تهدید تجارت جهانی توسط ترامپ
این نشریه انگلیسی با اشاره به پیامدهای تعرفه های پیشنهادی ترامپ می نویسد: «افزایش قیمت کالاها در ایالات متحده ترامپ را آزار نمی دهد، زیرا او در کنار تولید عمده، آن را به گردن نهادهای دیگر (شاید بانک فدرال) خواهد انداخت. اقتصادها از جمله ژاپن، آلمان، ویتنام و کره جنوبی بیشترین آسیب را خواهند دید. سیاستهای داخلی ترامپ به این معنا نیست که ایالات متحده بزرگترین شریک تجاری بریتانیا است و حدود 15 درصد از هر پوند صادرات را به خود اختصاص میدهد (اتحادیه اروپا بلوک بزرگتری است و حدود نیمی از آن را تشکیل میدهد.) از آنها برای وادار کردن کشورها از جمله کشورهای اروپایی استفاده میکند. بریتانیا، برای انتخاب طرفی در جنگ تجاری خود: یا تعرفه های بالاتری را بر واردات اعمال می کند، مانند ایالات متحده، یا با تعرفه های بالاتر بر صادرات خود به آمریکا مواجه می شود. نه بریتانیا و نه اتحادیه اروپا از هیچ یک از این سناریوها سود زیادی نخواهند برد، اما بعید است که در دوره ترامپ بی طرف بمانند.
«فورم شرق آسیا» با انتشار مطلبی تحلیلی با این سوال که ترامپ چگونه نظام تجارت جهانی را تهدید می کند؟ وی می نویسد: «سیاست تجاری ترامپ، سیستم تجارت جهانی را که از پایان جنگ جهانی دوم وجود داشته است، به چالش می کشد. ترامپ با رد شیوه های تجاری تبعیض آمیز مانند اقدام متقابل سازمان تجارت جهانی، رویکردی مبتنی بر قدرت را پیشنهاد می کند که روابط اقتصادی بین المللی را به طور اساسی تغییر می دهد و پیش بینی پذیری و انصافی را که به مدت هفت دهه زیربنای تجارت جهانی بوده است، تهدید می کند. از آنجایی که قوانین تجارت جهانی موجود را نادیده گرفته است و توجه چندانی به نحوه مطابقت این سیاست ها با قوانین سازمان تجارت جهانی نداشته است، مخالفت دوره اول ترامپ با انتخاب قضات مرجع استیناف سازمان تجارت جهانی عملاً از کار عادی جلوگیری کرده است. یک مرجع تجدیدنظر برای تصمیمات حل اختلاف سازمان تجارت جهانی، اما بدون این نهاد، تصمیم نهایی نهایی نخواهد بود. پرونده ای تشکیل نمی شود و طرفین شاکی در نهایت مجبور می شوند برای حل و فصل اختلافات خود خارج از سازمان مذاکره کنند. دولت اوباما نیز رویه مشابهی را اتخاذ کرد. با این حال، سخنان و اقدامات ترامپ به ویژه روشن کرده است که دیدگاه او از یک سیستم تجاری جهانی در تضاد با نظم تجاری چندجانبه جهانی است که ایالات متحده 75 سال پیش به ایجاد آن کمک کرد. سیستم تجارت جهانی کنونی از طریق موافقتنامه عمومی تعرفه ها و تجارت (GATT) توسط 23 کشور در ژنو در سال 1947 توسعه و توسعه یافت که در اصل بخشی از پیش نویس منشور سازمان تجارت جهانی بود. نظم تجارت جهانی بر اساس قواعد موافقتنامه عمومی تعرفه ها و تجارت مبتنی بر دو رکن تبعیض و تجارت مانند عمل متقابل یا متقابل است. قانون عدم تبعیض تضمین می کند که صادرات محصولات از هر کشور در یک بازار مشخص شده از رفتار یکسان برخوردار باشد. عمل متقابل به این معناست که هدف از مذاکرات تعرفه ایجاد تعادل بین تغییرات حجم واردات و صادرات است که هر کشور در نتیجه مذاکرات تجربه می کند. این ستون ها سیستمی را ایجاد کردند که توانایی کشورهای بزرگ تجاری را برای تسلط بر مذاکرات محدود می کرد. اصل عدم تبعیض، توانایی کشورهای بزرگ را برای به دست آوردن مزیت های نامتناسب از شرکای تجاری کوچکتر از طریق حصول اطمینان از اینکه هر گونه منافعی بین صادرکنندگان شخص ثالث تقسیم می شود، کاهش می دهد. عمل متقابل همچنین بسیاری از اهرم ها در مذاکرات تعرفه را خنثی می کند، زیرا انتظار شرایط متعادل تجارت را ایجاد می کند. این سیستم قوانین، کشورهای کوچکتر را تشویق کرد تا بدون ترس از استثمار روی میز مذاکره سرمایه گذاری کنند و منجر به جهانی شدن فراگیرتر شد که در نهایت به نفع کشورهای بزرگتر نیز بود. این قواعد با ممنوعیت بلوف و استکبار در کنار اعمال قدرت مذاکره، روشی مؤثر برای مذاکره در مورد تعرفهها ارائه کردند که به طور قابل توجهی موانع تجاری را در نیمه دوم قرن بیستم کاهش داد و در مجموع به چندین دهه رشد تجارت و کاهش فقر کمک کرد. این قوانین یک سیستم عضو متمرکز را ایجاد کردند که در آن کشورها می توانند انتخاب کنند که کدام سیاست تجاری برای آنها مناسب است، تا زمانی که هزینه های سیاست های خود را متوجه شرکای خود نکنند. تجارت
دولت جدید ترامپ قصد دارد به ارکان نظم تجارت جهانی مبتنی بر قوانین ضربه بزند
این نشریه در ادامه به توضیح طرح تعرفهای ترامپ میپردازد و مینویسد: «ویلبر راس، اولین وزیر بازرگانی در دولت ترامپ، یک سیستم تجارت جایگزین را توصیف کرده است که در آن کشورهایی که کمترین تعرفهها را دارند، بر کشورهایی که بالاترین تعرفهها را دارند، با تعرفه مواجه میشوند. به کشور و با توجه به محصول تنظیم می شوند و به طور خودکار با کاهش موانع سایر کشورها تنظیم می شوند. در این سیستم اصل تبعیض کنار گذاشته شده است زیرا صادرکنندگان یک یک کشور با تعرفه بالا در آن بازار با تعرفه های بالا مواجه است، در حالی که صادرکنندگان همان کالاها از یک کشور با تعرفه پایین با تعرفه های پایین در آن بازار روبرو هستند. همچنین این سیستم مفهوم بی سابقه ای از عمل متقابل یعنی تعدیل سطح تعرفه را معرفی می کند. بین کشورها به جای تغییر در تعرفه های مذاکره شده که با منطق اعضای سازمان تجارت جهانی در تضاد است چندجانبهگرایی را با چیزی شبیه به سیستم قدرت چانهزنی تعرفهای جایگزین میکند که در آن سایر کشورهای بزرگ به قوانین رفتاری ملزم هستند. و آنها هنجارهایی نیستند که نظام تجارت جهانی را در 75 سال گذشته شکل داده اند.
مجمع شرق آسیا با اشاره به اینکه اظهارات اخیر ترامپ نشان می دهد که او طرفدار «مذاکرات تعرفه محور قدرت» است و می نویسد: ترامپ این مدل مذاکرات تعرفه را گسترش می دهد نه از تعرفه ابزاری. یک سری تبادلات. توافقات. خارج از تجارت سنتی تعرفه ها، از جمله مسائل غیر تعرفه ای قوانین مهاجرت، از تولید مواد شیمیایی پیش ساز تا فنتانیل تا نقش دلار آمریکا در اقتصاد جهانی که همگی با دیدگاه او در مورد تعرفهها به عنوان ابزاری برای کسب منافع از دیگران مطابقت دارد، کاملاً کامل نیست، اما 75 سال پیش بر اساس درسهای آموختهشده از تلاشهای ناموفق قبلی در تجارت ایجاد شد. فکر می کنم که امروز ویژگی های اصلی آن، با توجه به این، قصد روشن دولت ترامپ برای برچیدن سیستم تجاری چندجانبه و جایگزینی آن با یک سیستم قدرت در مقایسه با جایگزینی برای آن است. قدرت مبتنی بر ارزش باقی می ماند، منجر به ناامیدی می شود.”
منبع: اقتصاد آنلاین