اخبار اخبار تکنولوژی

شبکه ملی اطلاعات و نظر نامزدها؛ روند پیشرفت پروژه سرعت می گیرد

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، شبکه ملی اطلاعات کلید واژه شنیده شده در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بود که از برنامه های خود برای فضای مجازی خبر دادند. آنچه در بین کاندیداها دست به دست می شد، میزان پیشرفت این پروژه در دولت سیزدهم و همفکری آنها برای پیشبرد آن بود و تقریباً همه نامزدها با تکمیل این پروژه موافقت کردند.

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در سخنانی از اتمام راه اندازی شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: پیشرفت شبکه ملی تاکنون خوب بوده است. دکتر جلیلی همچنین خاطرنشان کرد: میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات طی سال های گذشته 20 درصد بوده که در دولت شهید رئیسی به 60 درصد رسیده است. در سومین مناظره کاندیداها، دکتر محمدباقر قالیباف شبکه ملی اطلاعات را زمینه ساز کار در فضای مجازی دانست و از پیشرفت آن در دولت سیزدهم گفت. حجت الاسلام پورمحمدی همچنین توسعه شبکه ملی اطلاعات را یکی از موضوعات مهمی دانست که باید با استراتژی مشخص دنبال شود و همه این توانمندی ها پراکنده نشود.

شبکه ملی اطلاعات چیست و چرا به بخش مهمی از بیانیه های نامزدها تبدیل شده است؟

شبکه ملی اطلاعات یکی از پروژه های غول پیکر ملی است که برای اولین بار در اواخر سال 1383 مطرح شد. مهمترین ویژگی این شبکه مزیت فنی و کیفی است که به کاربران امکان دسترسی بهتر، سریعتر و پایدارتر به خدمات و خدمات را می دهد. محتوای فضای مجازی به ویژه خدمات محتوای داخلی مانند آموزش الکترونیکی، خدمات الکترونیکی عمومی، ویدئو کنفرانس، بازی های آنلاین، تماشای فیلم های با کیفیت و … در کشور موجود است.

دو ویژگی اصلی دیگر شبکه ملی اطلاعات، ارائه خدمات ابری، میزبانی و سالم سازی برای توسعه و یادگیری خدمات کاربردی است. این طرح ملی با هدف ارائه خدمات زیرساختی پیشرفته با توجه به نیاز کشور، بهره مندی از مزایای اقتصادی صنعت و اکوسیستم ملی فضای مجازی، حفاظت و رشد فرهنگ ایرانی اسلامی در فضای مجازی، حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران و همچنین حفظ و ارتقای فرهنگ ایرانی اسلامی در فضای مجازی و… افزایش حفاظت از حریم خصوصی

شبکه ملی متشکل از زیرساخت های مخابراتی، مراکز داده دولتی و غیردولتی توسعه یافته محلی و همچنین زیرساخت نرم افزاری است که در سراسر کشور پخش شده است. این شبکه ظرفیت لازم را برای «ذخیره و تبادل امن اطلاعات داخلی در کشور به منظور توسعه خدمات الکترونیکی» و «دسترسی به اینترنت» از طریق بستر ارتباطی پهن باند سراسری برای کاربران خانگی، مشاغل و دستگاه‌های اجرایی فراهم می‌کند.

این شبکه ترکیبی از شبکه های خصوصی، محلی و ملی در کشور است که از دو بخش خصوصی و دولتی تشکیل شده است. بخش خصوصی برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه های اجرایی با یکدیگر و بخش دولتی برای ارائه خدمات به کاربران عمومی است و این دو بخش در نقاطی مانند مراکز داده با یکدیگر مرتبط هستند.

تاریخچه شبکه ملی اطلاعات در کشور

مطابق با الزامات سند چشم انداز بیست، در سال 1388 موضوع شبکه ملی اطلاعات با جدیت بیشتری مطرح شد به طوری که کلیات موضوع در ماده 46 برنامه پنجم توسعه مطرح شد. رهبر انقلاب در 26 اسفند 1390 با صدور حکمی شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور را تشکیل و اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را منصوب کردند.

رهبر انقلاب فلسفه تشکیل شورای عالی فضای مجازی را ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر برای مصون ماندن از آسیب های ناشی از آن برشمردند تا کانونی برای سیاست گذاری و تصمیم گیری باشد. و هماهنگی در فضای مجازی.» فضای مجازی کشور در حال ایجاد است.

سه سال و نیم بعد، در 23 شهریور 1393، رهبر انقلاب با صدور دستوراتی به اعضای جدید شورا، دستورات جدیدی را برای بهبود عملکرد شورا بیان کردند. در احکام رهبر معظم انقلاب برای دوره جدید شورا به شبکه ملی اطلاعات اشاره شده و گفته شد: «تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و مجلس. از نمایندگان.» نظارت مستمر و مؤثر بر مرکز ملی در مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری، طرح جامع و معماری شبکه ملی اطلاعات نیز در شصت و ششمین جلسه شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 4 شهریور 1398 به تصویب رسید.

چشم انداز شبکه ملی اطلاعات در برنامه هفتم توسعه

فصل سیزدهم برنامه هفتم توسعه به توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال می پردازد. طبق جدول شماره 14 در پایان برنامه هفتم شبکه ملی اطلاعات باید درصد 99 درصد محقق شود و تعداد خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری به 20 میلیون نفر می رسد.

شبکه ملی اطلاعات و نظرات نامزدها؛  پیشرفت پروژه در حال تسریع است

ایجاد بستر ارتباطی امن و پیشرفته برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، خدمات مورد نیاز برای اطلاعات الکترونیکی بهینه و خدمات رسانی به مردم، صرفه جویی و کاهش هزینه های ارتباط اینترنتی از دیگر دستاوردهای شبکه ملی اطلاعات است.

میزان پیشرفت در دولت سیزدهم چگونه است؟

ششم اسفندماه سال گذشته، آقای محمد امین اغمیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، آخرین تحولات شبکه ملی اطلاعات را اعلام کرد و گفت: پیشرفت شبکه ملی اطلاعات طبق آمار به 59.18 رسید. ارزیابی های مرکز ملی با شاخص های جدید.

به گفته آقامیری، شاخص های سنجش پیشرفت شبکه ملی اطلاعات دارای ایرادات شدید بود و مرکز ملی سایبری با حضور دبیران و کارشناسان خبره این شاخص ها را به روز کرد، اما بر اساس همان شاخص های قبلی، پیشرفت کشوری شبکه اطلاعات 66.37 است.

برای شبکه ملی اطلاعات 30 هدف عملیاتی مشخص شد و برای دستیابی به هر هدف تعدادی شاخص مشخص شد و در مجموع 122 شاخص مورد ارزیابی قرار گرفت. با بررسی پیشرفت های صورت گرفته در دستیابی به اهداف و شاخص های آن، پیشرفت کلی شبکه ملی اطلاعات نیز برآورد می شود.

بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، این اهداف عمدتا بر افزایش سرعت اینترنت، ایجاد مزیت های کیفی در دسترسی به خدمات و محتوای داخلی، دسترسی پرسرعت شرکت ها و مراکز آموزشی و تسهیل دسترسی به خدمات و محتوای داخلی متمرکز است. دسترسی به فناوری های جدید. به گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی، اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات همواره در حال بررسی است و با توجه به توسعه فناوری ها، سطح کیفی مطلوب در شبکه ملی ارتقا می یابد.

با عنایت به اینکه کارآمدی دولت چهاردهم با برنامه هفتم توسعه همزمان است و یکی از وعده های رئیس جمهور منتخب تحقق برنامه هفتم است، امید است در این دوره شاهد پیشرفت چشمگیری در تحقق اهداف توسعه باشیم. شبکه ملی اطلاعات

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال