اخبار اخبار ورزشی

بلایی که ۱۴ ماه بلاتکلیفی سر دوومیدانی آورد؛ مقصر کیست؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، با اعلام رده بندی نهایی فدراسیون جهانی، تنها دو دونده ایرانی سهمیه حضور در المپیک 2024 پاریس را به دست آوردند به این ترتیب فرزانه فصیحی و حسن تفتیان تنها نمایندگان این رقابت ها خواهند بود دو و میدانی ایران در دوی 100 متر زنان و مردان. ایران در حالی که شانس کسب 6 سهمیه المپیک را داشت، به راحتی و بی خیال از دست رفت.

تا چند ماه مانده به اعلام رده بندی نهایی، 6 ورزشکار ایرانی در رده بندی سهمیه المپیک قرار داشتند و می توانستند با شرکت در مسابقات مختلف امتیاز و رتبه خود را ارتقا دهند تا سهمیه خود را تثبیت کنند، اما با گذشت زمان از وضعیت ورزشکاران ایرانی کاسته شد. رده بندی و در نهایت 2 سهمیه فقط برای ایران تعلق گرفت تا در مدال آورترین ورزش المپیک حضوری ضعیف و ناچیز داشته باشیم.

فرزانه فصیحی، حمیده اسماعیلی نژاد، حسن تفتیان، مهدی پرجهان، مهدی صبری و حسین رسولی 6 ورزشکاری هستند که می توانند پرچمدار دو و میدانی ایران در پاریس 2024 باشند و هر نتیجه ای بگیرند، با حضور در المپیک، خواهند داد. زندگی تازه وارد این رشته، دو و میدانی ایران بیش از حدی است که از قبل به آن توجه شود، اما دلیل اصلی عدم کسب سهمیه المپیک چیست؟

6 ورزشکار ایرانی برای کسب سهمیه و حفظ رتبه خود باید در مسابقات مختلف شرکت می کردند اما شاید انتقاد اصلی در این زمینه متوجه وزارت ورزش و جوانان باشد چرا که با ساده سازی وضعیت ورزشی این رشته را ناپایدار کرده است. .

از 27 اردیبهشت 1402 که هاشم سیامی پس از رسوایی ماراتن شیراز از سمت خود استعفا داد، فدراسیون دوومیدانی دارای سه سرپرست بوده است. افشین داوری، مهدی مبنی و حسین مطیعی سرپرستانی بودند که هرکدام چند ماهی مسئولیت فدراسیون را بر عهده گرفتند. در این میان داوری و مبنی هر دو علاقه مند به ریاست فدراسیون بودند و از همان ابتدا مشخص بود که قصد حضور در انتخابات را دارند. با این حال، وزارت همچنان آنها را به عنوان سرپرست انتخاب کرد. نکته قابل توجه این است که وزارت ورزش به بهانه حضور در انتخابات مبنی را از ریاست جمهوری برکنار کرد اما به وی اجازه حضور در انتخابات را نداد. اگر وزارت ورزش قصد اعطای مجوز حضور مبنی در انتخابات را نداشت، معلوم نیست چرا انتخابات در همین دوره برگزار نشد، بنابراین تردید و غیبت رئیس ورزش چندی دیگر ادامه داشت. ماه ها.

در این میان نقش وزارت ورزش در حال پررنگ شدن است و یکی از عاملان این تردید بیش از یک ساله و از دست دادن 4 سهمیه المپیک محمد بولادجار و محمد شروین اصبغیان (که اتفاقا دوومیدانی هم هست). ) که به مدت 14 ماه این حوزه مهم را بدون تصمیم گیری ترک کرد.

عدم ثبات اداری باعث شده ورزشکاران نتوانند برنامه مستمری را دنبال کنند و در رقابت نابرابر با ورزشکاران کشورهای دیگر قرار بگیرند که شاید از نظر دوومیدانی جایگاه بالایی در دنیا نداشته باشند اما توانسته اند سهمیه های زیادی را کسب کنند. بدین ترتیب هند در رشته دو و میدانی حدود 22 سهمیه المپیک، بحرین 11 سهمیه، ازبکستان 4 سهمیه و قطر 7 سهمیه کسب کردند. در حالی که اگر به دو و میدانی ایران قدردانی شود می تواند با این کشورها رقابت کند و سهام بیشتری کسب کند.

بیش از یک سال طول کشید تا انتخابات دو و میدانی برگزار شود. سالی مهم و تاثیرگذار که برای ورزشکاران این رشته حیاتی بود. سالی که به قیمت از دست دادن چهار سهمیه المپیک به پایان رسید و وزارت ورزش و جوانان مسئول این موضوع است که دو و میدانی را به عنوان یک رشته مادر و پایه در دراز مدت در بلاتکلیفی نگه داشته است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال