اخبار اخبار اقتصادی

سرعت ماشین چاپ پول در دولت سیزدهم کم شد

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، زمانی که دولت سیزدهم در شهریور 1400 کار خود را آغاز کرد، نرخ رشد نقدینگی 40.5 درصد بود. اندکی پس از آن، در نتیجه سیاست های قبلی، رشد نقدینگی به 42.8 درصد و نرخ رشد پایه پولی به 39.5 درصد رسید. در حال حاضر طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی این شاخص ها به ترتیب 28.1 درصد و 25.6 درصد است. البته این متغیر تا پایان سال گذشته 24.3 درصد بود، اما از آنجایی که دولت قصد داشت بازارها را با نقدینگی مسدود نکند، اجازه افزایش نقدینگی را داد، بنابراین در اردیبهشت ماه شاهد افزایش جزئی در رشد نسبت نقدینگی به بیش از 25 درصد.

کشور به ثبات قبل از تحریم ها باز می گردد

با این حال متغیرهای کلان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم قبل از تحریم ها به شرایط باثباتی رسیدند. با مطالعه روند نزولی نرخ رشد نقدینگی مشخص می شود که نرخ رشد نقدینگی که در سال 1400 به اوج خود یعنی 42.8 درصد رسید، با اقدامات انضباط مالی اجرا شده در دولت سیزدهم در فاز اول، به 39 درصد رسید و سپس 31.1 درصد و در نهایت در پایان سال گذشته به 24.3 درصد رسید. در حال حاضر طبق آمار اردیبهشت 1403 هجری شمسی رشد نقدینگی به 6/25 درصد رسیده است.

سرعت دستگاه چاپ پول کاهش یافت

اگرچه برخی از کارشناسان اقتصادی می گویند که کاهش نقدینگی به بهای نابسامانی های مالی به وجود آمده است، اما دولت سیزدهم این ریسک را در جهت جراحی اقتصادی انجام داد تا به نوعی موتور تورم را متوقف کند. در نتیجه این اقدام، تورم شروع به کاهش کرد. پس از یک دوره 14 ماهه که در نتیجه اصلاح نظام یارانه ای تورم بیش از 40 درصد بود، نرخ تورم سالانه به 36 درصد، تورم ماهانه به 2.8 درصد و تورم پولی به 31.9 درصد کاهش یافت. یکی از دلایل آن روند نزولی نرخ رشد نقدینگی است.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که وقتی میانگین نرخ رشد نقدینگی 30 درصد باشد طبیعی است که حجم نقدینگی پس از دو تا سه سال دو برابر شود. به خصوص که دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی را از بیش از 40 درصد به 25 درصد کاهش داد.

در مرداد 1400 با آغاز به کار دولت سیزدهم، رقم نقدینگی به 3 میلیون و 700 هزار میلیارد تومان رسید و تا پایان اسفند سال گذشته به هفت هزار و 781 میلیارد تومان رسید که رشد 110 درصدی را نشان می دهد. همین امر باعث شده است که برخی از منتقدان دولت سیزدهم را رکورددار چاپ پول بدانند. اما وزیر اقتصاد این منطق را رد می کند.

کدام دولت سابقه چاپ پول دارد؟

سید احسان خاندوزی در این باره می گوید: اگر بخواهیم متغیرهای پولی و اسمی را با منطق این دوستان مقایسه کنیم، باید بگوییم که میزان افزایش 193 هزار میلیارد تومانی پایه پولی و 1593 هزار میلیارد تومانی نقدینگی طی دوره و در مدت مسئولیت این دوستان (از سال 1376 تا 1388) معادل … بیش از 1100 برابر دولت سوم و چهارم; 140 برابر دولت پنجم و ششم; 20 برابر کل دولت های هفتم و هشتم و سه برابر کل دولت های نهم و دهم بود.

به گفته خاندوزی، اگر بخواهیم به مدل هوشترا اشاره کنیم، باید بگویم بر اساس این منطق، از ابتدای دولت مدرن در ایران تا ابتدای دولت یازدهم، حجم نقدینگی معادل 470 هزار میلیارد تومان بوده است. . اما در پایان دولت دوازدهم بیش از 8 برابر شد و به 4000 میلیارد تومان رسید. البته این روش مقایسه قطعا اشتباه است و آقایان باید توجه کنند.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که وقتی میانگین نرخ رشد نقدینگی 30 درصد باشد طبیعی است که حجم نقدینگی پس از دو تا سه سال دو برابر شود. به خصوص که دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی را از بیش از 40 درصد به 25 درصد کاهش داد.

من باید بگویم؛ بانک مرکزی نیز در پاسخ به ادعای مطرح شده در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در خصوص نقدینگی در مرحله دوم مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که شب گذشته برگزار شد، توضیحاتی ارائه کرد که اعداد و ارقام آن در بالا ذکر شد، اما تفسیر این پاسخ به شرح زیر است:

متأسفانه در برنامه مناظره کاندیداهای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شب گذشته یکی از کاندیداهای محترم تصویری نادرست از عملکرد دولت سیزدهم در زمینه کنترل متغیرهای پولی با نمایش تغییرات در تراز متغیر نقدینگی ارائه کرد. کارشناسان حوزه اقتصادی به خوبی به این موضوع واقف هستند و متوجه هستند که اندازه نقدینگی یک متغیر ذخیره‌سازی است و سطح آن همواره در حال افزایش است، اما عنصر مهم در تحلیل کل متغیرهای پولی (مثلاً نقدینگی) توجه به تغییرات در آن است. رشد آنها در یک دوره زمانی

در هر صورت جدا از روش نادرست و گمراه کننده این کاندیدای محترم در ارائه متغیرهای پولی، مراجعه به ارقام رشد نقدینگی طی سالهای 1398 تا 1400 و مقایسه آنها با ارقام رشد نقدینگی طی سالهای 1401 و 1402 می تواند مناسب باشد. . ملاک قضاوت درباره مدیریت کل پولی در دولت سیزدهم.

بدون شک روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت اعداد بی سابقه برای این متغیر در پایان سال 1398 و نیمه اول سال 1393 بسیار نگران کننده بوده و تداوم آن ممکن است ضمن ایجاد مشکلات و مخاطرات مختلف، اقتصاد کشور را با مشکلات و مخاطرات متعددی مواجه کند. وضعیت عدم اطمینان در تصمیم گیری ها اقدامات خرد اتخاذ شده توسط فعالان اقتصادی اثرات مخربی بر متغیرهای کلان دارد.

آمارها حاکی از آن است که رشد نقدینگی که در ابتدای دولت سیزدهم (پایان شهریور 1400 هجری قمری) به 40.5 درصد رسید، در طول فعالیت دولت سیزدهم روند نزولی قابل توجهی را شاهد بود. بدین ترتیب این متغیر در پایان سال 1401 هجری قمری به 1/31 درصد و در پایان سال 1402 هجری قمری به 3/24 درصد رسید.

این نشان می دهد که در دوره دولت سیزدهم رشد نقدینگی 16.2 واحد درصد کاهش یافته که نشان دهنده بالاترین میزان کنترل بر رشد نقدینگی در دولت های مختلف است.

این در حالی است که در دوره دولت دوازدهم رشد نقدینگی با 16.7 واحد درصد افزایش از 23.8 درصد در شهریور 1395 به 40.5 درصد در شهریور 1395 رسید.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال