اخبار اخبار سیاسی

۳۳ ماه در برابر هشت سال؛ دستاورد نقد در برابر وعده نسیه

تبلیغات بنری


به گزارش گروه سیاست خارجی توژال، از ابتدای دهه 90 ریشه‌یابی مشکلات اقتصادی کشور به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های درگیری نخبگان، دانشگاهیان و همچنین صاحبنظران در این حوزه تبدیل شده است. حکومت. سیاست خارجی و اقتصاد کشور.

این ریشه‌یابی به ساده‌ترین شکل ممکن به دوگانگی معروف رسیده است و این دوگانگی مبنای مهم‌ترین مناظره‌های سیاسی، صاحب‌نظران و نامزدهای انتخاباتی در سیزده سال گذشته شده است.

این دوگانگی مبتنی بر ارجاع مشکلات اقتصادی کشور به تحریم حداکثری غرب است و در مقابل، مشکلات اساسی و تأخیرها در سیاست گذاری و اجرای سیاست های اقتصادی، اجرایی و اداری به دستگاه های سوم منتقل می شود.

دولت یازدهم و تاکید بر نقش تحریم

بر این اساس، دولت یازدهم و دوازدهم توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک با کشورهای 1+5 را در سال 2014 با وعده چرخش سانرووی همراه با چرخش اقتصاد و صنعت کشور و بر اساس قطعنامه 2231 سازمان ملل منعقد کردند. ایران در چندین زمینه صنعتی و عملیاتی مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و فضایی و قبل از محدودیت‌های فراوان در زمینه معاملات تسلیحاتی گام برداشت.

مسیر خروج دولت های یازدهم و دوازدهم به گفته مدیران ارشد اقتصادی و مالی همان دولت از جمله رئیس سابق بانک مرکزی حتی در سال های قبل از خروج آمریکا از برجام نیز هیچ پیشرفتی نداشت. . هیچ سودی برای ایران ندارد.

ولی الله سیف در مصاحبه با بلومبرگ در سال 2015 به این واقعیت اعتراف کرد که با وجود این توافق، کشور ما توانایی استفاده از 100 میلیارد دلار دارایی مسدود شده در خارج از کشور را نداشته است.

افول دولت حسن روحانی در نهایت منجر به یک عقب گرد تاریخی در مسیر سیاست خارجی، اقتصاد و توسعه کشور شد.

در چنین شرایطی در سال 1400 شهید سید ابراهیم رئیسی در شرایطی قدرت را به دست گرفت که به گفته دولت مردان دولت دوازدهم، کشور حتی در پرداخت حقوق کارمندان نیز دچار مشکل بود.

کشور در سال 1400 بیش از هر چیز دیگری از رهبری وابسته به هر موضوعی در کشور تا مسائل اختلاف نظر با غرب آسیب دید و در شرایط بحرانی شیوع و گسترش حتی در تهیه واکسن کرونا ناتوان بود. اپیدمی این ویروس و مرگ روزانه هفتصد نفر از شهروندان آن.

در زیر مجله توژال با بررسی عملکرد دولت سیزدهم در آواربرداری از آسیب‌ها و عقب ماندگی‌های اقتصادی که دهه نود شاهد آن بودیم به برخی از موفقیت‌های دولت سیزدهم در سیاست خارجی متوازن اشاره می‌کند.

از ناتوانی در فروش 200 هزار بشکه نفت تا رکورد 1.5 میلیون بشکه

دولت سیزدهم در شرایطی ریاست جمهوری کشور را برعهده گرفت که فروش نفت ایران کمتر از 500 هزار بشکه بود و به گفته برخی به رقم اسفناک 200 هزار بشکه در روز رسید.

دولت سیزدهم در شرایطی اداره کشور را برعهده گرفت که فروش نفت ایران کمتر از 500 هزار بشکه بود و طبق برخی گزارش ها به 200 هزار بشکه در روز می رسید. بر اساس آخرین آمار گمرک، ایران اکنون توانسته درآمدهای خود را از طریق فروش نفت به بیش از 36 میلیارد دلار در سال برساند.با شروع فعالیت دولت سیزدهم و با تغییر در سیاست خارجی و همچنین سیاست های کلی تجارت بین الملل ایران، تولید نفت کشور و به ویژه فروش نفت ایران روند صعودی به خود گرفت و جایگاه ایران در انرژی جهان. . کیف پول بازیابی شده است.

در همین راستا، فایننشال تایمز گزارش داد که ایران در 6 سال گذشته بیش از هر زمان دیگری نفت صادر کرده است و درآمد سالانه ایران به 36 میلیارد دلار رسیده است، حتی در شرایطی که کشورهای غربی در حال بحث برای افزایش تحریم‌ها در پاسخ به حمله به اسرائیل هستند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکتیک فروش نفت به سمت بازاریابی نفت کشیده شد و اکنون طبق آمارهای بین المللی به بیش از یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسیده است.

این امر باعث افزایش درآمدهای نفتی شده و بر اساس آخرین آمار گمرک ایران توانسته درآمدهای خود را از طریق فروش نفت سالانه به بیش از 36 میلیارد دلار برساند و بیشترین رشد اقتصادی در کشور مربوط به نفت است. صنعت. .

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، تهران در سه ماهه نخست امسال به طور متوسط ​​1.56 میلیون بشکه در روز نفت فروخته است و رئیس بخش خدمات ریسک ژئوپلیتیکی گروه انرژی راپیدان در ایالات متحده می گوید که ایرانی ها بر ژئوپلیتیک تسلط دارند. مدیریت ریسک. هنر دور زدن تحریم ها

در آخرین روز دولت قبل بیش از 90 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی روی آب ذخیره شد و همه چیز برای بحرانی شدن شرایط مهیا بود اما با شروع دولت سیزدهم و بازاریابی فعال این وزارتخانه. تمامی این ذخایر در مدت زمان کوتاهی فروخته شد. لازم به ذکر است که هزینه نگهداری این ذخایر سالانه حدود 400 تا 500 میلیون دلار بوده است و امروز دولت سیزدهم به جای پرداخت این هزینه غیرضروری که در واقع هزینه آن بوده است. در نتیجه ناکارآمدی در بخش فروش و بازاریابی، نتیجه حاصله را صرف می کند. درآمد حاصل از توسعه پروژه های عمرانی.

عضویت ایران در جبهه قدرت های جدید جهانی؛ بریکس و شانگهای

اگرچه از سال‌های قبل از دولت سیزدهم تلاش‌هایی برای حضور ایران در سازمان‌ها و گروه‌های قدرت‌های جدید جهانی وجود داشت، اما سیاست نزدیکی به غرب در دولت قبل و خوش‌بینی بیش از حد مسئولان سیاست خارجی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم باعث شد. نوعی شکاف بین ایران و قدرت های نوظهور جهان غیرغربی شد و این موضوع به حدی بود که با وجود مخالفت ضمنی چین و روسیه با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در برنامه جامع اقدام مشترک، ایران در حال مذاکره بود. تیم در آن زمان این موضوع به نفع اصل توافق با طرفین قربانی شد و غربی شد.

دولت سیزدهم در شرایطی که آمریکا بدون هیچ مجازاتی از برجام خارج شده است و در شرایطی که 20 ماه انتظار مسئولان دولت سیزدهم برای سازوکار ناکارآمد اینستکس هیچ نتیجه ای نداشته است. مرداد 1400 با در پیش گرفتن سیاست همجواری با دولت ها روابط غیر غربی در سراسر جهان و توسعه روابط با قدرت های بزرگ جهانی مانند چین و روسیه در کنار تداوم مذاکرات هسته ای با غرب، جایگاه ایران را در جهان رقم زده است. سیاست بین المللی برجسته تر و پیشروتر است. به عضویت رسمی ایران در بزرگترین ائتلاف قدرت های غیر غربی جهان.

همسایه هایی که دولت سیزدهم را دوست خود می دانستند

در مرداد 1400 دولت قبل در شرایطی که روابط با همسایگان چندان مساعد نبود، ریاست اداره کشور را به شهید رئیسی سپرد. با وجود تلاش های صورت گرفته برای بهبود روابط به ویژه با کشورهای عربی منطقه غرب آسیا، هیچ یک از این تلاش ها کوچکترین نتیجه ای نداشته است.

شهید سید ابراهیم رئیسی و شهید حسین امیر عبداللهیان با پیگیری بهبود روابط با کشورهای همسایه، در مدت کوتاهی روابط دیپلماتیک و سیاسی ایران و عربستان را برقرار کردند و سطح روابط کشورمان با سایر همسایگان را ارتقا بخشیدند. از جمله پاکستان، ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان و ترکمنستان.

رئیسی مسئول مشکلات سیاست خارجی ایران در ابتدای دولت سیزدهم بود و مدیریت مشترک و سوء مدیریت مسئولان دولت قبل در حوزه وزارت نفت و حوزه سیاست خارجی منجر به ایجاد تحول عظیمی شد. ضرر برای کشور در بحث گاز با ترکمنستان و محکومیت ایران در مسئله کرسنت، به دلیل برخی ملاحظات دولت یازدهم، عدم پیگیری و دادن فرصتی دیگر به دست اندرکاران این پرونده، آن دولت است. این امر منجر به جریمه چند میلیارد دلاری در پرونده های بین المللی نفت و گاز شده است.

رئیسی در سیاست خارجی ایران مدیون مشکلاتی بود که در آغاز دولت سیزدهم، رهبری و رهبری در بین مسئولان دولت قبل در حوزه وزارت نفت و سیاست خارجی، زیان هنگفتی را برای کشور به همراه داشت. مسئله گاز با ترکمنستان

شهید کلیدی در زمان مسئولیت در کمتر از سه سال فعالیت دولت سیزدهم بهای و خسارت ناشی از ویرانی های سیاست خارجی و تجارت بین المللی ایران در دولت قبل و بهبود روابط آسیب دیده ایران و ترکمنستان را پرداخت.

هشت سال کاهش سرمایه گذاری خارجی در دولت قبل و افزایش آن در دولت سیزدهم

اگرچه دولت یازدهم و دوازدهم با شعار توسعه روابط با جهان وارد کار شدند، اما در دوران این دولت و حتی در سال های بین اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و خروج آمریکا از این توافق، کشور نتوانسته سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند و کمترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی را در تاریخ دولت‌ها پس از پایان جنگ تحمیلی داشته است.

در هشت سال قبل از این دولت، در دولت‌های نهم و دهم، حجم سرمایه‌گذاری خارجی به 24 میلیارد دلار و میانگین سالانه 3 میلیارد دلار در سال بود که حتی در سال‌های اوج در غرب نیز کم و بیش حفظ شد. فشار بر ایران بود.

33 ماه در مقابل هشت سال؛  تحقق وجه نقد در مقابل قول اعتبار

در طول هشت سال کار دولت یازدهم و دوازدهم با کاهش 10 میلیارد دلاری نسبت به دولت قبل، مبلغ 14 میلیارد دلار و میانگین سالانه 1.75 میلیارد دلار ثبت شد که یکی از کم جذاب ترین آمارها است. سرمایه خارجی در تاریخ تجارت ایران به حساب می آید

در 33 ماهه دولت شهید رئیسی رقم قابل توجه 10.6 میلیارد دلار و میانگین سالانه 4.2 میلیارد دلار به ثبت رسیده که نسبت به دولت های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم بسیار بیشتر است.

این رشد سرمایه گذاری خارجی در شرایطی رخ داد که ایران تحت فشار شدید غرب و ناکارآمدی برجام بود.

رشد صادرات غیرنفتی

دولت سیزدهم به غیر از فروش نفت، در صادرات غیرنفتی نیز عملکرد چشمگیری را به ثبت رساند. در 33 ماهه فعالیت این دولت، میانگین ماهانه صادرات غیرنفتی ایران به 4290 میلیون دلار رسید، این در حالی است که مقامات دولت یازدهم و دوازدهم میانگین ماهانه در دولت یازدهم 3082 میلیون دلار و در دولت دوازدهم 3134 میلیون دلار اعلام کردند.

33 ماه در مقابل هشت سال؛  تحقق وجه نقد در مقابل قول اعتبار

تصویب سرمایه گذاری خارجی و مقایسه دولت سیزدهم با دولت قبل

یکی از شاخص های مهم در زمینه بررسی عملکرد تجاری و اقتصادی دولت ها، شاخص سرمایه گذاری خارجی است. در این زمینه، خواستاران ارتباط با دنیا در دولت یازدهم و دوازدهم در طول هشت سال فعالیت خود رقمی بالغ بر 9660 میلیون دلار را به ثبت رساندند و دولت سیزدهم تنها در سه سال فعالیت خود رقم قابل توجه 11923 میلیون دلار را به ثبت رساند. .

33 ماه در مقابل هشت سال؛  تحقق وجه نقد در مقابل قول اعتبار

در این زمینه در سال 1401 هجری قمری که اولین سالی است که این رقم به طور کامل به دولت سیزدهم پیوند خورده است، کشورمان توانست رقمی بالغ بر 4193 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب را به ثبت برساند که در مقایسه با آن، نزدیک به 4 برابر افزایش یافت. به سال گذشته از دولت دوازدهم

** بدون JCPOA، بدون FTFT، بدون ادعا

عمر دولت سیزدهم اگرچه کوتاهتر از عمر دولت قبل از آن بود، اما تنها 33 ماه بدون ادعایی و وابسته ساختن مسائل کشور به اراده بیگانگان در موضوعاتی مانند مسائل فراسرزمینی و فتوا، به طول انجامید. که بهانه دولت بود. دولت قبل با طفره رفتن از مسئولیت ناکامی‌های خود، بدون تاخیر 20 ماهه برای سازوکار اینستکس و وعده اروپایی‌ها، بدون تخریب و از دست دادن ظرفیت و فرصت طلایی توسعه روابط به دلیل انحصاری بودن سیاست خارجی در غرب، عملکردی را به ثبت رساند. این در تاریخ ایران می ماند و مسلم است افرادی که بی لیاقتی خود را به دستاوردها پیوند می زنند، شهید رئیسی را یکی یکی مقایسه می کنند و از این مقایسه عصبانی می شوند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال