اخبار اخبار فرهنگی

از حکایت «آن مرحوم» تا ماجرای «مدرک دکتری»

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، نمایشنامه 248 صفحه ای «دکتری» به قیمت 248 هزار تومان در انتشارات عنبنا راهی بازار کتاب شد.

در کتیبه پشت جلد کتاب آمده است: نویسنده صرب برانیسلاو نوشیچ (1864-1938) در طول زندگی خود به عنوان روزنامه نگار، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، شایستگی هایی کسب کرد. او به عنوان دیپلمات در شهرها و مناطق مختلف پادشاهی صربستان و بعدها پادشاهی یوگسلاوی کار کرد. اما او با آثار ادبی خود که از دوران دانشجویی تا تقریباً پایان عمر نوشت، از جمله شعر، نثر کوتاه، رمان و بالاتر از همه نمایشنامه، خاطره ای جاودانه برای خود ساخت. لحن طنز علامت تجاری او در سراسر جهان است. یکی از نمایشنامه ها با عنوان «دکتری» نوشته شد (اولین اجرا در بلگراد در سال 1936). یک اثر کلاسیک طنز ظریف در مورد دراماتورژی اروپایی – و نه تنها مربوط به قرن بیستم – یا همانطور که دایره المعارف ادبی مشهور روسیه در سال 1968 می گوید: “آثار او وارد قانون ادبیات جهان شد.”

در لحظه ای که زیوتا سیوییوویچ، صنعتگر بلگراد، آرزو می کند پسرش میلوراد، دکترای فلسفه، را با دختر وزیر حمل و نقل ازدواج کند، تلگرافی از استاد پسرش دریافت می کند که می خواهد به دیدار او برود.

در نهایت طنز، نوسیچ علاقه مند است به این سوال پاسخ دهد که چقدر مایلیم صداقت خود را جعل کنیم و آن را در ازای پول بفروشیم. وجدان (10000 دینار)، صداقت (6000 دینار)، شرف (3700 دینار)، سوگند در دادگاه (متاسفانه ما لیست قیمت را نشنیدیم).

همه چیز برای فروش است، صداقت، شرافت، وجدان، عشق، دوستی، آبرو، احترام، همه چیز، همه چیز! برخلاف سبک طنز آن زمان، این نمایش تقریباً هیچ قهرمان مثبتی نداشت.

از یک داستان

نمایشنامه «مرحوم» نیز در 228 صفحه و به قیمت 228 هزار تومان در تیراژ مذکور منتشر شد.

در پشت جلد کتاب به صورت مکتوب می خوانیم: برانیسلاو نوشیچ (1864-1938) در بلگراد صربستان به دنیا آمد. او از دانشگاه بلگراد فارغ التحصیل شد. نوشیچ در جنگ صربستان و بلغارستان در سال 1889 حضور داشت و کار خود را در وزارت امور خارجه آغاز کرد و سپس به وزارت آموزش و پرورش منتقل شد. پس از آن در بلگراد به عنوان روزنامه نگار و نویسنده و در تئاتر ملی به عنوان کارگردان تئاتر مشغول به کار شد. نوشیچ نه تنها یک نمایشنامه نویس، بلکه تحلیلگر جامعه صربستان و ذهنیت آن در یک دوره تاریخی خاص بود. یکی از بهترین نمایشنامه های او «مرحوم» (1937) است. «مرحوم» طنزی ماندگار و تند از طمع انسان است. ما را به یاد جامعه امروزی و روابط انسانی می اندازد. نمایشنامه ای با مضمونی هوشمندانه و دیالوگ های شوخ که حکایت از کمدی سیاه دارد و واقعاً متعلق به کلاسیک های جهان است.

«مرحوم» نمایشنامه ای سه پرده با پیش درآمد است (پیش درآمد سه سال قبل از شروع پرده اول می گذرد). بازی از ابتدا تا انتهای هر صحنه در یک مکان ثابت است. معرفی کاراکترهای جدید با ذکر «افزودن کاراکترها» در متن نشان داده شده است. هیچ وقفه یا تغییری در دکوراسیون در طول مسابقات وجود ندارد. شروع و پرده شامل چهار اتاق با چیدمان خوب (سه اتاق نشیمن مختلف و یک اتاق مطالعه) است.

از یک داستان

یکی دیگر از نمایشنامه های منتشر شده توسط انتشارات عنابنا «پرنده» اثر الکساندر اوبرنوویچ با ترجمه مهسا محجوب لاله در 32 صفحه و قیمت آن 44 هزار تومان است.

الکساندر اوبرنوویچ (1928-2005) در بلگراد به دنیا آمد و در دانشگاه بلگراد تحصیل کرد.

در دپارتمان رادیو و تلویزیون بلگراد، الکساندر و جورج لبوویچ نمایشنامه‌ای به نام «مردم بهشت» نوشتند که برنده جایزه اول تئاتر صربستان شد. این جشنواره هر ساله در نووی ساد برگزار می شود. نووی ساد شهری متمایز با سنت فرهنگی طولانی در صربستان است.

در سال 1960، نمایشنامه اوبرنوویچ دون خوان برمی گردد، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. نمایشنامه اوبرنوویچ “تغییرات” از چهار نمایشنامه کوتاه نوشته شده در سال 1956 تشکیل شده است. “پرنده” سومین قسمت این نمایشنامه است که در سال 1958 جایزه بهترین نمایشنامه رادیویی را از آن خود کرد. مطالعات شوروی و اروپای شرقی و هنرهای نمایشی در دانشگاه ایلینوی جنوبی در کاربوندیل، ایلینویز، در سال 1971. نمایشنامه های اوبرنوویچ به پانزده زبان ترجمه شده است.

دهه 1950 شاهد نسلی از نمایشنامه نویسان بود که به سبکی پوچ می نوشتند. در میان اولین ها، نمایشنامه نویس بلگراد، الکساندر اوبرنوویچ بود. نمایشنامه «پرنده» درباره پیرمرد و پیرزنی است که سعی می کنند پرنده ای زیبا با بال های طلایی را صید کنند.

از یک داستان

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال