تورم مواد غذایی
به گزارش اکونومیست، ایران بر اساس آمار جدید منتشر شده، تورم انگلیس در ماه دسامبر به 3.7 درصد افزایش یافت. افزایش شدید قیمت ها، از 2.6 درصد در ماه نوامبر، به افزایش فروش سوپرمارکت ها در دوره سال جدید کمک کرد، به طوری که خانوارها به طور متوسط 460 پوند برای خرید مواد غذایی هزینه کردند.
فروش در خواربار فروشی های زنجیره ای در چهار هفته منتهی به 29 دسامبر 2.1 درصد افزایش یافت، اما این افزایش بیشتر به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی بود تا حجم کالاهای فروخته شده.
فریزر مک کویت، رئیس بخش خردهفروشی و بینش مصرفکنندگان در مؤسسه کانتر، فصل تعطیلات را «بزرگ برای سوپرمارکتها» توصیف کرد.
او گفت که فروش در چهار هفته دسامبر برای اولین بار در تاریخ به 13 میلیارد پوند رسید که نشان داد مردم به وضوح جشن می گیرند و خرج می کنند.
جهش تورم در ماه دسامبر عمدتاً به دلیل افزایش هزینهها در بخشهایی مانند شیرینیپزی، مراقبت از پوست و آبمیوه بود.
علیرغم این افزایش ها، مصرف کنندگان مایلند برای محصولات ممتاز هزینه بیشتری بپردازند، به طوری که فروش محصولات مارک دار 4.2 درصد و برچسب های تخصصی 14.6 درصد افزایش یافته است.
اکونومی گزارش داد که هزینههای بیسابقه برای خواربار، بازگشت به عادات هزینههای قبل از همهگیری را نشان میدهد، زیرا خانوارها هدایا و وسایل تجملاتی را هدر میدهند.
در حالی که ارقام فروش دسامبر نشان دهنده انعطاف پذیری بخش مواد غذایی است، آنها همچنین منعکس کننده چالش های تورمی گسترده تر برای خانوارهای بریتانیا هستند.