اخبار اخبار تکنولوژی

حسگری برای نظارت لحظه‌ای بر ورزشکاران المپیک

تبلیغات بنری


سنسور برای نظارت بر زمان واقعی ورزشکاران

به گزارش مجله توژال؛ بدمینتون یک بازی است که سرعت، دقت، حرکات و واکنش های سریع مشخص می شود و کسب هر امتیاز در این بازی با سختی زیادی همراه است و نیاز به سرعت و واکنش فوری دارد.

اکنون، محققان دانشگاه لیولیانگ فناوری پیشرفته و علوم ورزشی را برای ایجاد ابزاری ترکیب کرده اند که می تواند به بازیکنان بدمینتون کمک کند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند.

آنها راه حل جدیدی بر اساس سیستم نظارت هوشمند توسعه داده اند، که یک حسگر پوشیدنی انعطاف پذیر است که می تواند بازخورد زمان واقعی را در مورد عملکرد بازیکن ارائه دهد.

به گفته محققان، این سنسور یک راه حل مقرون به صرفه و سازگار است که بر محدودیت های سیستم های نظارت بر عملکرد فعلی غلبه می کند.

سنسور مبتنی بر تریبوالکتریک

ماهیت پویای ورزش بدمینتون با حرکات پیچیده و ویژگی‌های فیزیکی انعطاف‌پذیر تعریف می‌شود که چالش‌های منحصر به فردی را برای تجزیه و تحلیل عملکرد ایجاد می‌کند.

روش‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شوند، مانند ضبط ویدیو و حسگرهای سخت، گاهی اوقات اطلاعات کاملی در مورد وضعیت بازیکن، حرکت پا، چرخش بازو و قدرت عضلانی ارائه نمی‌دهند.

یون یانگ، نویسنده این مطالعه در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: “ما تخصص خود را در فناوری سنجش انعطاف پذیر و سیستم های ادراک هوشمند در نظارت بر حرکت بازیکنان بدمینتون برای تجزیه و تحلیل کمی تکنیک های بدمینتون برای ارائه راهنمایی های حرفه ای به بازیکنان بدمینتون ترکیب کردیم.”

این حسگرها از ماده خاصی به نام تریبوالکتریک ساخته شده اند. هنگامی که دو ماده مختلف روی یکدیگر ساییده می شوند، یک حسگر تریبوالکتریک بار الکتریکی حاصل را می گیرد. این امر نیاز به منبع تغذیه خارجی را از بین می برد. پوشیدن آن راحت است و می توان آن را در قسمت های مختلف بدن اعمال کرد.

دستیابی به دقت 97.2٪

این تیم با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی یک حسگر قوس شکل انعطاف پذیر ایجاد کردند و با یک ماده نرم (الاستومر ترموپلاستیک) پوشانده شد تا از خم شدن و پیچش تداخل سنج در حین حرکت جلوگیری کند. این طراحی راحتی و سفارشی سازی را برای ورزشکاران تضمین می کند.

این سیستم هوشمند مجهز به کارت جمع‌آوری داده‌های چند کاناله و الگوریتم‌های شبکه عصبی پیشرفته است که نظارت مستمر و بازخورد فوری را برای ورزشکار فراهم می‌کند و می‌تواند هفت حرکت اصلی بدمینتون مانند فورهند، بک هند و هوک را به دقت تشخیص دهد.

این حسگرها داده های مربوط به حرکات ورزشکار از جمله حرکات بازو، حرکات پا و وضعیت بدن را ثبت می کنند. سپس این اطلاعات توسط الگوریتم‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل می‌شود تا زمینه‌های بهبود را شناسایی کند و امکان تمرین هدفمند و پیشرفت سریع‌تر را برای ورزشکاران فراهم کند.

این مطالعه نشان داد که این سنسور توانسته نتایجی را با دقت 97.2 درصد ارائه دهد.

کاربردهای بالقوه این فناوری فراتر از ورزش بدمینتون است. طراحی مناسب ورزشی این سنسور به آن اجازه می دهد تا طیف وسیعی از حرکات بدن، از حرکات مچ و انگشتان گرفته تا حرکات مفصلی بزرگتر مانند خم شدن آرنج، شانه و زانو را به دقت ثبت کند.

یانگ می‌گوید: تحقیقات ما ایده‌های جدیدی را برای حل مشکلات خمش و پیچش مفصلی که سنسورهای چاپ سه‌بعدی با آن مواجه هستند، ارائه می‌کند.

این یک راه حل جدید برای نظارت و تجزیه و تحلیل حسگرهای الکتریکی در بدمینتون ارائه می دهد و می تواند به ورزش های دیگر گسترش یابد.

یانگ در بیانیه مطبوعاتی افزود: این سنسور پتانسیل بالایی برای نظارت و تحلیل هوشمند انواع ورزش ها در عصر ابرداده دارد.

بر اساس تحقیقات فعلی خود، این تیم قصد دارد از فناوری سنجش تریبوالکتریک برای بهبود سلامت انسان، به ویژه در نظارت و تشخیص شرایط سلامت در بدن استفاده کند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال