجاد کند. ما این انرژی را مصرف می کنیم و رفاه ایجاد نمی کند. عملاً آتش زدیم.

بنزین از دل جراحی اقتصادی بیرون آمد

تا زمانی که قیمت بنزین لیتری 3000 تومان است، روزانه چندین میلیون بنزین قاچاق داریم و طی دو سال آینده به یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین در این مسیر تبدیل خواهیم شد. این روند نمی تواند ادامه یابد و باید جراحی بزرگ انجام شود. از طرفی باید معیشت خانواده را مدیریت کنیم تا دوباره با بحران امنیتی مواجه نشویم.

منبع: عرشه

عکس: 60 سال پیش، پمپ بنزینی در تهران

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال