اخبار اخبار اقتصادی

چه عواملی موجب بهبود فضای کسب و کار در ۳ سال دولت شهید رئیسی شد؟

تبلیغات بنری


به گزارش «توژال» و بر اساس اعلام مقامات رسمی آماری، در طول 3 سال خدمت 13 ساله دولت، نرخ بیکاری تک رقمی و کمتر از 10 درصد بوده که نشان از تلاش دولت برای ایجاد فرصت های شغلی دارد. و محیط کسب و کار را بهبود بخشد. دستیابی به امنیت شغلی برای نیروی کار. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال‌های 1400 و 1401 به ترتیب 9.2 و 9 درصد و در سال 1402 8.1 درصد بوده است.

با همکاری و همفکری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه های اجرایی در اجرای برنامه ها و سیاست های مرتبط با اشتغال، هدف ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور محقق شد و دولت شهید رئیسی این امر را محقق ساخت. وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی

اما چه عواملی در بهبود فضای کسب و کار، کاهش نرخ بیکاری، ایجاد یک میلیون فرصت شغلی و رونق بازار کار موثر بود؟

با بررسی دلایل و نشانه های دستیابی به شاخص های بازار کار متوجه می شویم که مجموعه ای از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم مردم از جمله احیای نهادهای راکد، نظارت دقیق بر روند اشتغال، رشد تعداد گروه های اجتماعی، بیمه شدگان امنیتی. تسهیل در صدور پروانه کسب، پمپاژ منابع و تسهیلات اشتغال، افزایش موثر حداقل دستمزد، تایید نرخ رشد اقتصادی، توسعه مشاغل کوچک و خانگی و کاهش تعداد مشمولان بیمه بیکاری. برای دستیابی به شاخص های بازار کار.

در دولت شهید رئیسی در راستای نهضت احیای واحدهای راکد بیش از 7000 واحد راکد و نیمه فعال احیا شدند و کارخانه هایی که در دهه گذشته تعطیل شده بودند به تولید بازگشتند و کارگران آنها به تولید بازگشتند. خطوطدر دولت شهید رئیسی در راستای نهضت احیای واحدهای راکد بیش از 7000 واحد راکد و نیمه فعال احیا شدند و کارخانه هایی که در دهه گذشته تعطیل شده بودند به تولید بازگشتند و کارگران آنها به تولید بازگشتند. خطوط

تسهیل در صدور پروانه کسب از طریق درگاه ملی صدور مجوز از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم بود.

بر اساس بند 7 اصل 44 قانون اساسی، دولت موظف است شرایط کار را برای فعالان اقتصادی تسهیل کند، اما تا دولت سیزدهم با روی کار آمدن دولت سیزدهم گام اساسی برای اجرای این تکلیف قانونی برداشته نشد و در تاریخ 1396/07/13 فعال شد. زمینه را فراهم کرد و دولت روند صدور مجوزها را تسهیل کرد با فراهم کردن امکان اتصال تمامی دستگاه های اجرایی به درگاه ملی صدور مجوز، امضاهای طلایی صدور مجوز نیز حذف شده است.

از جمله اقدامات انجام شده می توان به افزایش اشتغال در بخش مشاغل خانگی و ایجاد مشاغل خانگی با تسهیل صدور مجوزهای مربوط به این حوزه و رشد 4 برابری تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد که نسبت به دو سال گذشته رشد 560 درصدی را نشان می دهد. دولت دوازدهم

اعلام شد سالانه یک میلیون فرصت شغلی برای استان ها و دستگاه های اجرایی، تقسیم کار کشوری، هماهنگی دستگاه ها، افزایش دقت و توسعه نظارت بر کار، تأیید نرخ رشد اقتصادی و افزایش مؤثر حداقل ها ایجاد می شود. دستمزد از دیگر اتفاقات مبارک دولت سیزدهم، به حرکت بازار کار و رونق اشتغال کمک کرد.

طبق آمار در سال گذشته بیش از 775 هزار شغل خالص ایجاد شده است. تعداد بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی نیز افزایش یافت و 909 هزار و 164 نفر بیمه شده اجباری به تعداد بیمه شدگان این سازمان اضافه شد.

ثبت هزار و 300 مورد اشتغال توسط نهادها، راستی آزمایی آمار هزار و 15 فرصت شغلی و تحقق وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی به میزان 100 درصد نیز از عوامل و دیگر شاخص های دستیابی به شاخص های بازار کار در دولت سیزدهم محسوب می شود. .

افزایش تبلیغات فرصت‌های شغلی برای 300 هزار نفر توسط شرکت‌ها و جذب نیروی کار را باید در کنار سایر رویدادها به دلیل توسعه سامانه ملی کاریابی دانست..

سامانه کاریابی با هدف نظارت بر عملکرد کاریابی، ایجاد شفافیت در بازار کار، عدم مراجعه حضوری، کاهش هزینه کاریابی و تسریع در انتقال نیروی کار توسط وزارت کار ایجاد شده است.

چه عواملی باعث بهبود فضای کسب و کار در سه سال دولت شهید رئیسی شد؟

بر اساس آخرین آمار، بیش از 181 هزار کارگر برای این سامانه اقدام کرده اند و 35 هزار کارفرما نیز درخواست پیشنهاد کار را در سامانه ثبت کرده اند. 177 هزار فرصت شغلی توسط کارفرمایان و جویندگان کار در سامانه ثبت شد، 150 هزار نفر وارد کار شدند و بیش از 41 هزار نفر از طریق سامانه کاریابی در بازار کار مشغول به کار شدند.

سال گذشته نرخ بیکاری در اکثر استان های کشور کاهش یافت به طوری که نرخ بیکاری در 19 استان 7 درصد و در 25 استان تک رقمی بود و تنها 6 استان با نرخ بیکاری دو رقمی مواجه بودند که رئیس جمهور فقید کشورمان دستور داد تا در جلسه 29 اردیبهشت ماه امسال مشکل اشتغال در استان‌هایی که از نرخ بالای بیکاری رنج می‌برند حل شود.

پرداخت بیش از 160 هزار میلیارد تومان به تاسیسات عملیاتی و تولیدی با بهره برداری از منابع مردمی نیز یکی از دلایل موثر دستیابی به شاخص های بازار کار بود.

شهید سرافراز حل معضل بیکاری در استانداری هایی که از بالاترین نرخ بیکاری رنج می برند را یکی از اولویت های دولت دانست و از معاون اول رئیس جمهور خواست تا کارگروهی برای دریافت و پیگیری طرح ها و برنامه های استانداری ها تشکیل دهد. کارگردانان در این زمینه. با پیگیری های ویژه به دست آمد.

یکی از دلایل تک رقمی شدن نرخ بیکاری در 25 استان کشور افزایش اختیارات اشتغال زایی استانداران بود.

یکی دیگر از عواملی که بر دستیابی به شاخص های بازار کار تأثیر داشت، کاهش تعدیل نیروی کار بود، در حالی که تعداد مشمولان بیمه بیکاری در سال 1401 هجری شمسی به 166553 نفر رسید، گزارش ها حاکی از آن است که این تعداد در سال 1402 به 148000 نفر رسید و به 456 نفر کاهش یافت. 100% 10 درصد

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی روزهای اخیر با تایید کاهش تعداد مشمولان بیمه بیکاری اعلام کرد که تعداد مشمولان بیمه بیکاری از 240 هزار نفر در ابتدای کار کاهش یافته است. قرن سیزدهم دولت تا پایان مارس 1402 هجری قمری به 158000 نفر رسید.

پرداخت بیش از 160 هزار میلیارد تومان به تاسیسات عملیاتی و تولیدی با بهره برداری از منابع مردمی نیز یکی از دلایل موثر دستیابی به شاخص های بازار کار بود.

از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال 1402 هجری شمسی بیش از 160 هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه اشتغال تصویب شد و در قالب سالانه به جامعه کار، تولید و بازار کار پمپاژ شد. تبصره های بودجه یا منابع پرداخت شده به مؤسسات حمایتی.

به گزارش سایت توژال، کارشناسان بر این باورند که دولت سیزدهم عرضه و تقاضا در بازار کار و مجموعه اقدامات انجام شده در این دولت مردمی را از احیای موسسات راکد و تعطیل و تسهیل در صدور پروانه کسب به سمت توسعه تغییر داد. و گسترش دامنه کار. انجام کارهای خانه، کاهش نرخ بیکاری و افزایش بیمه شدگان تامین اجتماعی جدید گواه تلاش دولت شهید رئیسی برای بهبود فضای کسب و کار، ایجاد فرصت های شغلی پایدار، حفظ امنیت شغلی برای نیروی کار و افزایش تولید. و بازار کار.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال