اخبار اخبار اقتصادی

فردی که مسکن مهر را یتیم کرد الان مدعی شده است

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، هادی عباسی در نشست خبری در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار داشت: موضوعات مطرح شده از سوی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره شب گذشته در خصوص ساخت و ساز مسکن ناقص و فاقد اعتبار بود. اطلاعات و تجربه جزئی بود.

وی افزود: طرح نهضت ملی مسکن در دو حوزه شهری و روستایی در حال اجراست. به نظر می رسد آنچه یکی از کاندیداها ارائه کرده تنها قسمت شهری بوده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وقتی زمین را اختصاص می دهیم اولین قدم آماده سازی است. متقاضیان شناسایی می شوند و مردم پول واریز می کنند. آماده سازی فرآیندی زمان بر و پرهزینه است. کاربری ها، خدمات روبنایی، خیابان ها و بسیاری از اجزای دیگر باید مشخص باشد وگرنه مجوز صادر نمی شود. ملاک در نظر گرفتن پروانه ساخت مسکن یعنی نگاه جزئی و ناقص داریم.

عباسی با بیان اینکه قبل از صدور پروانه باید حدود 40 پله طی شود، گفت: همه این کارها باید تکمیل و برای صدور پروانه ساختمانی به شهرداری پرداخت شود. تلفیق مسائل فنی با مسائل سیاسی اشتباه است. اکنون در آستانه یک جهش در تولید مسکن هستیم. بر اساس برنامه هفتم، بیش از 300 هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن باید الحاق شود که اگر از تراکم استفاده نکنیم، ظرفیت ساخت شش میلیون واحد مسکونی را دارد.

ما آماده گفتگو با دکتر هستیم

مسکن مردم نباید تحت تاثیر بحث های سیاسی قرار گیرد. هرکس سر کار بیاید باید مشکل مسکن مردم را حل کند. برخی از دولت ها در سال های اخیر عقب نشینی کرده اند. فارغ از اینکه در دولت بعدی چه کسی رئیس جمهور، وزیر یا معاون وزیر خواهد بود، خبرنگاران باید تقاضای مسکن کنند. پروژه 2.6 میلیون واحدی که اکنون تصویب شده است حداکثر تا دو سال دیگر باید تکمیل شودوی تاکید کرد: آمادگی خود را برای تشریح آخرین تحولات ساخت مسکن به آقای جعفر اعلام کرده ایم. از هم اکنون آمادگی داریم در صورت علاقه هر دو کاندیدا در این زمینه توضیحات لازم را ارائه کنیم. مسکن مشکل واقعی مردم است و نمی توان آن را نادیده گرفت. وقتی مردم با مشکل مسکن مواجه هستند و قانون بر تامین نیاز مردم اصرار دارد، نمی توانیم از آن چشم پوشی کنیم.

عباسی با اشاره به اینکه ساخت و ساز مسکن فرصت بسیار خوبی برای ایجاد فرصت های شغلی، رشد اقتصادی، کاهش تورم و صادرات خدمات فنی و مهندسی است، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت های چینی در حال ساخت مسکن در روسیه هستند. گزارش شده است که شرکت های ایرانی نیز آماده ساخت مسکن در روسیه هستند. البته در کشور ما مشکل اصلی تامین مالی سیستم بانکی اقتصاد کشور است. امیدواریم هرکسی که رئیس جمهور می شود اصل تناسب اختیار و مسئولیت را در نظام بانکی اعمال کند.

بیش از 600 هزار خانه تحویل داده شد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: از 2 میلیون و 600 هزار واحد نهضت ملی مسکن، بیش از 600 هزار واحد تحویل شد که 130 هزار واحد مسکن مهریه است. میانگین پیشرفت در طرح ملی تحرک مسکن 30 درصد است، اما این پروژه دائماً در چارچوب پروژه است. به عنوان مثال، افزایش ناگهانی 100000 واحدی که میانگین کلی پیشرفت را کاهش می دهد. بنابراین، میانگین ممکن است همیشه در 30٪ باقی بماند.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی مسکن توسط دولت قبل، خاطرنشان کرد: برنامه اقدام ملی با کمتر از 5 درصد پیشرفت مادی به ما تحویل داده شد. 130 هزار واحد مسکونی در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. می گویند هر که کار را انجام دهد تمام کننده است. وقتی کسب و کارهای رها شده را می بینیم، سختی شرایط را درک می کنیم. این نیاز به تلاش و انرژی دارد. کار دولت ها و کار نظام است. آنچه برای این دولت قابل توجه است مسئولیت آن در حوزه مسکن است.

عباسی درباره اقدامات 13 گانه دولت در حوزه مسکن گفت: طرح نهضت ملی مسکن، قانون تنظیم اجاره بها، مالیات خانه خالی و الزام ثبت املاک در این دولت اجرا و مجدانه کار شده است. خیلی خطرناک است که بگوییم مسکن به ما ربطی ندارد و در نهایت به مستاجران آسیب می زند. موضوع مسکن باید با جدیت دنبال شود. ما می خواهیم یک داشبورد اداری ارائه کنیم که هر پروژه را به عموم نمایش دهد.

به مسکن مهرها به چشم سیاسی نگاه نکنید

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مسکن مردم نباید در بحث های سیاسی متاثر شود. هرکس سر کار بیاید باید مشکل مسکن مردم را حل کند. برخی از دولت ها در سال های اخیر عقب نشینی کرده اند. هر کس رئیس جمهور شود باید اصول 3 و 31 قانون اساسی را مطالعه کند. مسکن در کنار بهداشت، آموزش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده. فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور، وزیر یا معاون وزیر می شود، خبرنگاران باید تقاضای مسکن کنند. پروژه 2.6 میلیون واحدی که اکنون تصویب شده است حداکثر تا دو سال دیگر باید تکمیل شود.

وی در خصوص وضعیت اخیر مسکن مهر گفت: آقای آخوندی اخیرا آماری را فقط مربوط به انبوه سازی و اجاره 99 ساله منتشر کرده است. اطلاعات نباید بخش به بخش به این شکل ارائه شود. فردی که مهسکن مهر را یتیم کرد، اکنون ادعای خود را کرده است. ما تمام تلاش خود را برای تکمیل این طرح انجام می دهیم. 130 هزار واحد تکمیل شده و 120 هزار واحد باقی مانده است که امیدواریم درصد زیادی از آنها به اتمام برسد. حدود 20 درصد آنها درگیر پرونده های حقوقی هستند که پیگیری نیز می شود.

عباسی یکی از مشکلات ساخت و ساز مسکن را کمبود منابع سیستم بانکی دانست و گفت: در سیستم بانکی گلوگاه هایی داریم که باید برطرف شود. بانک ها تنها شرکت هایی هستند که صلاحیت ایجاد پول ملی را دارند. بحث ما این است که بانک ها باید با توجه به اختیارات خود مسئولیت داشته باشند. در حال حاضر شاهد عدم تطابق اختیار و مسئولیت در بانک های خصوصی بوده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هرکسی رئیس جمهور می شود وظیفه او این باشد که بانک ها را ملزم به پرداخت تسهیلات کند. اگر بانک ها نمی خواهند به مسکن وام بدهند، بانک مرکزی باید خط اعتباری به بخش مسکن اعطا کند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال