اخبار اخبار اقتصادی

ناترازی بانک‌ها چگونه حل باید شود؟

تبلیغات بنری


به گزارش اقتصاددانان ایرانی، سعید جلیلی، کاندیدای دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یکی از عوامل نارضایتی را فقدان انضباط مالی می داند و بر ضرورت شفافیت مالی در بستر نظام های تقویت کننده حاکمیت تاکید می کند. . ریال، اعتقاد بر این است که بر اساس حاکمیت ریال و شفافیت ملی می‌تواند اختلاف بین بانک‌ها را کاهش دهد. وی همچنین معتقد است که باید سطح خلق پول بانک ها مشخص شود و مشخص شود که خلق پول بانک ها به کدام سمت می رود.

برخی از کارشناسان اقتصادی و اساتید اقتصاد معتقدند که باید به طور خاص و با برنامه ریزی مستند در خصوص موضوع نابسامانی بانک ها عمل کرد و بدون راه حل ها و روش های اصلی و نحوه رفع آنها، نظرات کلی را بیان کرد. عدم تعادل مولد نیست.

کامران نادری – کارشناس اقتصادی – در گفت و گو با مجله توژال ضمن اشاره به مشکل عدم تعادل بانکی و با عنایت به ارائه نظرات کلی در خصوص رفع عدم تعادل در شبکه بانکی کشور می گوید: موضوع جدیدی در این زمینه وجود ندارد. این نظر و یک قضاوت کلی در مورد کلیه بانک های گشایش کننده قابل انجام نیست. مشکل این است که اگر دارایی ها و بدهی های برخی بانک ها برابر نباشد چگونه می توان این بانک را متعادل کرد؟

اطلاعات مورد نیاز برای بانکداری شبکه ای موجود است

وی با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات مورد نیاز در شبکه بانکی کشور موجود است، گفت: اگر سرمایه بانک کافی نباشد و نتواند نیازهای شبکه بانکی را پوشش دهد، با ایجاد شفافیت مشکل حل نخواهد شد. علاوه بر این، در شرایط فعلی اطلاعات کافی در مورد بانک ها و شبکه بانکی کشور وجود ندارد و می دانیم که کفایت سرمایه بسیاری از بانک ها از حد مجاز فراتر رفته است و بر اساس اصول بانکداری و قانون تجارت، باید گفت که بسیاری از بانک ها ورشکسته هستند.

باید گفت چگونه اختلاف حل می شود

این استاد دانشگاه افزود: مشکل اینجاست که آقای جلیلی باید بگوید چگونه می خواهد بانک ورشکسته را اصلاح کند و چه برنامه مشخصی برای آن دارد. یا بانک منحل می‌شود و فعالیت آن متوقف می‌شود یا دولت کسری بانک‌ها را جبران می‌کند و اگر دولت بخواهد مورد دوم را با خلق پول جبران کند، نتیجه تورمی خواهد بود که همه افراد جامعه دچار آن خواهند شد. از جانب. از طرفی اگر بخواهد از طریق درآمدهای دیگر شکست و کسری بانک ها را جبران کند، باید گفت درآمدی که این کسری و کمبود را جبران می کند از کجا تامین شود.

این با تعمیم ناهماهنگی بین بانک ها برابری نمی کند

وی گفت: در این شرایط دولت چگونه قرار است نارضایتی بانک ها را نجات دهد؟ چون نیاز به منابع دارد. اگر با شبکه بانکی با عدم تعادل برخورد شود، دولت های گذشته نیز همین گونه عمل کرده اند و شرایط به نقطه فعلی رسیده است و با این کلی گویی ها، عدم تعادل در شبکه بانکی حل نمی شود. در تمام موارد باید سرمایه به شبکه بانکی پمپاژ شود یا بین دارایی های بانک و بدهی های آن تعادل برقرار شود.

این کارشناس اقتصادی به مدیریت شبکه بانکی و عدم پاسخگویی مدیران بانکی به نارضایتی بانک ها اشاره کرد و گفت: مشکل در این مرحله بحث مدیریت و مدیران بانک هاست. باید گفت که با بانک‌هایی که به روش کنونی اداره می‌شوند چه می‌شود. اکثر مدیران بانکی توسط گروه مافیای اقتصادی ایران شناسایی شده اند آنها می دانند که هیچ کس با آنها کاری ندارد. آنها از منابع برای منافع خود استفاده می کنند.

حاکمیت پول ملی در همه کشورها برقرار است

ندری گفت: با توجه به موضوع برقراری حاکمیت ریال در اقتصاد کشور به منظور رفع عدم تعادل در بانک ها، این موضوع نیز یک موضوع مرموز است و متاسفانه نمی دانیم منظور از حاکمیت بانک ها چیست. ریال برای رفع عدم تعادل بانکی در کشور. . در داخل کشور، رئال حاکم است.

مسئله اصلی حفظ ارزش پول ملی است

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همه کشورهای دنیا حاکمیت بر پول ملی وجود دارد و در کشور ما نیز پول ملی حاکم است و موضوع برقراری حاکمیت ریال به طور کلی یک بیانیه نامشخص در نظر من. مسئله اصلی حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم است در حال حاضر تورم در کشور ما مزمن و ساختاری شده است و یکی از عواملی که اجازه نمی دهد موضوع تورم حل شود، مشکل نابسامانی بانکی و بانکی است. مشکل وجود بانکی که از مشکل عدم تعادل نقدینگی و حجم وجوه خارج از کشور رنج می برد و سرمایه آن بیشتر از منابع اصلی آن است، با بحث عمومی قابل حل نیست.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال