اخبار اخبار فرهنگی

برپایی بیش از ۳۷۰ موکب از سوی اوقاف در ایام اربعین

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، جلسه ستاد فرهنگی اربعین امروز 28 تیرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خمیشی – رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه – حجت الاسلام غلامرضا برگزار شد. عادل – سخنگوی رسمی و نماینده فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه – حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، ردا محمدی مقدم، مدیر کل فرهنگی اوقاف و امور خیریه مجمع امور خیریه، حجت الاسلام سید محمد کاظم موسوی متکی، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه و نمایندگانی از سازمان ها و نهادهای مختلف فعال در بحث فرهنگی اربعین هستند ، حوزه علمیه، پلیس و غیره. در محل اداره اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

حجت الاسلام خمیشی طی سخنانی در این دیدار به برخی از گزاره های انقلاب اسلامی که این انقلاب را از سایر انقلاب ها متمایز کرده است، اشاره کرد و گفت: از ویژگی های آن ایثار و شهادت و برگرفته از فرهنگ حسینی است. شعارهایی که پس از انقلاب، حین و پس از انقلاب منتشر شد، در خدمت تمدن سازی این گزاره در جهان معاصر است. یعنی فرهنگ ایثار و شهادت تمدن می سازد. اوج آن در غزه قابل مشاهده است. غزه فرهنگی است که در آن خون بر شمشیر پیروز می شود.

وی افزود: همزمان با وقوع حوادث در این منطقه، در گوشه ای دیگر از جهان، درگیری رخ داد که خسارات روزانه دو طرف بسیار بیشتر بود، اما آنچه در غزه اتفاق افتاد، کل جهان معاصر را در بر گرفت جریان فداکاری و شهادت برآمده از کربلا متن انقلاب اسلامی حرفی برای گفتن دارد. اینکه دستگیره آهنی در آمریکا و اروپا و آفریقا شروع به باز شدن کرد یعنی این شاهد ایثار و شهادت است و خواسته من در حوزه فرهنگی این است که قله ای که داریم را با چیزهای دیگر جایگزین نکنیم. خداوند در قرآن می فرماید: (عیسی نور آنها بین دست و ایمانشان است). این نور نور دولت و اهل بیت علیهم السلام و امام حسین علیه السلام است و با ایثار و شهادت به اوج خود می رسد. .

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گفت: هدف از راهپیمایی اربعین این است که عموم مردم در این جاده بایستند و بگویند به امر شما یا الحسین قله را انتخاب کرده ایم. مردم از سراسر جهان در این مراسم شرکت می کنند و عده ای در این راه جان خود را از دست می دهند و در محدوده این اتفاقات می بینیم که همه به هم کمک می کنند و همه جان و وقت خود را فدا می کنند که این درد مردم در این راه است. .

وی بیان کرد: این مسیر به معنای خاک خوردن و نثار وقت، جان، کار و حسین است و به همین دلیل همه مردم اعم از مبلغان، علما، طلاب و فرهیختگان نذر می کنند که امام حسین (علیه السلام) را دوست داشته باشند و باید از این فرهنگ پیروی کنند. . . تقویت – تقویت می کند و در فرهنگ ایثار و شهادت دعا، اهتمام به دیگران، ایثار مال و جان، احترام به دیگران، صداقت، توحید و قیامت وجود دارد. و هر سال این نوع حضور پیشرفته تر می شود. زیرساخت ها و خدمات تمیزتر و منظم تر شده اند و حضور مردم در این جاده حسینی اهمیت فرهنگی دارد. به نظر می رسد باید به خود یادآوری کنیم که این سفر را صرفاً زیارت ندانیم و خود را به زیارت نیم روز بسپاریم، زیرا اربعین برای اقامت در کربلا مناسب نیست. ما باید هر سال تعامل خود را با عراقی ها افزایش دهیم و اگر کالایی نیاز است باید از آنجا خریداری شود تا عراقی ها بتوانند این روزها از آن بهره مند شوند. امام (رضی الله عنه) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نزدیک هستند.

وی بیان کرد: به دلیل گرمای هوا میزبانان عراقی و ایرانی در ایام اربعین کارهای مهمی انجام می دهند. انشاءالله با کمک زائران اربعین، شأن اباعبدالله علیه السلام شامل حال ما خواهد شد. اربعین زمینه ساز حج پیش رو و برپایی جریانی فرهنگی بی نظیر در جهان است. سازمان وقف موظف است مطابق با نیات واقف اقدام کند. ما بیش از 370 رژه در سال های گذشته داشته ایم و امسال افزایش خواهد یافت. بسیاری از امامزاده ها موکب دارند و توانایی های فرهنگی دارند که در ایام اربعین برجسته می کنند. در سال های اخیر موکب های عراقی-ایرانی و ایرانی-عراقی افزایش چشمگیری داشته است.

در ادامه این نشست نمایندگانی از سازمان ها و نهادهای مختلف فعال در گفتگوی فرهنگی اربعین به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در این دیدار درباره حضور مردمی از کشورهای همسایه برای شرکت در مراسم اربعین صحبت شد. کشورهای اروپایی نیز برای راه اندازی تشکل هایی برای گسترش اربعین اعلام آمادگی کردند. این آماده سازی در کشورهای شرقی نیز یافت می شود.
باید در طول سال با عراق تبادلات فرهنگی صورت گیرد.

موضوع زائران بعید و استفاده از قابلیت های مجازی برای دانش آموزان در طول سال از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

ایجاد بستر فرهنگی برای بانوان، ارتباط با بانوان فرهیخته و برگزاری نشست های مختلف فرهنگی از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

اجرای برنامه توسط قاریان در ایام اربعین مانند سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است. پیش بینی می شود امسال بیش از 150 فعال قرآنی به عراق اعزام شوند.

در قسمت نمایش مقرر شد ارتباط موکب با قسمت فرهنگی بیشتر شود و از ظرفیت موکب در کار فرهنگی بهره برداری شود.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال