اخبار اخبار اقتصادی

وعده‌های زیبای مسکنی

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، رئیس دولت چهاردهم ظرف چهار روز آینده با رای مردم انتخاب می‌شود و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رای‌دهندگان، برنامه‌های دولت آینده برای مسکن و توانمندی آن در خانه‌سازی مردم است.

در روزهای گذشته 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری از برنامه ریزی برای ساماندهی بازار مسکن و اسکان مردم با شدت و ضعف خبر دادند. اما به نظر می رسد این برنامه ها به جای اینکه با قوانین بالاتر سازگار باشند یا حتی افکار عمومی را متقاعد کنند، تاریخ انقضای انتخاباتی دارند.

560 هزار خانه توسط دولت سیزدهم تکمیل شد

در راستای قانون رونق تولید و عرضه مسکن با هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، طرح ملی تحرک مسکن هم اکنون در دولت سیزدهم در حال اجراست و طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، دو میلیون و 653 هزار واحد مسکونی در حال اجراست. ساخته شده، 560000 واحد تکمیل و 1000 واحد به متقاضیان تحویل داده شده است.

در مورد نامزدهایی که خود را ادامه دهنده دولت سیزدهم می دانند، تلویحاً همسویی خود را با این برنامه اعلام کرده اند. ماهیت سخنان نامزدها در انتقاد از دولت عمدتا منفی بود.

انتقاد از پزشکان دولت های گذشته

مسعود مزاکیان از اجرای نشدن طرح نهضت ملی مسکن و نبود زیرساخت ها در مسکن مهر انتقاد کرد اما هنوز برنامه ملموس و مهمی برای مسکن مهر ارائه نکرده است.

وی پیش از این درباره طرح نهضت ملی مسکن گفته بود: «اگر نمی‌گفتند یک میلیون واحد مسکونی می‌سازیم، چهار سال طول می‌کشید، اگر هشت سال دیگر می‌گذشت به یک میلیون نمی‌رسید. هر سال یک میلیون واحد مسکونی می ساختم، اسمم را عوض می کردم!

گالیله انحصار زمین را از بین می برد

سعید جلیلی که در سال 1400 می گفت سالانه یک میلیون مسکن می سازیم و جمعیت می کنیم، در انتخابات 1403 می گوید: ما در کشور هیچ کمبودی نداریم. مشکل انحصار و تبعیض در زمین است. 330 هزار هکتار برای ساخت مسکن قابل استفاده است.

جلیلی به لزوم تامین 330 هزار هکتار زمین اشاره کرد و این در حالی است که آنچه به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافت تنها 45 هزار هکتار بود و دولت چهاردهم احتمالا با چالش جدی تامین 330 هزار هکتار زمین قابل ساخت مواجه خواهد شد.

مصطفی پورمحمدی همچنین استفاده از 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور را ضروری دانست و بر تامین زمین تاکید کرد و گفت: باید مشکلات بافت های فرسوده حل شود.

این در حالی است که 2 میلیون و 700 هزار ساختمان ناکارآمد و فرسوده با جمعیتی حدود 10 میلیون نفر شامل 167 هزار هکتار، 6 هزار محله و 300 هزار کوچه وجود دارد و دولت سیزدهم موفق به ساخت 287 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شده است. صحنه.

زاکانی می خواهد ظرف پنج سال این مجتمع مسکونی را افتتاح کند

علی رضا زاکانی شهردار تهران در شعارهای انتخاباتی خود گاهی به برنامه های خود برای شهرداری تهران اشاره می کند. البته یکی از اهداف شهرداری در دوران مسئولیت وی همکاری با چین برای ساخت مسکن بود که هنوز محقق نشده و دیگر خبری از آن نیست.

وی چندی پیش از اعلام خبر ساخت 27 هزار واحد مسکونی در تهران و فروش هر متر مسکن خبر داد و قول داد ظرف 5 سال آینده یک مجتمع مسکونی در تهران افتتاح کند. به گفته زاکانی، با تشویق در ساختمان های فرسوده و آسیب دیده، مردم خودشان خانه ساز می شوند.

قاضی زاده قیمت مسکن را می شکند؟

امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید که خود را ادامه دهنده راه شهید می داند، بر وظیفه دولت در ساخت یک میلیون واحد مسکونی تاکید کرد و گفت: دولت باید به این باور برسد که تامین مسکن برای مردم از اهداف خود است. . وظایف. او اعلام کرده است که قصد دارد با تولید انبوه قیمت مسکن را بشکند.

قالیبافان اقامت رایگان ارائه می دهند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نمایندگان نیز به عنوان یکی دیگر از کاندیدای ریاست جمهوری برای دوره چهاردهم به لزوم کاهش قیمت تمام شده مسکن پرداخت و در برنامه ای پنج دقیقه ای قول اعطای یک قطعه زمین به عنوان مسکن رایگان به شهروندان را داد. . افرادی که مسکن ندارند. وی همچنین گفت: به زوج های جوان با مساحت 75 متر مربع که سه سال اجاره نمی دهند مسکن رایگان می دهد.

همه این وعده ها در شرایطی بود که قانون جهش تولید و عرضه مسکن دولت ها را موظف به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی می کند و در واقع دولت چهاردهم موظف به رعایت این قانون است. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون ساخت و ساز مجلس نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: به جز قانون جهش تولید مسکن، هیچ برنامه و وعده معتبری در حوزه مسکن وجود ندارد.

وی هشدار داد که برخی از وعده های نامزدها ممکن است روند جهش تولید مسکن را کند کند.

1992 درصد رشد قیمت مسکن در ده سال گذشته

در روزهای اخیر وعده‌های دوستانه کاندیداها برای تامین مسکن مردم را شنیده‌ام، چرا که وضعیت این بازار به دلیل رشد چشمگیر قیمت مسکن در ۱۱ سال گذشته چندان مساعد نبوده است.

متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن در تهران از حدود 3.9 میلیون تومان در سال 1392 به 81.6 میلیون تومان رسیده و در واقع 1992 درصد افزایش داشته است. امید است رئیس جمهور آینده توانایی تنظیم بازار مسکن را داشته باشد که رابطه مستقیمی با معیشت خانواده ها دارد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال