تأثیر رفع فیلتر بر پیامرسان های داخلی
به گزارش اقتصادآنلاین، هفته دوم آذرماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر ارائه ۷۷ درصد خدمات بر اساس پنجره ملی خدمات هوشمند دولتی آغاز شد.
اولین نشست تخصصی مدیریت و نظارت بر ایجاد دولت هوشمند با حضور احسون کیانهو – دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات – رضا باقری عسل – رئیس مرکز تحول دیجیتال و اطلاع رسانی برگزار شد. فن آوری های برنامه و سازمان بودجه و سایر نمایندگان دستگاه های مختلف مدیرکل توسعه کیفی و نظارت بر خدمات دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به پنجره ملی خدمات دولت اظهار داشت: تاکنون 137 دستگاه به دولت هوشمند متصل شده است. خدمات. پنجره و بیش از 77 درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره ارائه می شود. همچنین 14 درصد از خدمات دستگاه های اجرایی هوشمندسازی شده است.
وی ادامه داد: برای هوشمند و کاربردی شدن دولت الکترونیک، دستگاه های اجرایی متعهد می شوند سالانه 20 درصد خدمات خود را به صورت آنلاین و ایمن ارائه کنند و تا پایان برنامه هفتم توسعه کاملا هوشمند باشند.
این هفته چهارمین گزارش کیفیت اینترنت در ایران منتشر شد. نیما قاضی رئیس انجمن تجارت الکترونیک در این خصوص گفت: به نظر می رسد دولت با آنچه اعلام کرده موافقت کرده و به دنبال ارتقای کیفیت اینترنت در کشور است و این جای امیدواری است. وی ادامه داد: این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که اینترنت اصلی ترین بستری است که ما روی آن فعالیت می کنیم و کیفیت خوبی ندارد و وظیفه خود می دانیم که این موضوع را پیگیری کنیم.
در زیر، حمیدریزو احمدی، نایب رئیس کمیسیون اینترنت مجمع تجارت الکترونیک درباره شکستن فیلترها توضیح داد: منبع برخی از فیلترها خارجی است و بخشی دیگر فیلتر پولی دارد و می تواند منجر به شکستگی فیلترها شود. انتشار اطلاعات از طریق آن؛ فیلترهای رایگان همچنین می توانند IP های ما را آلوده کنند. اخیرا موضوعاتی مانند مافیای فیلترشکن ها مطرح شده است که باید گفت بر اساس بررسی های انجام شده مهمترین و بهترین راه مبارزه با آن رفع فیلتر است. زیرا یک قسمت فیلتر منبع خارجی دارد و قسمت دیگر فیلتر پولی است که می تواند منجر به انتشار اطلاعات شود.
کاهش شکایات شرکت مخابرات ایران در سامانه 195
باید گفت؛ هفته گذشته خبری از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد. معاون اداره کل حمایت از حقوق تنظیمی مصرف کنندگان گفت: بر اساس گزارش مقایسه ای 195 سامانه ثبت نام و پاسخگویی به شکایات در 9 ماهه امسال نسبت به 9 ماهه سال 1402، سهم 72.53 درصدی شکایات ثبت شده توسط شرکت مخابرات 46 مورد بوده است که 85 درصد به مهدی کلیخانی رسیده است، وی با اشاره به کاهش 18 درصدی شکایات از این شرکت افزود: در 9 سال در سال 1402، 83 هزار و 352 شکایت در سامانه 195 شرکت مخابرات ایران ثبت شد که به 68 هزار و 481 شکایت در این شرکت رسید. 9 ماه از سال جاری شکایات دریافت شده و زمان پاسخگویی به این شکایات از 9 روز در سال گذشته به 7 روز افزایش یافته است.
همچنین این سازمان تاکید کرد که تامین شبکه ارتباطی پایدار در شرایط بحران از اولویت هاست.
دبیر کمیته مدیریت بحران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تلاش است با استفاده حداکثری از قوانین و مقررات، زیرساخت های لازم را برای برقراری ارتباط پایدار اعم از صوتی برنامه ریزی کند. و هم تصویری، بی سیم (رادیو، تلفن و ماهواره) و بسیم در کشور و در مواقع اضطراری.
وی تاکید کرد: بر این اساس، تدوین تفاهم نامه بین وزارت ارتباطات و سازمان مدیریت بحران، بازسازی ایستگاه ها و دکل های مخابراتی، استقرار بالون های مخابراتی، تست عملیاتی پایداری شبکه های ارتباطی، ارزیابی وضعیت فعلی وضعیت باتری های پشتیبان پیگیری بازسازی ساختمان های حوزه ارتباطی، ساماندهی هماهنگی بین تیم های مختلف عملیاتی و نظارت بر اجرای پیام های مردمی در مواقع ضروری از جمله اقدامات انجام شده در کمیته مدیریت بحران وزارت ارتباطات است.
با نزدیک شدن به پایان هفته، اعلام شد که گزینه ای برای ثبت شکایات پست صوتی با هزینه تبلیغات اضافی وجود دارد.
سید محمد امامی – سرپرست معاونت مقررات ارتباطات و فناوری اطلاعات – اظهار داشت: بر اساس مصوبه 3-357 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارائه سرویس محتوای تماس صوتی با هزینه تبلیغات اضافی و ارتباط و ارتباط ممنوع است. دارندگان مجوز فناوری اطلاعات موظفند از چنین دسترسی هایی خودداری کنند. در راستای اجرای این تصمیم امکان ثبت شکایات از این تماس ها فراهم شده و مشتریان خدمات ارتباطی می توانند در صورت دریافت تماس های مزاحم و ناخواسته با سامانه 195 به آدرس https://195.cra.ir تماس بگیرند. تماس های صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی
آیا وزارت ارتباطات با اینترنت کلاس درس مخالف است؟
علاوه بر موارد ذکر شده، اخیراً حسین سیمای صراف – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری – از رایزنی با رسانه ها برای رفع انسداد یوتیوب برای معلمان و دانشجویان موسسات آموزش عالی خبر داده است. او گفت که استفاده از یوتیوب عمدتا آموزشی است، ما گزارش مفصلی از سهم یوتیوب در تحقیق، تحقیق و آموزش تهیه کرده ایم و به کمیته حذف پرونده های جنایی از یوتیوب ارسال کرده ایم.
وی تاکید کرد که پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم این موضوع حل شود، خوشبختانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ما را در این امر پیشتاز و حمایت می کند و مطمئن هستیم که این امر محقق خواهد شد.
این بیانیه زمانی منتشر شد که علیریزو عبداللهی نژاد – مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – تاکید کرد که این توافقنامه بین وزارت علوم و دادستانی بر اساس آیین نامه کارگروه تعیین تکلیف است. موارد و مرتبط است. به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نمی رسد.
وی گفت: این دسترسی برای محیط های آموزشی و مراکز تحقیقاتی است. ظاهرا جناب آقای دکتر سیمای صراف وزیر محترم علوم با ذکر نام وزارت ارتباطات از آزادسازی اینترنت در دانشگاه ها صحبت می کنند. نظر وزارت ارتباطات قبلا به صراحت توسط دکتر هاشمی وزیر ارتباطات بیان شده است.
سند ایجاد ارزهای دیجیتال تایید شده است
باید گفت؛ اخیراً سند ایجاد ارزهای رمزنگاری شده در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی تصویب و ابلاغ شده است.
بر اساس این سند، مراجع نظارتی حوزههای مختلف داراییهای رمزنگاری شناسایی شده و حوزههای فعالیت به یک یا چند رگولاتور به منظور تسهیل در فعالیتهای بخش خصوصی و همچنین کنترل عمیق فعالیتها واگذار شده است. . از جمله بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن، تجارت، شورای سرمایه گذاری ملی و سازمان بورس. این تصمیم قوانین فعالیت نظارتی، قوانین کلی فعالیت در حوزه ارزهای رمزنگاری شده، خط مشی و اهداف این حوزه را تعریف می کند و گامی مهم در راستای استفاده از فناوری های بلاک چین و در عمل پس از سال ها استفاده است. از این فناوری ها، آنها تنظیم و سازماندهی شده اند.
با نزدیک شدن به پایان هفته، محمد محسن صدر – رئیس سازمان فناوری اطلاعات – در افتتاحیه یک شرکت فناوری اطلاعات در ایران تاکید کرد که دولت و وزارت ارتباطات از بخشنامه آنها و حذف پیام رسان های داخلی حمایت می کنند. فیلتر پلتفرم های خارجی، از دست دادن کاربران در پیام رسان های داخلی شاهد نبود.
به گفته وی، وقتی موضوع کوچکی مانند فیلترینگ به یک ویژگی ملی تبدیل می شود، باید پاسخگو باشیم، مانع توسعه سایر مسائل می شود. در خصوص رفع فیلتر در حوزه پیام رسان های داخلی، این نگرانی وجود داشت که در صورت رفع محدودیت های آنها، آسیب ببیند، اما باید گفت که دولت و وزارت ارتباطات در برنامه خود برای حمایت از پیام رسان های داخلی هستند. بنابراین ذکر این نکته ضروری است که با رفع فیلتر پلتفرم های خارجی شاهد کاهش کاربران پیام رسان های داخلی نبودیم.