اخبار اخبار فرهنگی

۱۰ کتاب‌ خواندنی از واقعه غدیرخم

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار کتاب توژال، واقعه غدیر تنها یک حادثه تاریخی خاص نیست که در زمان خود رخ داده است، بلکه سرنوشت همه انسان ها در طول تاریخ را رقم می زند. بنابراین نوشتن و صحبت در مورد غدیر خم در هیچ زمان و مکانی بی مناسبت نیست. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد عمومیت و جاودانگی و ماندگاری غدیر می فرماید: پس همه می گویند… [ای رسول خدا! این مطالب خطبه غدیر را] چقدر فرزندان و نزدیکان خود را از دور و نزدیک آگاه می کنیم و به خدا شهادت می دهیم. خدا به عنوان گواه کافی است و شما نیز شاهد این اعتراف ما باشید.

ایشان در بخشی دیگر از خطبه غدیر فرمودند: جماعتی که تا قیامت ادعای امامت و وارث بودن دارند و دستور نهایی ما این است که حجت را به همه حاضران و غایبان، همه مؤمنان، اولی الامر برسانیم. شهید شد، اولین کسی که به شهادت رسید و اولین کسی که تا قیامت متولد شد. مردم عزیز! من خلافت و امامت و ارث را در نسل خود تا روز قیامت به امانت می گذارم و آنچه را که به من موظف شده بود رساندم تا حجت باشد بر حاضران و غایبان و برای حاضران یا غایبان. چه زاده شده باشد و چه نباشد، پس حاضران غایبان را یاری کنند و پدران تا روز قیامت به فرزندان خود کمک کنند.»

از جملات فوق الذکر به خوبی استفاده شده است و همگان وظیفه نقل و نشر حدیث و غدیر را بر عهده دارند و تا قیامت این وظیفه سنگین بر دوش والیان خواهد بود. همان گونه که منکران غدیر و ولایت و امامت منکر حادثه و خطبه نمی دانند، شیطان را نیز دشمن سعادت همه بشریت می دانند.

در زیر 10 کتاب نوشته شده با موضوع واقعه غدیرخم را مرور می کنیم:

کتاب نهج البلاغه با گلبانگ آفرینچ (غدیر خطبه)

نهج البلاغه گزیده ای از نامه ها و خطبه ها و خطبه های امام علی (علیه السلام) است که سید رازی در اواخر قرن چهارم هجری گردآوری کرده است. این کتاب به دلیل مضمون و شیوایی که داشت «برادر قرآن» نامیده شد. برخی از نویسندگان عرب فصاحت نهج البلاغه را ستودند. این کتاب به سه بخش خطبه، نامه و امثال تقسیم شده است. امام در بسیاری از خطبه های خود مردم را به عمل به اوامر الهی و ترک حرام دعوت می کرد و در بخشی از نامه های خود به فرمانداران، آنان را به رعایت حقوق مردم سفارش می کرد.

بخشی از این کتاب تماماً به سخنان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در غدیر خم می پردازد.

کتاب نهج البلاغه دارد جعفر شهیدی در 680 صفحه در قات رحلی در سال 1388 به چاپ رسیده است.

10 کتاب خواندنی درباره واقعه غدیرخم

کتاب گلبانگ آورینچ

این کتاب سخنان رسول خدا صلی الله علیه و آله در غدیر خم را به طور کامل در بر می گیرد. متن خطبه با خط ثلث و ترجمه خطبه با خط زیبای نستعلیق مصور شده است. این کتاب حاوی آثاری از هنرمندان ایرانی و خارجی در رابطه با خطبه غدیر است. نمونه هایی از آثار خوشنویسی در کتاب برای اساتید از جمله: جواد ثابتی، رشید بیت (پاکستان) حاج ابراهیم حسینانی، سید محمدکاظم ناصری، آیت الله سید مرتضی نجمی، علی سبطی نجفی، مجتبی سبزه، احمدعلی نامور، مهین دخت سالک مهدوی. برای شما. این کتاب شامل تعدادی نقاشی خط مربوط به غدیر از دوران قاجار و عصر جدید است.

کتاب گلبانگ آورینچ با ترجمه علی اکبر صدیقی چاپ 1389 در 108 صفحه.

10 کتاب خواندنی درباره واقعه غدیرخم

کتاب هیولاهای اسب سواری

«هیولا سواری» شامل چهار فصل است که هر فصل داستان یکی از شخصیت ها را روایت می کند. فصل اول در مورد ماجرای خواب و سفر حارث بن نعمان الفیهری، بادیه نشین، به مدینه صحبت می کند. عبدالله بن عمرو مزین در فصل دوم به بیان شجاعت حضرت علی در هنگام مأموریت به سرزمین طیبه یمن می پردازد. در فصل سوم، عباس بن عبدالمطلب، عموی پیامبر، علاوه بر بیان مقام امیرالمؤمنین، به واقعه غدیر خم و خلافت علی (علیه السلام) اشاره کرده است. در فصل چهارم، عمار یاسر، صحابی معروف، حجت خود را با عبدالرحمن بن عوف بیان می کند که دلیل اصلی آن به اثبات صحت حضرت علی و واقعه غدیرخم ختم می شود. در پایان رمان، سرنوشت ناگوار حارث بن نعمان الفیهری که اکنون به مدینه رسیده و با رسول خدا (ص) گفتگو کرده است، آشکار می شود. نویسنده در پایان هر قسمت از این رمان سعی می کند با ایجاد یک سوال یا اقدام، روحیه کنجکاوی نوجوان را به داستان پیوند دهد و او را برای خواندن قسمت های زیر اشتیاق بیشتر کند.

نگارنده آگاه و مسلط به منابع دینی در کتاب وحشی بر پارسیان قصد دارد نمونه هایی از جمله مقام والای حضرت علی، شکستن بت آن حضرت، قربانی شدن حضرت علی در شب قدر. و حمایت او از پیامبر. هنگام رجم و قربانی شدن رسول خدا در حال زانو در نماز، تخریب مسجد ضرار و از همه مهمتر موضوع جانشینی ایشان و واقعه غدیرخم برای روشن شدن حقایق سلامتی امام علی علیه السلام. مخاطبان نوجوان علاقه مند به مسائل دینی.

او کتاب «شوالیه هیولا» را نوشت. ماجد محمد محمدی در 212 صفحه در سال 1401 هجری قمری به چاپ رسیده است.

10 کتاب خواندنی درباره واقعه غدیرخم

کتاب آسمان چهارم

داستان به زبان سوم شخص روایت می‌شود که گلادیاتوری کشتی می‌گیرد و برای دیدن حج مکه و غدیر خم می‌شود. او با حسن شاعر معروف عرب که قصیده غدیر را سروده و مورد رضایت رسول خدا قرار گرفت، آشنا می شود. در این داستان سعی شده است تا واقعه غدیر را مدون روایت کند و صحنه ای آشنا برای مخاطب ایجاد کند.

نگارش کتاب بهشت ​​چهارم فریبا کلهر در سال 1387 هجری شمسی چاپ سوم در 152 صفحه وارد شد.

10 کتاب خواندنی درباره واقعه غدیرخم

کتاب تاریخ غدیر العطشی

تصویری از یک واقعه زنده و حقیقتی که در قالبی تاریخی بیان شده است، مانند رعد و برق در زمان، چنان درخشید که در خاطره ها ماند و با وجود راویان و اسناد فراوان واقعه، هیچکس نمی تواند آن را انکار کند. بر هر مسلمانی در زندگی خود لازم است که حداقل با یاران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سفر کند و این مسیر تاریخی را با طلوع و اعتلای آن طی کند و اسرار نهفته در آن را از نزدیک بشناسد و با حقیقت همگام شود. پیروان پس پیامبر و آنها متحد شدند.

در کتاب «تاریخ چانی غدیر» سعی شده سیر وقایع به شکلی منظم و مستند و با زبانی ساده و رسا ارائه شود تا هر مخاطب منصفی بتواند به راحتی خود را در فضای معنوی جامعه قرار دهد. رایحه واقعی آن رویداد را از نزدیک استشمام کنید که زمان را برای همیشه معطر می کند.

کتاب تاریخ نوشته قادر رضا فرهادیان در سال 1400 هجری قمری، چاپ ششم در 56 صفحه رسید.

10 کتاب خواندنی درباره واقعه غدیرخم

کتاب «زیباترین جشن» و «زیباترین عید»

این کتاب روایتی از حضور کودکان در جشن های عید غدیر خم و فعالیت های آنان است که هر ساله با توجه به سن و سال خود، شناخت بیشتری نسبت به قبل پیدا می کنند.

انتشارات جمکران دو کتاب «زیباترین عید» و «زیباترین عید» را در یک جلد منتشر کرده است. با این ایده مخاطب هم روایت کودکان حاضر در واقعه غدیر را می خواند و هم از فعالیت های کودکان امروزی برای برپایی جشن های غدیر مطلع می شود. دو صفحه وسط کتاب تلفیقی از حضور مردم امروز و دیروز در واقعه غدیر است.

کتاب زیباترین عید روایت کودکان از واقعه غدیر است که در تمام مراحل حج و آمادگی برای واقعه غدیر حضور داشتند و وقایع زمان معرفی شاهزاده الموع را روایت کردند. منون (صلی الله علیه و آله و سلم) جانشین رسول خدا. مسلمانان به ویژه شیعیان همواره روز غدیر را یکی از اعیاد بزرگ می دانند و این روز در نزد آنان به عید غدیر معروف است.

او کتاب «زیباترین جشن» و «زیباترین عید» را نوشت. سید محمد مهاجرانی و شفاف سازی مژه های Tainia و وجیهی گلمزاری چاپ هشتم در 1400 با 48 صفحه وارد شد.

10 کتاب خواندنی درباره واقعه غدیرخم

کتاب غدیرخومی از منظر تاریخ

غدیر خم نام ناحیه ای بین مکه و مدینه است که محمد (ص) پیامبر اسلام در 18 ذی الحجه سال 10 هجری قمری (مصادف با 28 مارس 10 پس از میلاد) علی بن ابیطالب را «رب» اعلام کرد. مدینه مؤمنان. سالگرد این واقعه در میان شیعیان به «عید غدیر» معروف است. نویسنده در این کتاب واقعه غدیرخم را از منظر تاریخی اثبات کرده و تفاوت آرای شیعه و سنی در این مورد را بیان می کند.

کتابی از منظر تاریخ نوشته قدیرخومی علی رضا صادقی در 195 صفحه در سال 1399 قمری به چاپ رسیده است.

10 کتاب خواندنی درباره واقعه غدیرخم

کتاب غدیر الموود

قادر قول داد که سخنرانی کند سید مجتبی حسینی او یک محقق معاصر اسلامی است که در سال 1386 در دانشگاه الزهرا (س) معرفی شد. کتاب با دو ضمیمه منتشر شده است. ضمیمه اول: خطبه ای که رسول خدا صلی الله علیه و آله در عرفات ایراد کرد و مؤلف در مطالب خود آن را ذکر کرده است. پیوست دوم ترجمه ای از خطبه پیامبر در غدیرخم است که به خطبه غدیر معروف است با ترجمه. سید مهدی شجاعی در این کتاب ذکر شده است.

نویسنده در این کتاب با بررسی متون خطبه های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در پی یافتن رابطه ای میان واقعه غدیر و ظهور قائم امام علیه السلام است.

کتاب غدیر نوشته شده است سیدمجتبی حسینی برای پنجمین بار در سال 1402 در نسخه جیبی 127 صفحه تجدید چاپ شد.

10 کتاب خواندنی درباره واقعه غدیرخم

کتاب قادر، کودک، سرگرمی

این کتاب شامل آشنایی کودکان با واقعه غدیرخمی به صورت مفرح و رقابتی است. در کتاب قهرمان قادر، فرزندان ما یاد می گیرند که: روز هجدهم ذی الحجه، روز اعلام امامت و ولایت امت اسلامی است. به همین دلیل پیشوایان مذهبی از ما خواستند که این روز بزرگ را گرامی بداریم. امام صادق (علیه السلام) چهار روز را برای مسلمانان تعطیل می دانست که مهم ترین آن عید غدیر خم است. آن روزها عید فطر، عید قربان، هر جمعه و عید غدیر خم است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حضرت علی (علیه السلام) دستور داد که این روز را گرامی بدارند و بر اهمیت آن برای مردم تأکید کنند. امام علی (علیه السلام) روزی در خطبه جمعه در روز غدیر خم فرمود: «بعد از نماز به خانه های خود بروید». باعث خوشحالی خانواده شود. به برادران دینی خود نیکی کنید و نعمت های خدا را شکر کنید. با هم متحد باشید. با هم مهربان باشید و به هم هدیه بدهید. ثواب اعمال نیک شما در این روز چند برابر است و بر رزق و روزی شما می افزاید. و مال خود و مال خود را در راه نیازمندان خرج کن که خداوند جبران خواهد کرد.»

کتابی نوشته قادر، کودک، سرگرمی علی دانیایی برای هفتمین بار در سال 1402 در 32 صفحه تجدید چاپ شد.

10 کتاب خواندنی درباره واقعه غدیرخم

کتاب الغدیر فی مدائن

«غدیر در مدائن» اولین گام در رمان غدیر است. شخصیت محوری این داستان جوان ایرانی است که داستان غدیر را از زبان حذیفه – والی مدائن و از یاران حضرت امیر (علیه السلام) – می شنود. با فرا رسیدن خلافت امیر، حذیفه دو کتاب دریافت کرد که باید یکی از آنها را در مسجد برای مردم می خواند. حضرت علی علیه السلام در هنگام قرائت پیام حذیفه، امیرالمؤمنین (علیه السلام) نامیده می شود و این تعبیر آتشی بر زمین افکار قبلی مسلم می شود تا اینکه بخواهد بشناسد و به جمعی از شیعیان بپیوندد و به سوی او حرکت کند. سرنوشت عاشقان امیرالمومنین(ع)

اگرچه این داستان دارای ایرادات فنی و ساختاری است، اما به دلیل حجم کم می تواند کتاب خوب و جذابی برای معرفی بهتر قادر به دانش آموزان، دانش آموزان و سایر اقشار جامعه باشد. این کتاب را می توان در روز غدیر هدیه داد، هدیه ای که به علاقه مندان نگاهی اجمالی به ماجرای غدیر می دهد. می توانید این کتاب را در مدارس بخوانید و درباره غدیر بیشتر بدانید. بهتر بود دید و بازدیدهای روز عید با یک سلام و آرامش معمولی ختم نمی‌شد و از مجالسی که در آن جمع می‌شویم استفاده بهتری می‌کردیم و فرازهایی از خطبه غدیر را با هم می‌خوانیم.

کتاب الغدیر فی مدن در چاپ پانزدهم در سال 1401 در 80 صفحه به چاپ رسیده است.

10 کتاب خواندنی درباره واقعه غدیرخم

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال