اخبار اخبار اقتصادی

صادرات ۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته

تبلیغات بنری


وی در گفت و گو با عبدالله بهرامی، اقتصاددان ایرانی، با اشاره به پتانسیل و ظرفیت بالای صنعت فرش دستباف کشور، گفت: در حال حاضر بیش از 10 هزار متخصص برجسته در زمینه فرش دستباف در زمینه های مختلف قالی بافی وجود دارد. ، طراحی، مرمت، تعمیر و تولید در داخل کشور باید از این توانایی ها و توان های علمی و آماده استفاده بهینه شود.

آبهره مندی از حضور کارگران آماده در صنعت فرش و پیوند آنها با بازار کار

وی افزود: این نیروهای خلاق و آماده را می توان در قالب تعاونی با بازار کار پیوند داد و قالی را از حالت سنتی خارج کرد اما به شرط حمایت از آن.

بهرامی ادامه داد: متأسفانه با ممنوعیت داخلی مواجه هستیم و از طراحان بزرگ فرش در داخل حمایت نمی شود و در بحث صادرات با اینکه سال ها پرچمدار فرش بین المللی بوده ایم مشکل داریم.

صادرات فرش دستباف 50 میلیون دلار در سال گذشته

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف، حجم صادرات فرش ایران در سال گذشته حدود 50 میلیون دلار بوده است.

مدیرکل فدراسیون تعاونی های فرش دستباف ضمن اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه فرش دستباف گفت: علیرغم امیدواری قالیبافان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان به برگزاری این نمایشگاه، امسال در حرکت عجیب، زمانی می رسد که نمایشگاه و مدت آن تغییر کرده است.

تغییر زمان و کوتاه کردن روزهای نمایشگاه فرش

وی در توضیح بیشتر گفت: موضوع برگزاری نمایشگاه و حضور هیئت های خارجی برای ما بسیار مهم است زیرا در معرفی، عرضه، فروش و بازاریابی فرش دستباف موثر است. 29 سال از برگزاری نمایشگاه فرش دستباف به عنوان بزرگترین نمایشگاه جهان از نظر وسعت و تعداد می گذرد، اما امسال مدت زمان برگزاری این نمایشگاه از یک هفته به سه روز کاهش یافت و به هشت ماه تغییر یافت.

صادرکنندگان فرش هیچ انگیزه ای ندارند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف درباره تخصیص مشوق به صادرکنندگان فرش نیز گفت: صادرکنندگان فرش مشوقی ندارند و تصمیم، تعهد ارزی به مالباختگان فرش بوده است. در دو دولت قبل به ازای هر فرش صادراتی 5 درصد پاداش صادراتی تعلق می گرفت اما امروز نه تنها این پاداش صادراتی وجود ندارد بلکه گفته شده ارز حاصل از صادرات باید به حساب بانک مرکزی برگردد.

30 درصد تفاوت بین ارز اسمی و آزاد

وی افزود: تعهد ارزی کمتر از 30 درصد بالاتر از قیمت نیست و اختلاف قیمت ارز نمائی با ارز آزاد بیش از 30 درصد است و بنابراین کالایی که حتی یک دلار هم برای آن وجود ندارد توجیهی ندارد. پرداخت شد. خرج یا سرمایه گذاری می شود و ارز نیمایی در واردات مواد اولیه به آن ارز نیمایی تخصیص می یابد و معلوم نمی شود که پول صادرات آنها به ارز نیمایی برگردانده شود.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال