اخبار اخبار عمومی

چرایی های رکود بورس

تبلیغات بنری


علل رکود بورس

به گزارش مجله توژال؛ معاونتبانک مرکزی ادی با Aبر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل‌های پولی اقتصاد کشور، الشرع گفت: بر اساس آخرین گزارش کل‌های پولی بانک مرکزی، نرخ رشد پایه پولی از 45 افزایش یافت. درصد در سال گذشته به 27.6 درصد در سال گذشته رسید. اسفند امسال و در اردیبهشت به 21.1 درصد رسید. این بدان معناست که رشد پایه پولی کشور 23.9 واحد درصد کاهش یافته است.

وی افزود: رشد نقدینگی نیز از 33.1 درصد در فروردین ماه سال 1402 هجری شمسی و 25.6 درصد در اردیبهشت ماه سال جاری به 24.3 درصد رسید سال گذشته .

اولین نکته ای که در آخرین گزارش کل پولی بانک مرکزی مشاهده می شود، کاهش 430 درصدی خالص دارایی های خارجی و از سوی دیگر افزایش 490 درصدی خالص سهم سایر اقلام است. که تقریباً در همان محدوده است. به عبارت دیگر، این دو مجموع پولی باعث شدند که رشد پایه پولی از 45 درصد به 27.6 درصد برسد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که افزایش خالص سهم سایر اقلام به معنای فروش اوراق توسط بانک مرکزی است و دقیقا به همین دلیل است که بورس در سه ماه گذشته همواره روند نزولی داشته و شرایط رکودی را تجربه کرده است.

لازم به ذکر است جهش قیمت اوراق که در سه ماه گذشته همواره مورد انتقاد فعالان بازار سرمایه بود، ناشی از افزایش عرضه اوراق YTM توسط بانک مرکزی و کاهش قیمت این اوراق بود. که در نهایت منجر به بازدهی بالاتر و کاهش جذابیت بازار سهام شد

از سوی دیگر به نظر می رسد این اقدام (کاهش خالص دارایی های خارجی و افزایش سهم خالص سایر اقلام) مربوط به کنترل رشد پایه پولی برای جلوگیری از انتظارات تورمی باشد. همچنین شایان ذکر است که یکی از انتقاداتی که از سوی برخی کارشناسان اقتصادی مطرح می شود، واگرایی بین رشد نقدینگی و رشد پایه پولی است که به نظر می رسد بانک مرکزی سعی در ایجاد نزدیکی بین این دو پولی داشته است. گروه ها در این فرآیند

در همین راستا معاون بانک مرکزی در نشست خبری اخیر خود گفت: از ابتدای سال گذشته تائید کردیم که در میان مدت همگرایی بین نرخ رشد نقدینگی و نرخ وجود خواهد داشت. رشد نقدینگی.» رشد پایه پولی اقتصاد کشور برخلاف ترس، برخی از اقتصاددانان معتقدند که نسبت به واگرایی بین نرخ رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی، رشد پایه پولی کاهش می‌یابد.

منبع: تسنیم

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال