اخبار اخبار فرهنگی

یک تفاهم نامه در راستای امنیت شغلی در سینما امضا شد

تبلیغات بنری


این نشست با حضور فریدون جیرانی، محمدرضا عرب، سامون سالور، دانش اکباشا، مهدی جعفری، اصغر نعیمی و وحید موسیان از اعضای هیئت مدیره کانون کارگردانان سینمای ایران و محمد فقانی، علی نیک بهبودت، امیر عابدی، حسن شجوعی، اعضای هیأت مدیره انجمن عکاسان سینمای ایران، به منظور بحث و بررسی در مورد چالش های این انجمن اجرای ایمنی محیط کار و امضای تفاهم نامه در این خصوص در خانه سینما شماره 2 برگزار شد.

به گزارش اقتصاددان ایرانی، بر اساس گزارش دریافتی در ابتدای این نشست محمد فاوکونی وی با اشاره به چالش های عکاسی سینما و دغدغه انجمن صنفی سینماگران در این زمینه، تاکید کرد: برای ایجاد ایمنی بهتر در محیط کار، کارگردانان سینمای ایران که از عناصر و راهنمایان مهم سینما و نمایش خانگی هستند، نیاز به یک متخصص دارند. در آثارشان حساسیت نشان می دهند و با دقت و وسواس به این موضوع نگاه می کنند، زیرا در نهایت خروجی تبلیغاتشان که مهمترین قسمت آن عکس است، اثر مستقیم دارد معرفی محصول

امیر عبادی وی همچنین با تاکید بر اینکه کارگردان باید روی عکس های خلاقانه خود حساس باشد، ادامه داد: البته فیلم ها در طول سال ها فراموش می شوند، اما عکس هایی که در اصل بیانگر شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه هستند، همیشه باقی خواهند ماند.

وی افزود: همچنین باید گفت با احتساب وسایلی که عکاس با خود حمل می کند، عکاسی سینما در مقایسه با دستمزدی که عکاس می گیرد چندان زیاد نیست. اما حضور یک عکاس حرفه ای برگ برنده یک فیلم یا نمایش خانگی محسوب می شود.

علی رفتار خوبی دارد وی همچنین گفت: پیش از این جلسات مختلفی از سوی انجمن سینماگران با کانون کارگردانان برگزار شده بود که هدف از برگزاری این جلسات حمایت از اعضای کانون کارگردانان است. باید بدانیم که سینماگران حرفه ای در کار خود می دانند که نتیجه نهایی کارشان برای تهیه کننده و کارگردان راضی کننده است. این بدان معنا نیست که برای کار عکاسان غیرحرفه ای مانع ایجاد کنیم، اما به نظر می رسد از گذشته تا به امروز، عکاسی سینما مجوز ورود کسانی است که دغدغه این حرفه را ندارند و – عکاسان حرفه ای قابل توجه است.

حسن شجاعی وی همچنین گفت: نگاه مدیران سینما برای عکاسان مهم است و از شما می خواهیم در نگاه خود به عکاسی فیلم سخت گیری کنید و از عکاسان حرفه ای و اعضای صنف بیشتر استفاده کنید. این روزها حضور عکاسان غیرحرفه ای در سینما بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. عکاسانی که نمی توانند خواسته های تهیه کنندگان و کارگردانان در تبلیغات را برآورده کنند و به نظر من می توان به این موضوع بسیار مهم توجه ویژه داشت.

فریدون جیرانی وی در ادامه این نشست گفت: باید بپذیریم که نسل ها تغییر کنند و نسل جدیدی جای آنها را بگیرد. یاد و خاطره حسین ملکی و رضا بانکی. قبل از شما عکاسانی بودند. نسل تغییر کرد و عکاسان دیگر جای آنها را گرفتند. موضوعی که از ابتدا به آن اشاره کردید دو جنبه دارد. کیفیت قطعا مهم است. این بدان معناست که کارگردان از تصویر محافظت می کند. همانطور که در یک فیلم یا سریال باید از فیلمبردار و سایر همکارانش دفاع کند. موضوعی که باید به آن توجه شود اساسا اجازه دادن به نسل جدید برای آزمایش است. حرف شما در مورد حساسیت کارگردان به تصویر بسیار مهم و درست است. طی این جلسات می‌توان به یک چشم‌انداز و راه‌حل مشترک رسید و این موضوع تجاری باید مورد بحث قرار گیرد.

محمدرضا عرب وی همچنین تاکید کرد که باید بدانیم کمی نسل را عوض کرده ایم و سینما نیز از تیراژ خانواده ها فراتر رفته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه شما راه را برای عکاسان جدید باز کرده اید که با اجازه انجمن خود قبل از ورود به پروژه شروع به کار کنند. این مسیر باید شکل خودش را پیدا کند. پیشنهاد من این است که یک کارگاه بین کارگردان و فیلمبردار برگزار شود. من فکر می کنم زمانی که یک سکو داریم می توانیم در مورد کیفیت عکس صحبت کنیم.

سامان سالور وی همچنین در بخشی دیگر از این جلسه گفت: ما نیز دغدغه شما را در مجمع مدیران داریم. خیلی وقت ها ما سازندگان آثاری را که روی سکو هستند یا در سینما نمی شناسیم! من شخصا به عکاسی و فیلمبرداری و فریم های زیبا علاقه دارم. بدون شک قاب عکس اغلب می تواند سند تاریخی فیلم یا بهترین بازنمایی فیلم باشد. معتقدم با گذشت زمان نمایشگاه سینما به صفحه نمایش کوچک موبایل منتقل شد. چیزهای زیادی برای این صفحه نمایش کوچک انجام شده است، اما من هنوز اهمیت قاب عکس را درک می کنم. در کارهای اخیر هم احساس کردم گاهی قاب عکس را بیشتر از سکانس فیلمبرداری دوست دارم. ما سعی کرده ایم همیشه استانداردها را جایگزین روابط کنیم و از کسانی استفاده کنیم که سال ها در این زمینه فعالیت می کنند.

سالور در ادامه صحبت های خود بیان کرد: بارها تهیه کننده عکاس را وارد پروژه می کند و شاید کارگردان در میان فعالیت های بی شمارش کمی از چشم او پنهان مانده است. اما واقعیت این است که من دغدغه انجمن عکاسان متحرک را کاملاً درک می کنم و پیشنهاد می کنم چنین جلساتی با تهیه کنندگان برگزار شود تا این بحث ها به یک تبصره اجرایی ختم شود و قدرت اجرایی برای حذف عکاسی توسط صنف شما نداشته باشد. تایید شده، جلوگیری از کار نکردن من نمی دانم قدرت اجرایی این داستان چقدر می تواند مشروع و حرفه ای باشد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: من این بدعت جدید سکوها را متوجه نشدم که غیر از عکاسی که روی صحنه است، چند نفر دیگر برای تبلیغ سریال عکس می گیرند!؟ وقتی بهترین عکس ها را روی صحنه داریم که مقدمه بهتری برای کار است، چرا باید به عکس های تبلیغاتی تکراری سریال داده شود؟ این موضوعی است که باید مورد بحث قرار گیرد.

دانش اهمال کاری نوآر در بخشی دیگر از این نشست گفت: مادر سینما عکاسی است. در دوره ای که فیلم کوتاه می ساختیم یا دستیار کارگردانانی بودم که عکاسی برایشان مهم بود، ارزش و جایگاه اصیل عکاسی بیشتر مشهود بود. اکنون دوره تولید مرکزی نیست. سرمایه محور است. پیشنهاد من به انجمن عکاسان این است که شرایط عضویت را کمی راحت کنند.

بالا آقباشاوی در ادامه سخنان خود تاکید کرد که در حال حاضر شرایط عضویت در انجمن سینماگران پیچیده و سخت نیست. اما بسیاری از عکاسانی که صرفاً با داشتن دوربین عکاس فیلم یا سریال می شوند و قوانین حضور در کلاس را رعایت نمی کنند، طبیعتاً در فیلمبرداری و نمایش خانگی خوب عمل نمی کنند.

مهدی جعفری همچنین در بخشی دیگر از این نشست با اشاره به اینکه برای امنیت شغلی درد مشترک است، ادامه داد: در حال حاضر همه چیز سرمایه داری است. اگر تهیه‌کننده‌ای انتخاب کند که عکاسی کم‌درآمد انجام دهد، واضح است که عکاسی فیلم را نمی‌فهمد.

وی ادامه داد: فکر می کنم بهتر است با همکاری انجمن مدیران و انجمن عکاسان سمینارهایی را فکر و اجرا کنیم. فکر می کنم این یک رویداد موثر و مفید است که پوشش خوبی خواهد داشت. ما باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

اصغر نعیمی وی همچنین گفت: به نظر من تهیه کننده نباید از عکاس غیرحرفه ای برای صرفه جویی در فیلم استفاده کند. به نظر من دلیل آن تغییر در تبلیغات است. من به شخصه عکاس هستم، حتی وقتی فیلم کوتاه می سازم از یک عکاس حرفه ای خواستم که حضور داشته باشد. به همین دلیل است که می دانم داشتن یک عکاس حرفه ای و آگاه چقدر موثر و مفید است. نکته اینجاست که هنگام ساخت یک فیلم یا سریال باید آنقدر مسائل دیگر را با هم مذاکره کنیم که گاهی تصویر کنار گذاشته می شود. به نظر من باید موضوع اطمینان از کار سینماگران را در شورای عالی تهیه کنندگان مطرح کرد تا با آن رفقا به نتیجه روشن و درستی برسیم.

وحید موسیان یکی دیگر از اعضای هیات مدیره اتحادیه نیز گفت: ما در اتحادیه مدیران هم با این مشکل مواجه هستیم که مدیرانی هستند که کار می کنند که اصلا آنها را نمی شناسیم. اگر فکر کنیم کارگردان می تواند در انتخاب همه بازیگران دخالت کند، رویا است. تا زمانی که صنف، خانه سینما و اتحادیه کارگردان قدرت نداشته باشند، تفاهم نامه به جایی نمی رسد. شاید انجمن عکاسان باید به جای جشن سالانه برنامه های دیگری ترتیب دهد. شما باید جوانان را جذب کنید و آنها را تربیت کنید.

فریدون جیرانی وی همچنین در ادامه گفت: سینمای ایران این روزها با دو قطب بازیگر و سرمایه روبروست که در انتخاب عکاس نیز نقش بسزایی دارند. اما بار دیگر تاکید می کنم که ساماندهی امنیت شغلی باید توسط اتحادیه رعایت شود.

علی رفتار خوبی دارد وی افزود: خوشبختانه خبرهایی مبنی بر راه اندازی نظام صنفی به گوش می رسد که اساساً هرکسی که تعدادی سامانه سینمایی داشته باشد در اولویت حضور در این طرح است که این اتفاق خوبی است و امیدوارم به زودی اجرایی شود. “.

سامان سالور وی در پایان افزود: باید توجه داشته باشم که کارگردان همچنان می تواند در قالب سینمای مستقل نقش موثری داشته باشد. پول زیادی در این شکل از سینما وجود ندارد. اما می توانید از عکاسان خوب استفاده کنید. در سینمای مستقل همچنان روی کارگردان تمرکز می کنیم. در مورد ایجاد امنیت شغلی برای فیلمسازان فکر می کنم راه زیادی در پیش است و باید این روند برای ایجاد آگاهی و فرهنگ سازی انجام شود.

تفاهم نامه همکاری متقابل و امنیت شغلی بین انجمن کارگردانان سینمای ایران و انجمن سینماگران امضا شد.

تفاهم نامه ای برای تامین کار در سینما امضا شد

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری iraneconomist