اخبار اخبار اقتصادی

جزئیات پیمان پولی ایران و روسیه در راستای دلار زدایی

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، محسن کریمی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به سخنان رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اولین پیمان پولی ایران و روسیه و پیوند «میرروسیه» گفت: شبکه کارت به شبکه شتاب ایرانیان از هفته اول شهریور ماه به عنوان یکی از مفاد پیمان پولی ایران و روسیه به جزئیات پیمان پولی اخیر در راستای روند دلارزدایی بین دو کشور اشاره کرد. دو کشور گفت: اقدامات متقابل و مشترک بانک های مرکزی ایران و روسیه تقریبا از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شد و در پایان دولت سیزدهم به پایان رسید.

وی با بیان اینکه چهار اقدام مهم و راهبردی در دستور کار بانک های مرکزی دو کشور قرار دارد، گفت: دو اقدام میانجی گری پول ملی و زیرساخت های بانکداری مکاتبه ای در دو کشور است که همه ایرانیان و ایرانیان از این طریق به هم پیوند خورده اند. بانک های روسیه می توانند پیام های بانکی استاندارد را برای یکدیگر ارسال کنند. برای بهره برداری از این زیرساخت های مستحکم دو اقدام دیگر لازم بود که یکی از آنهامعنی قرارداد نقدی بین دو کشور بود و یکی دیگر از اقدامات امکان پرداخت با کارت برای مسافران دو کشور بود.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی افزود: این دو اقدام تکمیل شده و در هفته های آینده اجرایی می شود. به عبارت دیگر مسافران ایرانی و روسی می توانند از کارت های بانکی خود هم در دستگاه های خودپرداز و هم در دستگاه های کارتخوان هر دو کشور استفاده کنند.

خط سوآپ نقدینگی

کریمی با اشاره به جزئیات پیمان پولی اخیر ایران و روسیه گفت: پیمان پولی منعقد شده بین دو بانک مرکزی از نوع خط سوآپ نقدینگی بین دو کشور است. این رویکرد به دلار زدایی کاهش ریسک تحریم ها اقدامی غیر قابل مجازات تلقی می شود. به عبارت دیگر پول ملی هر کشوری را آسیب ناپذیر می کند.

وی خاطرنشان کرد: همه کشورها در دهه های گذشته با دلار معامله می کردند و در دو سه دهه گذشته یورو به عنوان ارز مبادله ای و مبادله ای وارد تجارت بین المللی شد اما از دهه گذشته برخی کشورهای مستقل شروع به تحول کردند. و از دلار و یورو فاصله گرفتند و تصمیم گرفتند از ارزهای ملی خود استفاده کنند که با خطرات مشخص می شوند و ابزاری ندارند.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی ادامه داد: با این حال بانک های مرکزی این کشورها کاهش ریسک ارزهای ملی خود را از طریق قراردادهای سوآپ آغاز کرده اند و ایران کشوری که تحریم شده نیز در گذشته این رویکرد را در پیش گرفته است. چند سالی است و امروز پس از این قرارداد پولی صادر می شود، منبع ما به ریال است، همانطور که صادرکننده روسی به روبل است که اتفاق مهمی است.

کریمی ادامه داد: تصوری که در دهه گذشته و دهه قبل وجود داشت این است که باید به سمت مبادله با پول ملی کشورهای دیگر برویم، اما با این مدل قصد داریم با هر کشوری که با آن همکاری داریم، تجارت خود را با پول ملی انجام دهیم. تبادل. ما خودمان این کار را انجام می دهیم وقتی این زیرساخت ایجاد شود، تجار دو طرف نیازی به استفاده از دلار و یورو ندارند و ریالی که صادرکنندگان ما با ریال خارجی کسب می کردند، در مرکز تبدیل طلا و ارز با دلار و یورو قابل مبادله است. مشوق صادراتی برای صادرکنندگان ایرانی به روسیه نیز ایجاد شده است.

وی به مراحل اجرای پیمان پولی و امکان استفاده از شبکه کارت دو کشور اشاره کرد و گفت: شایان ذکر است که کشورها کارت های بانکی خود را در چارچوب مسترکارت و ویزا به سایر کشورها متصل می کنند اما زمانی که فریم ورک توسط مسترکارت، ویزا و سایر ابزارهای غربی ساخته شده است که برخی از آنها کشورهای مسدود کننده هستند، نمی توان آنها را نادیده گرفت. ایران دارای یک شبکه کارت محلی گسترده با قدمت نزدیک به 20 سال است و ما آن را به شبکه پرداخت میر کارت روسیه وصل کرده ایم و این دو شبکه بدون استفاده از مستر یا ویزا به یکدیگر متصل هستند.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا گام بزرگی برداشته شده است و مصمم هستیم تا عملیات مالی و پولی خود را با کشورهای دنیا از طریق کارت بانکی و ارز انجام دهیم. مش بین دو طرف. البته این گام بزرگ فرآیندی طولانی است و نیاز به زمان دارد و ما نزدیک به دو سال است که روی این اقدامات کار می کنیم و از اول شهریور ماه کارت های بانکی ایران در دستگاه های خودپرداز روسیه قابل استفاده است و در مرحله دوم تا پایان سال در حال حاضر کارت های بانکی روسی در پذیرندگان فروشگاه های ایرانی پذیرفته می شود و پس از پایان سال جاری وارد فاز سوم می شویم که کارت های بانکی ایرانی در پذیرنده های فروشگاهی روسیه پذیرفته می شود. به عبارت دیگر از ابتدای شهریور ماه می توانید از طریق کارت های بانکی ایران از دستگاه های خودپرداز روسیه روبل برداشت کنید.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال