اخبار اخبار اقتصادی

پایتخت قسمت هزار و چهارصد و سوم 1403

تبلیغات بنری


پایتخت قسمت 1403

به گزارش مجله توژال؛ میانگین نسبت قیمت و دستمزد مسکن در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. با نگاهی به آمارهای رسمی، مشخص می‌شود که در فروردین 1395 میانگین قیمت مسکن نسبت به پایه حقوق، 4.6 برابر در ماه برآورد شده است و فروردین امسال این نسبت به 11.3 برابر رسیده است.

قیمت های نجومی مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ ایران، تامین حداقل نیازهای بیشتر مردم را با مشکل مواجه کرده است. این افراد ادعا می کنند که نمی توانند با درآمد یک نفر از شغل خود امرار معاش کنند.

امسال مردم باید زمان بیشتری را نسبت به سال 1395 برای خرید خانه صرف کنند. تورم مسکن در سال های اخیر با سرعت بالایی همراه بوده است. قیمت این کالای اساسی از دهه 80 تاکنون بیش از دو هزار درصد افزایش یافته است، البته افزایش دستمزد هنوز محقق نشده است.

استاندارد جهانی مقرر می دارد که خانواده ها برای تامین رفاه خود باید یک سوم درآمد خود را به هزینه های مسکن اختصاص دهند، اما در حال حاضر ایرانیان به ویژه در شهرهای بزرگ مجبور هستند در برخی موارد تمام دستمزد خود را برای تامین سقف هزینه های خود هزینه کنند. مسکن تا سرانجام زندگی کنند تا زندگی خود را به دست آورند، مشغول شدن به شغل دوم یا سوم.

پایتخت قسمت 1403

آمار رسمی وی همچنین خاطرنشان می کند: شکاف بین حداقل دستمزد و متوسط ​​قیمت مسکن روز به روز در حال افزایش است به گونه ای که عملا خرید مسکن بر اساس درآمد ماهانه برای اکثر خانواده ها غیرممکن است.

آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که میانگین قیمت مسکن در تهران طی فروردین ماه سال ۱۳۹۵ به مترمربع چهار میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید و در همین سال پایه حقوق ماهیانه ۹۳۰ هزار تومان اعلام شد. به عبارت دیگر نسبت حقوق پایه به متوسط ​​قیمت هر متر مسکن 4.6 برابر بوده است.

این نسبت در فروردین 1396 شاهد افزایش نسبی بود و به 4.9 درصد رسید و پس از آن نیز رو به افزایش بود تا اینکه میانگین نسبت قیمت مسکن به حقوق پایه در فروردین 1400 به 11.4 رسید.

میانگین قیمت مسکن در فروردین 1401 هجری قمری 16.8 درصد افزایش یافت. در همین حال، پایه حقوق و دستمزد 63.6 درصد افزایش یافت. در این مرحله مبلغ پایه از دو میلیون و 554 هزار تومان به چهار میلیون و 179 هزار تومان افزایش یافت. بر اساس این اتفاق، درصد دو شاخص مذکور نیز نسبت به سال 1400 کاهش یافته و این بار 8.2 برابر ثبت شده است.

طبیعتا این روند معکوس چندان ثابت نبود و با جهش قیمت مسکن در سال 1402، میانگین قیمت یک متر خانه در تهران دوباره افزایش یافت و این بار 12.5 برابر شد. عنوان کوتاه

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال