اخبار اخبار تکنولوژی

اقدامات نیمه‌کاره وزارت علوم از زبان زلفی‌گل؛ آمایش آموزش عالی و تسهیل تبدیل علم به فناروی

تبلیغات بنری


محمد علی ذو الفجولدانشجوی شیمی آلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، دبیر سابق انجمن شیمی، دانشمند برگزیده این رشته، در سال 1371 هجری شمسی در نهمین مجمع دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری داخل و خارج از کشور در دانشگاه فردوسی، با ارائه وی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود رتبه اول را در گروه علوم پایه کسب کرد و از سال 1363 به عنوان شیمیدان برجسته در رشته شیمی آلی انتخاب شد. . جایزه دکتر ارشیا آزاد به او داده شد

پس از آنکه شهید آیت الله رئیسی در جلسه رای اعتماد شورای اسلامی در دوم شهریور 1400 هجری قمری وی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری معرفی کرد، ذوالفجل در تشریح برنامه خود گفت: سیستم های فعلی در حوزه فناوری عبارتند از. اینطور نیست هفتمین توسعه خلاءهای قانونی اصلاح و اضافه کردن قوانین لازم و حمایت ویژه از فناوری است.

در مدت 33 ماهی که در اتاق وزیر در طبقه شانزدهم ساختمان وزارت علوم، خیابان خوردین، شهرک غربی، ذوالجول گذراند، تلاش زیادی برای توسعه و رفع موانع از بخشهای مختلف علم، تحقیق و فناوری کرد. .

این وزارتخانه در حالی کار خود را در دولت سیزدهم آغاز کرد که دانشگاه ها به دلیل اپیدمی کرونا به دو سال آموزش مجازی پایان دادند و علیرغم کاهش هزینه ها با محدودیت های بودجه ای زیادی مواجه بودند. از سوی دیگر، فعالیت‌های فرهنگی تقریباً به فراموشی سپرده شد و تحقیقات و پژوهش‌ها با توجه به همه‌گیری کرونا و همچنین کاهش بودجه‌ها، همچنان در جستجوی مشکلات و فرار از آن بود. گام اول بازگشایی همه دانشگاه ها به طور همزمان با وجود مشکلات فراوان بود. افزودن معاونت فناوری و نوآوری به ساختار سازمانی این وزارتخانه در گام بعدی، بازتعریف مبانی تشویقی برای اعضای هیات علمی، شناسایی انواع بورسیه ها برای جذب بهتر دانشجویان مستعد از جمله تبادل صنعتی و تبادل دانش، تدوین آیین نامه جامع پژوهشی برای اساتید است. و دستورالعمل نگارش کتب درسی و تخصیص 5 درصد از بودجه کل دانشگاه ها به عنوان بخشی از این اقدامات برای فعالیت های فرهنگی و 15 درصد برای پژوهش.

نیشان سرو همچنین برای افزایش بهره وری مرکز پایش و ارزشیابی تعریف شد که در زمینه بهره وری آموزش عالی، سامانه ارتقای بهره وری، راه اندازی سامانه های نان، جان و دانا که ارتباط تکنسین ها و دانش بنیان را تسهیل می کند. شرکت‌ها و پارک علم و فناوری هایکای با دستگاه‌های اجرایی و تشویق دانشجویان دانشگاه‌ها و افزایش نمایه‌سازی نشریات علمی در پایگاه‌های اطلاعاتی از جمله اقداماتی است که طی 33 ماه گذشته انجام شده است.

شوخی های نیمه کاره وزارت علوم در مورد زبان Dulfjöl;  با هدف آموزش عالی و تبدیل علم به فناوری

اقدامات نیمه تمام در آموزش عالی

محمد علی ذو الفجول وی حالا در آستانه آغاز به کار دولت چهاردهم در گفت و گوی اختصاصی با مجله توژال درباره اقداماتی که باید در حوزه آموزش عالی برای دولت چهاردهم انجام شود، گفت: آرزوی داشتن وزارتخانه را داشتیم. علم و ما فکر نمی کردیم که چنین اتفاقی بیفتد و عمر دولت سیزدهم کوتاه باشد. در واقع به دنبال دستیابی به طرح های تجاری در حوزه آموزش عالی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بودیم.

زلفی گل به کارهای ناتمام در حوزه آموزش عالی اشاره کرد و افزود: چندین اقدام ناتمام داریم که باید انجام شود که یکی از این اقدامات آموزش مهارت محور است. همین روش‌های نوین یادگیری منجر به انتقال اطلاعات و دانش به ذهن افراد به منظور ایجاد خلاقیت، تفکر پویا و ذهن فعال می‌شود و دیگری ارتقای علوم انسانی و نیازمحور ساختن پژوهش به عنوان یکی از راهبردهای آموزش است. وزارت علوم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به هدف از آموزش پژوهشی اشاره کرد و گفت: منظور از آموزش پژوهش محور این است که در بخش هایی از آموزش به دانش آموزان وظایف پژوهشی داده شود تا درک بهتری داشته باشند و معنای آموزش پژوهش محوری این است که از طریق پایان نامه کارشناسی ارشد و پایان نامه دکتری برای آموزش دانشجویان روش تحقیق، اقداماتی در این زمینه ها انجام شده و در برخی جاها باید همچنان موثر واقع شود.

ذوالفجول به حمایت ویژه از امور فرهنگی مشمول قانون برنامه هفتم اشاره کرد و افزود: اجرای تصمیمات مربوط به علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه از جمله اقدامات مورد انتظار در دولت چهاردهم است. پیگیری شود

پنجم هدف آن توسعه آموزش عالی و فناوری و تبدیل علم به فناوری است وی از جمله اقدامات ناپخته در دولت 13 اظهار امیدواری کرد که در دولت آینده تکمیل شود.

وزیر علوم یکی از موانع توسعه آموزش عالی را آموزش های مهارت محور عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیازمند رویکرد بین بخشی هستیم.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال