اخبار اخبار فرهنگی

غدیر، قلب و روح اسلام است

تبلیغات بنری


حجت الاسلام عبدالکریم باکنیا – محقق، نویسنده و استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با یک اقتصاددان ایرانی در پیگیری موضوع غدیر با اشاره به اینکه غدیر مهمترین واقعه تاریخ اسلام است، و گفت: حدیث غدیر یکی از قانع کننده ترین دلایل بر اعتبار عقاید شیعه در طول تاریخ است. زیرا حدیث غدیر به عنوان آخرین پیام پیامبر (ص) و عهد جاودان امامت، حجتی قاطع برای همه مسلمانان جهان تا روز قیامت است. موسس غدیر به صراحت صحبت کرد و جایی برای انکار و تردید باقی نگذاشت. غدیر یک حادثه ساده یا یک خاطره عادی نیست، بلکه قلب و روح فرهنگ متعالی اسلام و مبنای حقانیت رهبری الهی و استقرار حکومت صالح است. در واقع غدیر همیشه نور درخشان اسلام را حفظ می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در روایات اهل بیت علیهم السلام برای روز غدیر خم نام های معنا و ارزشی آمده است، گفت: عید بزرگ نام دیگری برای روز غدیر خم است. امام فرمودند. حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: اى برترین عید; «عید غدیر بهترین اعیاد خداست» در روایات امام صادق (علیه السلام) عید اهل بیت (علیه السلام) نامیده شده است عید شیعیان و روز نبوت. شادی و شادی. در روایتی از حضرت علی (علیه السلام) این روز را روز کمال دین نامیده اند.

وصیت اهل بیت در مورد غدیر

این استاد حوزه به توصیه اهل بیت علیهم السلام و شیوخ در روز عید غدیر خم اشاره کرد و ادامه داد: امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود: این امت را از زبان خود شنیدم. جدم درباره على (علیه السلام) مى‏فرماید: «تو براى من مثل هارون هستى»، «تو مثل موسی هستى»، جز اینکه بعد از من پیامبرى نیست. این امت دیدند و شنیدند که پیامبر در روز غدیر دست ابوعلی را گرفت و فرمود: من بنده خدا نیستم. او کیست؟» سپس به آنان گفت: حاضران باید به غایبان خبر دهند.

وی افزود: امام حسین (علیه السلام) در خطبه های خود به بررسی شخصیت امام علی (علیه السلام) از دیدگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پرداخت و در بخشی از سخنان خود. از شأن وحی صحبت کرد. پیامبر (ص) در آیه گزارش خطاب به حضرت علی (علیه السلام) می فرماید که خداوند متعال در این آیه می فرماید: «یا علامه رسول الله انزلنا علیکم از جانب پروردگارت». ای پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده است، برسان! یعنی مأموریتت علی! ناچار اعلام کردم و خداوند به من فرمود: اگر امروز ولایت على را اعلام نکنى، مأموریتت تمام نمى شود و اگر در روز غدیر ولایتت را اعلام نکنم، کار قبلى من باطل مى شود. زیرا هر که بدون ولایت شما خدا را ملاقات کند، اعمال قبلی او باطل می شود. این وعده قطعی خداوند به من است.

خطبه غدیر؛ دقیق ترین سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

این نویسنده و پژوهشگر دینی خطبه غدیر را از دقیق ترین سخنان پیامبر(ص) عنوان کرد و گفت: در این خطبه به برخی از فضایل حضرت علی(ع) اشاره شد. اولین اعتبار امیرالمانین (علیه السلام) در این خطبه مشهور است. چنان که پیامبر (ص) فرمود: «ای مردم، علی را برتر بدانید، زیرا هیچ علمی نیست جز اینکه خداوند آن را در جان امیرالمومنین علی نوشته است.

مصداق امام روشنگر، ایثار در رکوع، درجه جدایی حق از باطل، اولین مؤمن به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و فداکاری در راه است. از دیگر فضائل رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است. حضرت عامر (علیه السلام). در خطبه غدیر آمده است که اطاعت از علی (علیه السلام) موجب رستگاری و سعادت واقعی پیروان اوست.

این استاد حوزوی در ادامه خطبه غدیر با اشاره به اینکه دین شما را برای شما کامل کردم، گفت: امامت جزء دین اسلام است و این دین بدون امامت کامل نمی شود، لذا امامت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به اذن خداوند صورت می گیرد وگرنه دین ناقص می ماند. با نصب علی و امامت رسول خدا صلی الله علیه و آله دین اسلام تکمیل شد. در متون دو فرقه، روایاتی در مورد لزوم وجود امام در همه زمان ها وارد شده است و پیامبر (ص) در این باره می فرماید: «هر که بمیرد بدون امام یا امامی بر او، به مرگ می میرد. مربوط به دوران جاهلیت است.» حال هر که معتقد است امامت جزء دین نیست و دین را بدون امامت کامل می داند، این روایت را چگونه توجیه می کند؟ آیا پیامبر صلی الله علیه و آله مرگ بدون امام و رهبر را مرگ جاهلیت و خروج از اسلام نمی دانست؟

با توجه به او، ذهن هم می بیند که حضور امام در هر زمانی لازم است. زیرا خداوند حکیم تا زمانی که بندگان خود را گمراه نکنند، به گمراهی نمی پردازد، درست است که احکام شرعی و شرعی در سیره رسول گرامی اسلام (ص) تکمیل شد، اما برای هدایت و هدایت اسلام. دولت. برای اجرای احکام دین در جامعه باید امام و پیشوا پس از پیامبر (ص) وجود داشته باشد; در غیر این صورت دین از بین می رود و اثری باقی نمی ماند.

حزب ده کیلومتر از غدیر عبرتی برای همه فرقه های اسلامی است

وی در پایان سخنان خود به برگزاری مراسم عید غدیر به طول 10 کیلومتر در تهران و استان ها اشاره کرد و گفت: این برنامه برکات زیادی در جامعه دارد. جشن غدیر به طول 10 کیلومتر طرح روز غدیر و بزرگ ترین نمایش عید و یادآوری آن برنامه باشکوهی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به فرمان الهی آن را بر عهده گرفته است. همچنین این حزب الگویی برای همه جوامع اسلامی محسوب می شود. اطعام موکب ها در منطقه مذکور در واقع از سنت های اطعام در روز غدیر است.امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «هر کس در روز غدیر، مؤمنی را اطعام کند، مانند کسی است که همه انبیا و مؤمنان را اطعام کرده است».

او ادامه داد: این جشن باعث شادی الغدیر، احیای سنت ها و سبک زندگی شیعی از قدیم الایام، و جذب نسل های جدید و دل های مشتاق عید ولایت می شود. کمک به رفع محرومیت از جامعه به نام غدیر، شاد کردن افراد با ایمان، احسان به مستمندان، سخاوت مؤمنان قوی و محبت به امیرالمومنین علی (ع) از جمله این موارد است. برکات تغذیه روز غدیر، و در روایات آمده است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال